Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa

Volvo Cars esittelee asiakkailleen ilman valvontaa toimivan autonomisen ajamisen Ride Pilot -järjestelmän Kaliforniassa, USA:ssa.

Käyttämällä perustanaan alan johtavia turvallisuusratkaisuja, jotka tuodaan markkinoille Volvon seuraavan sukupolven sähköautoissa, Ride Pilot pyrkii vapauttamaan asiakkaiden käyttöön enemmän aikaa ja tekemään Volvolla ajamisesta entistä nautinnollisempaa.

Kun Ride Pilot on varmistettu turvalliseksi valtatiekäyttöön, sitä on tarkoitus tarjota lisäominaisuutena yhtiön tulevaan täyssähköiseen SUV-malliin. Tämä uusi Volvon lippulaivamalli paljastetaan myöhemmin tänä vuonna.

Volvo aikoo asettaa uuden sukupolven autoissaan uusia standardeja turvallisuudelle automaattisten ohjelmistopäivitysten ja huipputeknisten anturien avulla. Ohjelmiston kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoyritys Zenseact yhdessä Volvon oman tiimin sekä teknologiakumppani Luminarin kanssa. Anturikokonaisuus koostuu yli kahdestakymmenestä anturista, kuten Luminarin huipputeknisestä Iris LiDAR -anturista, jotka toimivat saumattomasti yhdessä ohjelmiston kanssa.

“Voimme ylpeänä ilmoittaa ensimmäisen aidosti ilman valvontaa toimivan autonomisen ajojärjestelmämme USA:n lanseerauksesta. Haluamme olla autonomisen ajamisen suunnannäyttäjä turvallisuudesta tinkimättä. Zenseactin uusi ohjelmisto sekä Luminarin LiDAR-tekniikka Volvon uudessa täyssähköisessä SUV-autossa ovat merkki uudesta aikakaudesta sekä Volvolle että ajoneuvoturvallisuudelle ja autonomiselle ajamiselle”, Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg sanoo.

Vaikka tämä ohjelmisto- ja anturiyhdistelmä sekä sen mahdollistama turvallisuus ovat vakiona alusta asti Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa, itse Ride Pilot tulee asiakkaiden saataville vasta, kun se on läpäissyt Volvon perusteellisen varmistus- ja testausprotokollan. Tämä käsittää teknologian vahvistuksen turvalliseksi valtateillä ajettaessa vaihtelevissa olosuhteissa.

Osana vahvistusprosessia Volvo testaa autonomisen ajamisen toimintoja maanteillä Ruotsissa yhdessä Zenseactin kanssa ja kerää tietoja ympäri Eurooppaa ja USA:ta. Tämän vuoden puoliväliin mennessä yhtiö aikoo aloittaa testit maanteillä Kaliforniassa*, missä ilmasto, liikenneolosuhteet ja säädökset tarjoavat suotuisan ympäristön autonomisen ajamisen käyttöönotolle.

“Uuden turvallisuusstandardin luominen edellyttää perusteellista testausta ja vahvistusta, joka laajenee globaalille tasolle. Zenseactin ohjelmistolla on avainasema tässä uudessa standardissa ja työssämme onnettomuuksien vähentämiseksi”, Zenseactin pääjohtaja Ödgärd Anderson toteaa.

Kun Ride Pilot on vahvistettu turvalliseksi ja saanut kaikki tarvittavat hyväksynnät, Volvon tavoitteena on ottaa järjestelmä ensin käyttöön Kaliforniassa ja sitten vähitellen muilla markkinoilla ja alueilla ympäri maailmaa.

Ride Pilot -järjestelmä vapauttaa kuljettajien käyttöön aikaa, jonka voi käyttää muuhun toimintaan, kuten lukemiseen, kirjoittamiseen, työskentelyyn tai yhteydenpitoon. Toiminto tuo kuljettajat määränpäähän hyvin levänneinä ja vähentää henkistä rasitusta, jota ajamiseen voi liittyä varsinkin ruuhkissa.

Nimi Ride Pilot viittaa siihen, mitä kuljettaja voi uudelta tekniikalta odottaa: kun auto ajaa itse, Volvo on vastuussa ajamisesta tarjoten kuljettajalle mukavuutta ja mielenrauhaa.

Luminarin LiDAR-anturi täydentää viittä tutkaa, kahdeksaa kameraa ja kuuttatoista ultraäänianturia Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa. Vakioanturikokonaisuus tarjoaa luotettavaa havainnointia. Yhdessä jatkuvien automaattisten ohjelmistopäivitysten kanssa järjestelmä auttaa Volvoa saavuttamaan turvallisen autonomisen ajokokemuksen.

“Luminarin visio on asettaa uudet standardit turvallisuudelle ja autonomiselle ajamiselle. Näemme tämän toteutuvan Volvon uudella alustalla. Volvon seuraavassa SUV-mallissa vakiovarusteena oleva Luminar-järjestelmä mahdollistaa maanteiden turvallisimman auton kehityksen”, Luminarin perustaja ja pääjohtaja Austin Russell sanoo.

Lisätietoja:

*Odottaa tarvittavia hyväksyntöjä.

6.1.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400 441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuosina 2020–2021

Vuoden 2020 heinäkuun ja vuoden 2021 kesäkuun välisenä aikana Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,2 miljardia euroa (1,4 miljardia euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat 28,9 miljardia euroa (27,1 miljardia euroa), ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 773 000 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa noin 40 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Yhtiöllä on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Tietoja Luminar Technologiesista:

Luminar on autonomisia ajoneuvoantureita ja ohjelmistoja kehittävä yritys, jonka tavoitteena on tehdä autonomisesta ajamisesta turvallista ja laajalle levinnyttä. Se kehittää lidar-antureita ja niiden ohjelmistoja, jotka vastaavat alan tiukkoja suorituskykyyn, turvallisuuteen ja taloudellisuuteen liittyviä vaatimuksia. Luminar on saanut nopeasti yli 50 yhteistyökumppania, mukaan lukien kahdeksan maailman kymmenestä johtavasta autonvalmistajasta. Luminar allekirjoitti vuonna 2020 ensimmäisen tuotantosopimuksen autonomisten autojen kehityksestä Volvon kanssa ja on tehnyt äskettäin sopimuksia myös Daimler Truck AG:n ja Intelin Mobileyen kanssa. Luminar on vastaanottanut investointeja maailman suurimmalta hyötyajoneuvovalmistajalta, Daimler Truck AG:ltä, sekä Volvo Carsilta, joka on autoturvallisuuden kansainvälinen johtaja. Sopimukset kiihdyttävät autonomisten kuorma- ja henkilöautojen käyttöönottoa maantieliikenteessä. Vuonna 2012 perustetulla Luminarilla on 400-henkinen tiimi ja toimistoja Palo Altossa, Orlandossa, Colorado Springsissä, Detroitissa ja Münchenissä.