Volvo Carsista Accelerating to Zero Coalition -ryhmän perustajajäsen

Volvo Cars ilmoitti liittyneensä Accelerating to Zero Coalition -ryhmään, joka perustettiin tämän vuoden YK:n ilmastokokouksessa (COP27) Sharm El Sheikhissä, Egyptissä.

Volvo kehotti COP27-kokouksen aikana ja ennen tulevaa G8-kokousta Indonesiassa maita tehostamaan ilmastotoimiaan ja reagoimaan ilmastonmuutoksen synnyttämiin uhkiin.

Accelerating to Zero Coalition koostuu laajasta joukosta sidosryhmiä, jotka ovat sitoutuneet helpottamaan ja tehostamaan siirtymistä kohti nollapäästöliikkumista.

Se perustuu nollapäästöajoneuvojen julkilausumaan, joka allekirjoitettiin Glasgow’n viimevuotisessa COP26-kokouksessa. Allekirjoittajat sitoutuvat tavoittelemaan henkilö- ja pakettiautojen nollapäästöjä yleisesti vuoteen 2040 mennessä ja johtavilla markkinoilla (Eurooppa, Kiina, Japani ja Yhdysvallat) vuoteen 2035 mennessä.

Accelerating to Zero Coalition -ryhmän perustaminen on vastaus tarpeelle muodostaa kansainvälinen alusta nollapäästöajoneuvojen (ZEV) käyttöönoton edistämiseksi. Se pyrkii läheisen yhteistyön kautta luomaan oikeat olosuhteet nollapäästöautojen yleistymiselle esimerkiksi yritysten autokannan sähköistämisen ja kattavan latausinfrastruktuurin kehittämisen avulla.

Volvon pääjohtaja Jim Rowan on iloinen ryhmän perustamisesta ja rakentavasta yhteistyöstä COP27-kokouksessa. Hän rohkaisee useampia valmistajia allekirjoittamaan julkilausuman ja liittymään ryhmään.

Volvon tavoitteena on olla täyssähköautoyhtiö vuoteen 2030 mennessä, ja se haluaa olla vaikuttamassa aikatauluun, jolla autoteollisuus siirtyy täyssähköön.

Rowan toteaa: “Polttomoottorit ovat mennyttä aikaa, ja meidän on jätettävä ne taaksemme, jos haluamme ratkaista ihmiskuntaa kohtaavan suurimman haasteen – ilmastonmuutoksen.”

Tämä ilmoitus annettiin viikko uuden täyssähköisen Volvo EX90-lippulaivamallin julkaisun jälkeen. Volvo aikoo julkaista tulevina vuosina uuden sähköauton joka vuosi.

Volvo allekirjoitti lisäksi yli 200 muun yrityksen ja siviilijärjestön kanssa We Mean Business Coalition -ryhmän laatiman vetoomuksen, jossa pyydetään hallituksia lisäämään ilmastotoimiaan.

Tähän mennessä vain 29 yhteensä 194 maasta on tehnyt niin COP26-kokouksen jälkeen, vaikka ne sitoutuivat siihen Glasgow’n ilmastosopimuksessa. Vetoomuksessa tehdään selväksi, että 1,5 asteen ilmaston lämpeneminen on raja eikä tavoite, ja tarvitaan kiireellisiä kansallisia toimia, jotta maailma ei ylitä tätä rajaa.

Volvon järjestämässä paneelikeskustelussa, jota isännöi yhtiön kestävän kehityksen johtaja Anders Kärrberg, ilmoitettiin autonvalmistajan tuesta Call on Carbon -aloitteelle. Aloite kehottaa yhdessä yritysten, kuten Inter IKEA, H&M Group ja SSAB, kanssa hallituksia ottamaan käyttöön tehokkaita käytäntöjä hiilen hinnoittelulle.

“Tiedostamme, että hiilen hinnoittelu voi auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa”, Anders Kärrberg sanoo. “Kun ilmoitimme 1 000 kruunun sisäisestä hiilen hinnasta jokaista hiilipäästötonnia kohti COP26-kokouksessa, olimme ensimmäinen autonvalmistaja, joka otti käyttöön globaalin hiilen hinnoittelumekanismin, joka kattaa koko arvoketjun.”

“Tukemalla Call on Carbon -aloitetta osoitamme jälleen kerran halukkuutemme johtaa autoteollisuutta kohti kestävämpää tulevaisuutta. Meidän täytyy työskennellä kiireellisesti taloudellisten mekanismien uudistamiseksi, jotta pysymme 1,5 asteen rajan puitteissa. Tämä voi samalla lisätä vakautta sijoittajille ja tukea oikeudenmukaista siirtymää työntekijöille ja maanviljelijöille, perheille ja yhteisöille.”

Lisätietoja toimittajille:

Call on Carbon -aloitteen allekirjoittajana Volvo pyytää maiden edustajia:

1. Tukemaan kansallisia Pariisin sopimuksen sitoumuksia tehokkailla, kestävillä, luotettavilla ja tarkoitukseen sopivilla hiilen hinnoittelumekanismeilla, jotka muodostavat kustannustehokkaan reitin nollapäästöihin.

1. Yhdenmukaistamaan hiilen hinnoittelumekanismit maiden välillä, jotta luodaan vakaa ja ennustettava investointiympäristö.

1. Viimeistelemään säännöt kansainvälisille markkinamekanismeille Pariisin sopimuksen artiklan 6 alaisuudessa. Tämä tukee kustannustehokkaita hillintätoimia, luo tasapuoliset toimintaedellytykset ja minimoi hiilivuodon sekä auttaa markkinoita nostamaan tavoitteitaan.

Lisätietoja: Accelerating to Zero Coalition
Lisätietoja: We Mean Business Coalition
Lisätietoja: Call on Carbon

29.11.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.