Volvo Cars tavoittelee miljoonan sähkökäyttöisen auton myyntiä vuoteen 2025 mennessä

Premium-autonvalmistaja Volvo on ilmoittanut, että se aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä.

Ruotsalaisyhtiö suunnittelee saavuttavansa tavoitteen tarjoamalla vähintään kaksi hybridiversiota jokaisesta mallistaan ja julkaisemalla ensimmäisen täyssähköautonsa vuonna 2019.

– Tämä on tarkoituksellisesti kunnianhimoinen tavoite. Haaste on suuri, mutta Volvo haluaa olla sähköistämisen eturintamassa, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo on valmistautunut sähkökäyttöisten autojen esiinmarssiin viiden viime vuoden ajan. Se on kehittänyt kaksi täysin uutta alustarakennetta – skaalattavan alustan (SPA) ja kompaktin modulaarisen alustan (CMA) – jotka voivat käyttää joko hybridi- tai täyssähköautotekniikkaa.

Suuremmat 90- ja 60-sarjan autot rakennetaan SPA-alustalle. Volvo esittelee pian kansainvälisen malliston pienempiä 40-sarjan autoja, jotka perustuvat CMA-alustalle. Kaikista autoista tulee myös sähkökäyttöiset versiot. Miljoonan sähkökäyttöisen auton myyntitavoite käsittää kaikki mallit yhdessä.

Lisätietoja Volvon sähkökäyttöisten autojen suunnitelmasta on alla olevassa linkissä. Voit katsoa videon Volvon hybriditekniikasta täältä: video 1, video 2

Uusi sähkökäyttöisten autojen tavoite on osa Volvon laaja-alaista strategista kestävän kehityksen ohjelmaa, joka julkistettiin tänään. Se sisältää useita uusia sitoumuksia, jotka nostavat kestävän kehityksen tulevaisuuden liiketoiminnan keskipisteeseen.

Uuden sitoumuksen nimeksi on annettu ”omtanke”, joka tarkoittaa ruotsiksi ”huomioonottamista” tai ”välittämistä”.

Volvo on mm. sitoutunut soveltamaan ilmastoneutraalia toimintaa vuoteen 2015 mennessä, nostamaan naisten osuuden johtotehtävissä 35 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä ja etenemään kohti visiotaan, jonka mukaan vuonna 2020 kukaan ei menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa. Kestävää kehitystä edistetään yhteistyössä kansainvälisten kumppanien kanssa.

– Kestävä kehitys ei ole mitään uutta tai jotain, joka vaikuttaa jossakin yrityksemme ulkopuolella. Se on kiinteä osa kaikkea toimintaamme. Uusi sitoutuminen kestävään kehitykseen kuvastaa Volvon perusarvoja, joiden mukaan kasvun on oltava vastuuntuntoista, Håkan Samuelsson toteaa.

Lisätietoja Volvon uudesta laaja-alaisesta sitoutumisesta kestävään kehitykseen löytyy täältä

Volvon sähkökäyttöisten autojen suunnitelma löytyy tästä raportista: Volvo Cars Sustainability Report 2015

21.4.2016

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127 autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson