Volvo Carsille erityistunnustus ilmastotoimista

Volvo Cars on saanut tunnustusta kestävän kehityksen strategiastaan kansainväliseltä voittoa tavoittelemattomalta CDP-ympäristöorganisaatiolta. Autonvalmistajalle annettiin korkein arvosana toimenpiteistä, joiden tavoitteena on vähentää päästöjä, lieventää ilmastoriskejä ja saavuttaa ilmastoneutraalius.

Tämä sijoittaa Volvon ylimpään luokkaan CDP:n listalla yhdessä harvojen muiden yritysten kanssa. Yli 13 000 yritystä osallistui arviointiin toimittamalla tiedot ympäristövaikutuksistaan, riskeistään ja mahdollisuuksistaan. Volvon erinomainen tulos kuvastaa yhtiön asemaa ilmastotoimien suunnannäyttäjänä.

“Olemme erittäin ylpeitä nähdessämme, että kova työmme päästöjen vähentämisessä ja ilmastoneutraaliuden tavoittelussa on saanut tunnustusta CDP:ltä. Arvostetun A-luokan tuloksen saavuttaminen osoittaa, että olemme oikealla tiellä, ja toivottavasti voimme innostaa muitakin yhtiöitä tekemään vielä enemmän”, Volvon kestävän kehityksen johtaja Anders Kärrberg sanoo.

Volvon tavoitteena on tulla pelkkien sähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä, ja suunnitelmissa on tuoda tulevina vuosina markkinoille täysin uusi täyssähköautojen mallisto. Volvon sähköistämissuunnitelma on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista. Se on osa tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä. Volvo pyrkii jatkuvasti vähentämään hiilipäästöjä kaikessa liiketoiminnassaan.

Volvo haluaa vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana ja toimitusketjun hiilipäästöjä 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Volvo puuttuu päästöihin aktiivisesti esimerkiksi suunnitellulla yhteistyöllä ruotsalaisen teräsvalmistajan SSAB:n kanssa fossiilivapaan teräksen tuottamiseksi. Ruotsalaisen akkuyhtiön Northvoltin kanssa on tarkoitus kehittää ja valmistaa uuden sukupolven kestäviä akkukennoja.

Volvo allekirjoitti maantieliikenteen nollapäästöjä koskeva julkilausuman YK:n COP26-ilmastokokouksessa marraskuussa ja otti lisäksi käyttöön sisäisen hiilen hinnan 1 000 SEK / hiilipäästötonni koko liiketoiminnassaan. Volvosta tuli samalla ensimmäinen autonvalmistaja, joka on ottanut tällaisen hiilen hinnoittelumekanismin käyttöön kaikissa toiminnoissaan.

Lisätietoja
CDP käyttää yksityiskohtaista ja puolueetonta metodologiaa yritysten arviointiin. Arvosanat perustuvat ilmoituksen kattavuuteen, ympäristöriskien tiedostamiseen ja hallintaan sekä parhaiden käytäntöjen esittelemiseen ja kunnianhimoisten ja tarkoituksenmukaisten tavoitteiden asettamiseen.

A-listan koko metodologia ja kriteerit löytyvät CDP:n verkkosivuilta.

10.12.2021

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400 441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuosina 2020–2021

Vuoden 2020 heinäkuun ja vuoden 2021 kesäkuun välisenä aikana Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,2 miljardia euroa (1,4 miljardia euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat 28,9 miljardia euroa (27,1 miljardia euroa), ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 773 000 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa noin 40 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Yhtiöllä on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA), Sunnyvalessa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Tietoja CDP:stä

CDP on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka kerää yritysten, kaupunkien, alueiden ja valtioiden ympäristötietoja.

Vuonna 2000 perustettu järjestö työskentelee yli 590 sijoittajan kanssa, joiden yhteenlaskettu omaisuus on yli 110 biljoonaa dollaria. CDP toimi suunnannäyttäjänä käyttäessään pääomamarkkinoita ja yrityshankintoja motivoidakseen yrityksiä julkistamaan ympäristövaikutuksensa ja vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä, turvaamaan vesiresursseja ja suojelemaan metsiä. Yli 14 000 organisaatiota ympäri maailmaa ilmoitti tietonsa CDP:n kautta vuonna 2021. Mukana oli yli 13 000 yritystä, jotka kattavat yli 64 % globaalista markkina-arvosta, ja yhteensä yli 1 100 kaupunkia, aluetta ja valtiota.

TCFD:n suosituksia mukaileva CDP ylläpitää maailman suurinta ympäristötietokantaa, ja sen tuloksia käytetään laajalti ohjaamaan investointeja ja hankintoja tavoiteltaessa nollapäästöjä ja kestävää taloutta. CDP on Science Based Targets -aloitteen, We Mean Business -koalition, The Investor Agendan ja Net Zero Asset Managers -aloitteen perustajajäsen.