Volvo Cars säilytti asemansa vuonna 2005

• Myynti yhteensä 444 000 autoa • XC90 säilyi myydyimpänä mallina, V50 toisella sijalla • Myynti kasvoi Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa ja Kiinassa • Volvon ennätysvuosi Suomessa • Fredrik Arp – uusi toimitusjohtaja alkaen 1. lokakuuta 2005 • Volvo Carsin tuotesuunnitelma 2009

Autoteollisuuden vuotta 2005 luonnehtivat merkittävät markkinaheilahtelut sekä Volvo Carsin että sen kilpailijoiden kohdalla. Vuonna 2005 myytiin yhteensä 443 947 autoa, mikä on 2,7 % vähemmän kuin ennätysvuonna 2004. Suurin syy myynnin laskuun on Yhdysvaltain markkinoiden lasku. ”Vuonna 2005 keskityimme keräämään resursseja tulevaisuutta varten”, sanoo Fredik Arp, joka nimitettiin Volvo Carsin toimitusjohtajaksi lokakuussa 2005. Hän jatkaa: “Vuoden 2005 suuri tuoteuutuus oli Volvon uusi avoauto, Volvo C70. Vuoden aikana teimme myös rakenteellisia toimenpiteitä ja tehostimme toimintaamme, jotta voimme kohdata tulevaisuuden entistä vakaammalta pohjalta. Henkilöstömme pieneni noin 1 400 hengellä, eläkeohjelmien sekä konsulttitoiminnan vähentämisen seurauksena. Tehostaminen jatkuu vuonna 2006 osana luonnollista kilpailukykyisen yrityksen toimintaa”, hän kertoo. Volvo Carsin pitkän tähtäimen suunnitelma 600 000 autosta vuodessa säilyy muuttumattomana. “Ottaen huomioon kattavan tuotevalikoiman, jonka yhtiömme esittelee tulevina vuosina, olemme hyvin matkalla kohti tätä päämäärää", Fredrik Arp sanoo lopuksi. XC90 – jatkuva vahva myynti USA:ssa ja muualla maailmassa Mallin XC90 myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 2,3 %. Se on yhä yhtiön eniten myyty malli: vuoden aikana sitä myytiin lähes 86 000 kappaletta. Toisena tulee V50 yhteensä 83 202 myydyllä autolla, mikä merkitsee 74 % kasvua, ja kolmantena V40, jota myytiin yli 75 000 kappaletta vuonna 2005. Yhdysvalloissa Volvon vuoden 2005 myynti laski 11,2 % verrattuna vuoteen 2004. Kohoava öljyn hinta teki markkinoista hyvin haavoittuvat, ja kaupunki-maasturien (SUV) myynti laski huomattavasti. Amerikan markkinoilla parhaiten menestyneet Volvo-mallit olivat XC90 (35 974), S60 (24 694) ja S40 (24 229). Valtava kasvu Espanjassa ja Italiassa Euroopassa Volvo vahvisti markkinaosuuttaan, vaikka autojen myyntimäärät laskivat yleisesti. Espanjassa ja Italiassa menestyttiin erityisen hyvin. Espanjassa Volvon myynti kasvoi 15 % vuoteen 2004 verrattuna. Italiassa myynti puolestaan kasvoi 6 %. Nämä maat ovat nyt sijoilla 7 ja 5 Volvon kymmenen tärkeimmän markkina-alueen joukossa. Uudet dieselvaihtoehdot ovat syynä tähän huomattavaan kasvuun. Volvo menestyi hyvin myös kotimarkkinoillaan, joilla markkinaosuus oli hieman alle 20 %. Kasvua oli 2 % vuoteen 2004 verrattuna. Ruotsin markkinoilla ympäristöystävällisten autojen osuus ensirekisteröinneistä nousi 5,1 %:iin vuonna 2005. Vastaava luku oli vuonna 2004 oli 2,7 %. Pelkästään joulukuussa ekoautoja myytiin peräti 10,2 % kaikista autoista, kun taas edellisen vuoden joulukuussa niitä myytiin 3,3 %. Volvo Carsin ympäristöystävällisten mallien myynti kasvoi 65 % vuonna 2005. Mallien S40 ja V50 FlexiFuel esittely vauhditti kasvua yhdessä Volvon Bi-Fuel-mallien kasvaneen myynnin kanssa. Volvo on tarjonnut Bi-Fuel–teknologiaa metaanikaasulle vuodesta 1995, ja yhtiöllä on alan markkinajohtajuus Ruotsissa. Myynti laski Volvon kolmanneksi ja neljänneksi suurimmilla markkina-alueilla, Iso-Britanniassa ja Saksassa. Iso-Britannian laskusuunnassa olevilla markkinoilla Volvon myynti laski 4,5 %, Saksassa lasku oli 8 %. Vauhdilla eteenpäin Kiinassa Myynti oli huomattavasti voimakkaammassa kasvussa Euroopan ja USA:n ulkopuolella. Kiinassa myynti nousi massiiviset 83 % yhteensä 4 786 autoon, paljolti S40-mallin esittelyn johdosta. Myynti kasvoi myös Etelä-Afrikassa ja Venäjällä. Kiinan myyntimahdollisuudet ovat merkittävät, mikä tekee markkina-alueesta erittäin mielenkiintoisen Volvo Carsille. Volvo Cars: kymmenen suurinta markkina-aluetta vuonna 2005: 1. USA:123 575 (139 155) 2. Ruotsi: 52 696 (51 464) 3. Iso-Britannia: 38 307 (40 159) 4. Saksa: 35 035 (38 085) 5. Italia: 20 533 (19 390) 6. Alankomaat: 18 879 (19 225) 7. Espanja: 18 335 (15 925) 8. Japani: 13 427 (13 919) 9. Belgia: 12 638 (12 929) 10. Kanada: 11 651 (11 135) Viisi eniten myynyttä Volvo-mallia vuonna 2005: 1. XC90: 85 994 (84 032) 2. V50: 83 202 (47 743) 3. S40: 75 136 (53 085) 4. V70: 70 156 (74 656) 5. S60: 62 528 (73 121) (Luvut vuodelta 2004 sulkeissa) Volvon ennätysvuosi Suomessa Vuosi 2005 päättyi Volvon kohdalla ennätyksellisesti Suomessa. Rekisteriin merkittiin 9930 uutta Volvo-mallia, mikä on tehtaan kaikkien aikojen paras tulos Suomessa. Volvon markkinaosuus maassamme oli 6,7 prosenttia, mikä on maailman toiseksi korkein Ruotsin jälkeen. Volvo säilytti myös selkeästi johtoasemansa isojen autojen segmentissä 37,3 prosentin osuudellaan. Eniten myyty Volvon malli vuonna 2005 oli Volvo V70 (3127 kpl) ja seuraavana oli Volvo V50 (2194 kpl). Tuotanto Suurin osa autoista rakennetaan Volvo Carsin tuotantolaitoksilla Göteborgin Torslandassa ja Belgian Gentissä. Molemmissa tehtaissa on tehty suuria tuotannon tehostamistoimia viime vuosina, ja ne kohtaavat tulevaisuuden yhä suuremmalla kapasiteetilla. Torslandassa siirrytään kolmivuoroon. Nykyisellään Torslandan tuotantokapasiteetti on 190 000 autoa vuodessa, Gentin 270 000 autoa. Tulevaisuudessa tavoitteena on, että molemmat tehtaat voisivat valmistaa yhteensä 550 000 autoa vuodessa, jotta voidaan vastata kysynnän kasvuun. Tietyt komponentit tehdään Ruotsissa Volvo Carsin tehtailla Skövdessä, Flobyssa ja Olofströmissä. Kokoonpanotehtaita on myös Malesiassa, Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Uddevallan tehdas, jossa valmistetaan Volvo C70 –avomallia, on nyt yhteisyritys Pininfarina Sweden AB:n omistama ja operoima. Pininfarina omistaa 60 % osakkeista ja Volvo Cars 40 %. Kaikkiaan vuonna 2005 valmistettiin 446 588 Volvoa. Tuoteuutisia Vuonna 2005 esiteltiin uusi avoautomalli, Volvo C70. Göteborgissa suunnitellussa autossa on teknisesti erittäin edistynyt kolmiosainen teräskatto, jonka rakenteen ja toiminnan suunnitteli italialainen Pininfarina. Volvo Cars aikoo varmistaa johtoasemansa maailman premium-luokan valmistajien joukossa ympäristönsuojelun alalla. Tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö kehittää vähäpäästöisiä moottoreita, Bi-Fuel -moottoreita, FlexiFuel-moottoreita sekä perinteisiä moottoreita, joiden kulutus on optimoitu. Osana tätä kampanjaa esiteltiin vuonna 2005 tehokkaampi ja puhtaampi versio