Volvo Carsin uusi Long Range -lataushybridimallisto tarjoaa pidemmän toimintamatkan yhdellä latauksella

Volvo Cars esittelee uuden Long Range -lataushybridivoimansiirron 90- ja 60-sarjan malleihin. Se pidentää merkittävästi toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää CO2-päästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta.

Volvon uusi parannettu hybridivoimansiirto nostaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin* yhdellä latauksella. Premium-auton omistaja ajaa keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä**, joten useimmat Volvo -kuljettajat, joilla on kotilatauslaitteisto, voivat ajaa Volvon uudella lataushybridillä päivittäiset matkat pelkällä sähkövoimalla.

Uutta ovat uusi pitkän toimintamatkan akku, jonka kolmas kennokerros nostaa nimellisenergian 11,6 kWh:sta 18,8 kWh:iin. Tehokkaampi sähkömoottori takana kehittää 145 hevosvoimaa tehoa. Lisäsähkövoima kasvattaa kokonaistehoksi 350 hevosvoimaa Long Range T6 AWD -malleissa ja 455 hevosvoimaa Long Range High Performance T8 AWD -malleissa, jotka ovat Volvon kaikkien aikojen tehokkaimpia autoja. Uuden voimansiirron lisäksi tietyissä malleissa on yhden polkimen ajojärjestelmä.

Suurempi akkukapasiteetti tarkoittaa, että yhä useammat asiakkaat voivat ajaa pääosin pelkällä sähkövoimalla. Volvo arvioi, että uudella voimansiirrolla on potentiaalia vähentää CO2-päästöjä jopa 50 prosentilla WLTP-ajosyklissä.

“On vuosi 2021, eikä ihmisten pitäisi enää turvata pelkkään bensiiniin tai dieseliin automatkoilla. Uusimmat lataushybridimme tarjoavat useimmille arkikäyttöön riittävän toimintamatkan pelkällä sähköllä ajettaessa”, Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green sanoo.

Uusi sähkömoottori välittää takapyörille 65 prosenttia enemmän tehoa, mikä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa tilanteissa. Yhdessä tehokkaamman akun kanssa sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.

Uusiin ominaisuuksiin lukeutuu myös yhden polkimen järjestelmä, joka tuottaa erityisen sulavan ajokokemuksen. Toiminto on jo käytössä Volvon täyssähkömalleissa, ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita sekä kiihdyttämistä että hidastamista pelkällä kaasupolkimella. Ominaisuus otetaan käyttöön aluksi Volvo XC60-, S90- ja V90 Long Range -lataushybrideissä.

Kasvaneesta akkukapasiteetista on hyötyä myös kylminä talvipäivinä sekä helteillä. Vaikka auto ei olisi latauksessa, kuljettajat voivat lämmittää tai viilentää matkustamon etäältä Volvo Cars -sovelluksella ja silti säilyttää runsaan sähköisen toimintamatkan.

Volvo on sitoutunut tavoittelemaan johtavaa asemaa nopeasti kasvavalla premium-sähköautojen markkinalla. Tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä myydä maailmanlaajuisesti 1,2 miljoonaa autoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja. Vuoteen 2030 mennessä Volvo haluaa olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja.

Asiakastutkimus osoittaa, että Volvon lataushybrideillä ajetaan jo nyt noin puolet ajasta sähkötilassa. Voimansiirtouudistus kasvattaa tätä prosenttiosuutta entisestään ja vahvistaa hybridien asemaa “osa-aikaisina sähköautoina”.

“Lataushybridi on usein välietappi matkalla täyssähköautoiluun. Uskomme, että tämä uudistus osoittaa monille, että sähköllä ajaminen on tulevaisuutta, ja se vie meidät lähemmäksi vuoden 2030 tavoitetta siirtyä pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi”, Henrik Green toteaa.

Uusi voimansiirto esitellään kaikissa skaalautuvalle SPA-alustalle perustuvissa Volvo Recharge -lataushybridimalleissa, joita ovat Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 ja XC90.

Voimansiirtoparannusten ohella myös turboahdettua T8-bensiinimoottoria on uudistettu, ja se tarjoaa parempaa taloudellisuutta ja suorituskykyä. Tämä tarkoittaa enemmän moottoritehoa matalalla käyntinopeudella ja liikkeelle lähdettäessä ja samalla hienostunutta sähköistettyä ajamista pienemmillä CO2-päästöillä.

Huomautus toimittajille:

*Toimintamatka vaihtelee mallikohtaisesti. Toimintamatka WLTP-ajosyklin mukaan hallituissa olosuhteissa uudelle autolle. Todellinen toimintamatka voi vaihdella.

**Perustuu konsultointiyritys Sigman tutkimukseen. Sigman tutkimus sisältää tilastotietoja keskimääräisistä päivittäisistä ajomatkoista Kiinassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.

8.9.2021

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2020

Tilivuonna 2020 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 834,5 miljoonaa euroa (1 403,9 miljoonaa euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 25,8 miljardia euroa (26,9 miljardia euroa). Vuoden 2020 kansainvälinen myynti käsitti 661 713 (705 452) autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin laskua vuoteen 2019 verrattuna.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2020 yhteensä 661 713 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa keskimäärin 40 000 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja yhtiö onnistuu luomaan viisi miljoonaa suoraa asiakassuhdetta. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Pikafaktat

Lataushybridi on usein välietappi matkalla täyssähköautoiluun. Uskomme, että tämä uudistus osoittaa monille, että sähköllä ajaminen on tulevaisuutta, ja se vie meidät lähemmäksi vuoden 2030 tavoitetta siirtyä pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi.
Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green