Volvo Cars testaa uutta langatonta latausteknologiaa

Volvo Cars testaa uutta langatonta latausteknologiaa aidossa kaupunkiympäristössä yhdessä valittujen kumppanien kanssa arvioidakseen tulevien sähköautojensa potentiaalia.

Seuraavan kolmen vuoden aikana pientä joukkoa Volvo XC40 Recharge -täyssähköautoja käytetään Pohjoismaiden suurimman taksiyrityksen, Cabonlinen, takseina ja niitä ladataan langattomasti Göteborgissa sijaitsevilla asemilla.

Langattoman latauksen testi on yksi monista projekteista, jotka on määritelty Göteborgin strategisessa Green City Zone -aloitteessa. Sen mukaan monia kaupungin alueita käytetään reaaliaikaisina testiympäristöinä kestävän teknologian kehitystyössä.

“Göteborgin Green City Zone antaa meille mahdollisuuden kokeilla jännittäviä uusia teknologioita aidossa ympäristössä ja arvioida niiden potentiaalia myöhemmän käyttöönoton kannalta. Uusien latausteknologioiden testaaminen valittujen kumppanien kanssa on erittäin hyvä tapa tutkia tulevien autojen vaihtoehtoisia lataustapoja”, Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg sanoo.

Testissä käytettävät latausasemat toimittaa Momentum Dynamics, joka on johtava langattomien latausjärjestelmien tarjoaja. Lataus käynnistyy automaattisesti, kun yhteensopiva auto pysäköi katuun upotetulle latausalustalle, ja kuljettajat voivat kätevästi ladata autonsa siitä poistumatta.

Latausasema välittää latausalustan kautta energiaa, jonka autossa oleva vastaanotin kerää. Jotta auto on helppo kohdistaa latausalustaan, Volvo käyttää 360 asteen kamerajärjestelmää. Täyssähköisissä XC40 Recharge -autoissa langaton latausteho on yli 40 kW, mikä tekee lataamisesta noin neljä kertaa nopeampaa kuin johdollisen 11 kW:n AC-laturin kanssa ja lähes yhtä nopeaa kuin johdollisen 50 kW:n DC-pikalaturin kanssa.

Kaiken kaikkiaan Volvon autoja käytetään testin aikana yli 12 tuntia päivässä, ja niillä ajetaan 100 000 kilometriä vuodessa. Hanke toimii samalla ensimmäisenä Volvon täyssähköautojen kestotestinä liiketoiminnalisessa käyttöympäristössä.

Muita langattomassa latausprojektissa mukana olevia yhteistyökumppaneita ovat Volvon omat ruotsalaiset jälleenmyyjät Volvo Bil ja Volvo Car Sörred, ruotsalainen energiayhtiö Vattenfall ja sen latausverkosto InCharge, kaupungin energiayhtiö Göteborg Energi sekä Business Region Gothenburg, joka on Göteborgin kaupungin omistama kunnallinen talouskehitysyksikkö.

Volvo osallistui viime vuonna Göteborgin Green City Zone -aloitteen lanseeraukseen. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa päästötön liikenne vuoteen 2030 mennessä. Käyttämällä oikeaa kaupunkia testiympäristönä autonvalmistaja voi kiihdyttää teknologioiden ja palvelujen kehitystä sähköistämisen, jaetun liikkuvuuden, autonomisen ajon, yhteystoimintojen ja turvallisuuden saralla.

7.3.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.