Volvo Cars suunnittelee avaavansa uuden Tech Hubin Puolan Krakovaan

Volvo on esitellyt suunnitelmansa avata täysin uusi Tech Hub -teknologiakeskus Krakovaan, Puolaan. Uudesta yksiköstä tulee keskeinen ohjelmistokehityskeskus, jolla on tärkeä rooli Volvon strategisessa tavoitteessa olla täysin sähköinen automerkki vuoteen 2030 mennessä ja uuden teknologian edelläkävijä yrityksen sisäisen ohjelmistokehityksen kautta.

Tech Hub on vastuussa merkkiä määrittävien uusien täyssähköautojen avaintoimintojen kehittämisestä.

Tiimi Krakovassa liittyy kansainväliseen ammattilaisten joukkoon ja he kehittävät innovaatioita ja ohjelmistoja Volvolle tärkeille osa-alueille. Työssä keskitytään muun muassa onnettomuuksien syistä kerättyyn kattavaan tietoon perustuvan turvallisuusteknologian kehitykseen sekä autonomisen ajon havainnointi- ja avustusalgoritmeihin ja -ohjelmistoihin. Muita teknisiä haasteita ovat uuden sukupolven yhteystoimintojen kehitys ja kaiken kehitystyön tukeminen data-analyysin kautta.

Volvon tarkoituksena on saada uusi Tech Hub toimintaan tämän vuoden loppuun mennessä noin 120 insinöörin voimin. Vuosikymmenen puoliväliin mennessä tavoitteena on työllistää Krakovassa 500–600 henkilöä. Keskus on läheisessä yhteydessä Kiinassa ja Ruotsissa sijaitsevien insinöörikeskusten kanssa sekä muiden Tech Hubien kanssa eri puolilla maailmaa.

Ohjelmistopohjainen kokonaisuus

Kuten hiljattain esitelty uusi täyssähköinen Volvo EX90 -katumaasturi todistaa, autoteollisuus on muuttumassa nopeasti. Volvon tulevat täyssähköautot ovat kaikki ohjelmistopohjaisia.

Tulevaisuuden Volvo on täysin sähköinen ja myynnissä yhä laajemmin verkossa. Se perustuu huipputeknisiin tietokoneisiin, joissa käytetään yrityksen sisällä kehitettyä ohjelmistoa. Autot tulevat koko ajan paremmiksi säännöllisten automaattisten ohjelmistopäivitysten ansiosta.

Tämä tekee yrityksen sisäisestä ohjelmistokehityksestä keskeisen osan Volvon strategista tavoitetta, joka on olla uuden teknologian edelläkävijä ja täysin sähköinen automerkki vuoteen 2030 mennessä. Tätä muutosta vauhdittaakseen Volvo on palkkaamassa tuhansia insinöörejä ympäri maailmaa, ja Krakovan-keskus on yksi osa tätä palapeliä.

“Olemme tavoitteellinen teknologiavetoinen yritys, joten uuden sukupolven Volvot ovat enemmän kuin pelkkiä kulkuvälineitä”, sanoo Volvon pääjohtaja Jim Rowan. “Ne ovat pyörillä liikkuvia tietokoneita, joita voi päivittää langattomasti uudella ohjelmistolla. Tämä tarkoittaa, että Krakovan Tech Hub ja kasvava sisäinen ohjelmistokehityskapasiteettimme ovat keskeisiä tekijöitä tulevassa menestyksessämme.”

Volvo valitsi Krakovan tarkan harkinnan jälkeen. Yhtiö tuntee maan hyvin, sillä se on toiminut Puolassa noin 30 vuoden ajan. Kaupunki on kasvava teknologiakeskus, jonka alueella on laaja teknologiayritysten verkosto. Sillä on myös suuri televiestintäsektori, josta Volvo on hankkinut osaajia tekniikkakeskuksiinsa.

Vaikka monilla suurilla kansainvälisillä teknologiayrityksillä on toimintaa Puolassa, monet niistä eivät ole vielä löytäneet Krakovaa. Volvo olisi Krakovassa ensimmäinen huomattavilla teknisillä investoinneilla toimiva autonvalmistaja, joten sijainti olisi täydellinen uudelle Tech Hubille. Seuraavaksi on aika rakentaa verkostoja ja etsiä ammattilaisia, jotta uusi yksikkö voi olla toiminnassa vuoden loppuun mennessä.

“Tavoitteemme on houkutella ja palkata huippuosaajia maailmanlaajuisesti toimimalla strategisesti tärkeissä paikoissa”, sanoo Volvon henkilöstöjohtaja Hanna Fager. “Uusi Tech Hub Krakovassa on tästä erinomainen esimerkki. Jos olet kiinnostunut tulevaisuuden liikkumisen muokkaamisesta automerkin kanssa, joka on teknologiakehityksen eturintamassa, ja sinua innostaa olla osa vahvaa kulttuuriamme ja tärkeitä arvojamme, Volvo on oikea paikka sinulle.”

Volvolla on tällä hetkellä Tech Hubit Tukholmassa ja Lundissa Ruotsissa sekä Bangaloressa Intiassa. Lisäksi yhtiöllä on suuria insinöörikeskuksia Kiinan Shanghaissa ja Ruotsin Göteborgissa. Vaikka näillä jokaisella keskuksella on oma painopisteensä, ne muodostavat yhdessä tärkeän innovaatiokeskusten verkoston, joka on levittäytynyt strategisesti ympäri maailmaa.

Jos olet kiinnostunut liittymään uuden Krakovan Tech Hubin tiimiin, käy työpaikkasivullamme ja lähetä hakemus! Palkkaamme parhaillaan sisäänrakennettujen ohjelmistojen insinöörejä, järjestelmäarkkitehtejä ja testaajia.

8.3.2023

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2022

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2022 olivat 29,6 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 615 121 autoa.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2022 joulukuussa noin 43 200 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on perustettu vuonna 1928, ja se on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.