Volvo Cars sai merkittävän tunnustuksen ilmastosuunnitelmalleen

Volvo Cars on saanut arvostetulta taholta hyväksynnän ilmastosuunnitelmalleen, joka on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista.

Volvo tavoittelee ilmastoneutraaliutta vuoteen 2040 mennessä. Yhtiön ilmastosuunnitelman on nyt tieteellisesti vahvistanut voittoa tavoittelematon Science Based Targets Initiative (SBTI) -organisaatio, joka laatii yrityksille suuntaviivoja Pariisin ilmastosopimuksen noudattamiselle.

SBTI:n mukaan Volvon ilmastosuunnitelma, joka käsittää myös vuoden 2025 lyhyen tähtäimen tavoitteita, on linjassa vaadittavien hiilipäästövähennysten kanssa, joilla pyritään rajoittamaan ilmaston lämpeneminen selvästi alle 2 asteeseen esiteollisiin tasoihin verrattuna.

Validointiprosessissaan SBTI määrittää, kuinka paljon ja kuinka nopeasti yksittäisten yritysten täytyy vähentää kasvihuonekaasupäästöjään, jotta Pariisin sopimuksen tavoitteet täyttyvät.

“Autonvalmistajana olemme osa ilmastonmuutoksen aiheuttamaa ongelmaa, mutta voimme myös olla osa ratkaisua. Meillä on vastuu toimia. Tämän vuoksi hiilipäästöjen vähentäminen on yrityksessämme etusijalla. SBTI:n antama hyväksyntä Volvon ilmastosuunnitelmalle vahvistaa, että olemme oikealla tiellä”, sanoo Volvon yritystoimintojen johtaja Hanna Fager.

Viime vuonna julkaistu Volvon ilmastosuunnitelma käsittää hiilipäästöjen vähentämisen kaikissa toiminnoissa ja tuotteissa. Tavoitteena on saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2040 mennessä.

Suunnitelma ei siis koske pelkkiä pakokaasupäästöjä. Volvo puuttuu myös tuotantoverkoston ja laajempien toimintojen ja toimitusketjujen hiilipäästöihin ja korostaa lisäksi kierrätystä ja materiaalien uusiokäyttöä.

Ensimmäinen merkittävä askel kohti vuoden 2040 tavoitetta on pienentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Osasuunnitelma sisältää seuraavat tavoitteet: 50 prosentin vähennys pakokaasupäästöistä autoa kohti, 25 prosentin vähennys toiminnallisista hiilipäästöistä (mukaan lukien valmistus ja logistiikka) autoa kohti sekä 25 prosentin vähennys toimitusketjun hiilipäästöistä autoa kohti.

Volvo oli ensimmäinen suurempi autonvalmistaja, joka sitoutui koko mallistonsa sähköistämiseen, ja se tarjoaa lataushybridiversion jokaisesta mallistaan. Volvo esittelee tulevina vuosina myös valikoiman täyssähköautoja, joista ensimmäisenä vuorossa on XC40 Recharge, jonka toimitukset käynnistyvät myöhemmin tänä vuonna.

Volvon lataushybridit kattoivat lähes neljänneksen yhtiön kokonaismyynnistä Euroopassa vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla. Volvo oli IHS-tutkimuslaitoksen mukaan kyseisellä jaksolla Euroopan ykkönen premium-lataushybridien markkinoilla. Yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia sen kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista loppuosuuden koostuessa hybrideistä.

22.9.2020

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2019

Tilivuonna 2019 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 356,5 miljoonaa euroa (1 347,1 miljoonaa euroa vuonna 2018). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 26,0 miljardia euroa (23,9 miljardia euroa). Vuoden 2019 myynti käsitti ennätykselliset 705 452 (642 253) autoa, mikä merkitsi 9,8 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna. Tulokset alleviivaavat Volvon talouden ja toiminnan myönteistä kehitystä viime vuosina ja valmistelevat yhtiötä seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2019 yhteensä 705 452 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2019 keskimäärin 41 500 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja yhtiö onnistuu luomaan viisi miljoonaa suoraa asiakassuhdetta. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.