Volvo Cars tuo yhteistyössä Googlen kanssa Androidin uuden sukupolven autoihin

Premium-autonvalmistaja Volvo on ilmoittanut läheisestä yhteistyöstä maailman suurimpiin teknologiayhtiöihin kuuluvan Googlen kanssa. Tavoitteena on kehittää uuden sukupolven tieto-, viihde- ja yhteysratkaisuja, jotka perustuvat Android-käyttöjärjestelmään. Kokonaisuus tarjoaa runsaasti eri sovelluksia ja palveluja, ja se julkaistaan uusissa Volvo -malleissa kahden vuoden kuluessa.

Yhteistyö lupaa mullistaa tavan, jolla Volvon asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa autojensa kanssa. Googlen, Volvon tai muiden toimijoiden kehittämien Android-sovellusten laaja valikoima tarjoaa monipuolisia yhteystoimintoja autossa ja sen ympärillä.

– Otamme merkittävän strategisen askeleen eteenpäin yhteistyössä Googlen kanssa. Googlen alusta ja palvelut parantavat käyttäjäkokemusta ja tarjoavat enemmän yksilöllisiä mahdollisuuksia. Android puolestaan tarjoaa joustavuutta kehitystyön näkökulmasta, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

Volvon yhteistyö Googlen kanssa kuvastaa autoteollisuuden ja teknologiayritysten jatkuvaa lähentymistä, kun autoihin tulee yhä enemmän yhteystoimintoja. Volvolla uskotaan, että tämän tyyppiset kumppanuudet ovat autoteollisuuden tulevaisuus. Androidin käyttäminen peruskäyttöjärjestelmänä lisää kehitystyön nopeutta ja joustavuutta ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden muokata käyttökokemusta.

– Olemme innoissamme voidessamme tuoda Androidin Volvon uuden sukupolven autoihin. Tämä yhteistyö antaa meille mahdollisuuden tuottaa entistä saumattomampia kokemuksia Volvo -kuljettajille monipuolisen tieto- ja viihdealustan sekä Android-sovellusten ja Googlen palvelujen rikkaan ekosysteemin kautta, kertoo Googlen Android-johtaja Patrick Brady.

– Androidin avulla voimme hyödyntää rikasta ekosysteemiä ja samalla säilyttää Volvon ikonisen käyttöliittymän. Tarjoamme satoja suosittuja sovelluksia ja erinomaisen integroidun käyttäjäkokemuksen laajassa yhteystoimintoympäristössä, Henrik Green sanoo.

Volvo tekee Googlen kanssa yhteistyötä myös toisella rintamalla. Uusimpiin Volvo -malleihin lisätään Googlen LocalmSearch -sovellus, joka julkaistaan Sensus Navigation -järjestelmän päivityksen yhteydessä.

Lisätietoja yhteistyöstä ja Android-käyttöjärjestelmästä julkaistaan Googlen vuosittaisessa Google I/O -tilaisuudessa 17. päivä toukokuuta.

Katso video täältä

Huomautus toimittajille:

Volvo julkisti hiljattain uuden version suositusta keskikokoisesta XC60-SUV-mallista Geneven autonäyttelyssä. Pienempi SUV, XC40, paljastetaan myöhemmin tänä vuonna.

15.5..2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2016

Tilivuonna 2016 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 153,1 miljoonaa euroa (700,0 miljoonaa euroa vuonna 2015). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 18,9 miljardia euroa (17,2 miljardia euroa). Vuoden 2016 myynti käsitti ennätykselliset 534 332 autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin kasvua vuoteen 2015 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2016 yhteensä 534 332 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2016 yli 31 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.