viisisylinterisestä D5-dieselmoottorista. Syksyllä tuotiin Ruotsin markkinoille bioetanoliversiot Volvo S40- ja V50 –malleista FlexiFuel-tunnuksin. Nämä mallit tuottavat jopa 80 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Niistä tuli välittömästi suurmenestys, ja mallien myynnin odotetaan kasvavan merkittävästi myös tulevaisuudessa. Volvo Cars tutkii myös mahdollisuutta tarjota sähköhybriditeknologiaan perustuvia malleja. Lisäksi valmistusprosessissa käytettävien materiaalien on oltava kierrätettävissä mahdollisimman pitkälle. Kaikkien Volvo-autojen mukana on tullut ympäristöselonteko vuodesta 1998 alkaen. Aktiivisen turvallisuuden alueella vuonna 2005 esiteltiin Volvo Co-Driver -niminen järjestelmä. Se on ajoapu, joka yhdistää auton tietoa nykyiseen liikennetilanteeseen ja pyrkii auttamaan kuljettajaa tekemään oikeita päätöksiä. Toinen uusi turvallisuusinnovaatio oli Multi-Lock, yhdistetty alkolukko ja turvavyölukko, joka toimii yhdessä ohjelmoitavan nopeusrajoittimen kanssa. Auton virta-avain voidaan ohjelmoida rajoittamaan enimmäisnopeutta tietyille kuljettajille. Volvo Ocean Race Toinen Volvo Ocean Race alkoi vuoden 2005 marraskuun alussa, tällä kertaa Espanjan Vigosta. Kilpailussa, jota pidetään maailman kovimpana purjehduskisana ja jota media kaikkialta maailmasta seuraa tarkasti, seitsemän venettä miehistöineen purjehtii maailman ympäri: Espanja Etelä-Afrikka – Australia Uusi-Seelanti – Brasilia – USA Ruotsi. Veneet ovat juuri saapuneet Rio de Janeiroon Wellingtonista yli Tyynen valtameren. ABN AMRO ONE johtaa kokonaiskilpailua tällä hetkellä. Huhtikuun 2. päivänä veneet jatkavat vauhdikasta kilpailua kohti Baltimorea. Maaliviiva ylitetään Göteborgissa kesäkuussa 2006. Volvo Carsin tuotesuunnitelma 2009 Uusissa malleissa Volvo Cars tulee keskittymään korkeaan laatuun ja tuotannon tehokkuuteen, jotta yhtiö saavuttaa 600 000 ajoneuvon vuosimyyntitason vuoteen 2009 mennessä. Volvo on lähitulevaisuudessa lanseeraamassa uusia malleja kiivaammalla aikataululla kuin koskaan aikaisemmin yhtiön historiassa. Autonvalmistaja tuo markkinoille seuraavan kolmen vuoden aikana peräti seitsemän uutta mallia. Keskeiseen asemaan uudessa toimintasuunnitelmassa nousevat tuotteiden korkeat laatuvaatimukset ja tuotannon tehokkuus. “Kehitystyön, tuotannon ja toimituksen nopeus ja tarkkuus ovat etusijalla tämän kiivastahtisen jakson aikana”, kertoo Volvo Car Corporationin pääjohtaja Fredrik Arp. Volvon päätavoite on synnyttää tuottoisaa kasvua vuoteen 2009 mennessä ja yltää pitkällä aikavälillä 600 000 ajoneuvon vuosimyyntiin. “Tavoitteen saavuttamisen kannalta keskeiset kohdat ovat tuotteiden korkea laatu, malliston laajentaminen ja sekä perinteisten että nousevien markkinoiden kehittämiseen tähtäävä työ. Lyhyellä aikavälillä tärkeintä on lisätä teollisuusjärjestelmän tehokkuutta ja integraatiota ja käyttää samaan aikaan hyödyksi Ford Motor Companyn tarjoamia etuja”, Fredrik Arp toteaa. Uutuudet 2006 Volvon uusi avoauto C70 tulee myyntiin tänä kesänä. Uusi Volvo S80 esitellään Suomessa syksyllä 2006. Uusi Volvo C30 esitellään syksyllä 2006 Pariisin autonäyttelyssä. 17.3.2006 www.media.volvocars.com (sis. kuvapankin) www.volvocars.fi www.volvocars.com/epi (ympäristöraportit) www.volvooceanrace.org