Volvo DRIVe –mallistolla päästöt alle 120 g/km

Volvo uudet vähäpäästöiset dieselversiot malleista C30, S40 ja V50 saapuvat Suomeen. DRIVe-mallisto on Volvo-jälleenmyyjien ensiesittelyssä tulevana viikonloppuna.

Volvo DRIVe -autot kuluttavat polttonestettä yhdistetyssä ajossa vain 4,4 litraa/100 km (C30) ja 4,5 litraa/100 km (S40 ja V50). Vastaavat CO2-päästöarvot ovat 115 ja 118 g/km. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että C30:n ja V50:n päästötasot ovat segmenttiensä matalimmat.

Autot on merkitty DRIVe-logolla, joka on merkkinä niiden edistyksellisistä ympäristöllisistä ominaisuuksista. Volvo haluaa osoittaa, että matala CO2-päästötaso ei ole vain pienten dieselautojen yksinoikeus. Volvo V50:n päästötason laskeminen alle 120 g/km tarkoittaa, että nyt myös perheillä ja muilla autoihinsa paljon tilaa kaipaavilla asiakkailla on mahdollisuus tehdä aktiivinen valinta ympäristön puolesta.

Polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen vähentäminen toteutettiin auton potentiaalin huolellisella tutkimisella. Autojen ominaisuuksia optimoitiin neljällä eri osa-alueella:

1. Pienempi ilmanvastus:
• Alustaa madallettiin noin 10 mm. Sama mukavuustaso kuin muissakin malleissa.
• Sama etuspoileri kuin T5-mallissa (S40 ja V50).
• Suojattu jäähdytinsäleikkö. Tunnusomaisen Volvo-säleikön takana on ilmaa ohjaava paneeli, joka tarjoaa parempaa aerodynamiikkaa moottoritilan sisällä.
• Ilmanohjaimet etupyörien edessä.
• Aerodynaamisesti optimoidut erikoisvanteet, saatavilla 15- ja 16-tuumaisina.
• Korin alapuoliset paneelit tehostavat ilmavirtausta auton alla (C30).
• Ainutlaatuinen takaspoileri (C30). S40-mallissa sama spoileri kuin T5- ja D5-malleissa.
• Uusi takapuskuri (C30).
2. Pienempi vierintävastus:
• Kaikkiin autoihin on asennettu vakiona uuden sukupolven Michelin-renkaat, joissa on pieni vierintävastus. Saatavana 15 ja 16 tuuman vanteiden kanssa.
3. Suuremmat välityssuhteet:
• Vaihdelaatikko, jossa viritetyt suhteet kolmannelle, neljännelle ja viidennelle vaihteelle.
4. Tehokkaampi voimansiirto:
• Optimoitu moottorin jäähdytys, moottorin ohjaus ja ohjaustehostin.
• Uusi vaihteistoöljy ja pienempi kitka.
• Vaihteenvaihdon ilmaisin tietonäytössä.
- Kukin toimenpide voi yksinään tuntua vaatimattomalta, mutta on tärkeä katsoa koko kuvaa. Yhdessä kaikki pienet säädöt ovat auttaneet meitä saavuttamaan tavoitteemme (päästöt alle 120 g/km). Ja kaikki tämä on saatu aikaan ilman kompromisseja mukavuuden ja ajettavuuden suhteen, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Magnus Jonsson.

Taloudellinen ja ympäristöystävällinen

Polttonesteen kulutuksen vähentäminen ja CO2-päästötason putoaminen
120 g/km rajapyykin alle tarjoaa useita etuja sekä ympäristölle että ostajan taloudelle. Pienempien hiilidioksidipäästöjen ansiosta autot hidastavat kasvihuoneilmiön etenemistä. Volvon kaikkiin dieselmalleihin on lisäksi asennettu hiukkassuodatin, joka vangitsee noin 95 prosenttia kaikista nokihiukkasista.

DRIVe-autojen polttonesteen kulutus on laskenut 0,5 l/100 km ja voi olla maantienopeuksissa niinkin alhainen kuin 3,7 l/100 km. Kuitenkin teho, kiihtyvyys ja vääntö pysyvät samalla tasolla kuin 1.6D-mallistossa. Volvo 1.6 DRIVe korvaa 1.6D-mallin – ja Suomessa hinta alenee 300€.

Lähtöhinnat DRIVe-malleille ovat: Volvo C30 1.6 DRIVe alk. 24.950€, Volvo S40 1.6 DRIVe alk. 25.850€ ja Volvo V50 1.6 DRIVe alkaen 27.250€.

7.1.2009

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com/epi (Environmental Product Information)
www.volvooceanrace.org