Volvo esittelee seitsemän uutta DRIVe-mallia - kaikissa luokkansa matalin CO2-päästötaso

Volvo esittelee Geneven autonäyttelyssä peräti seitsemän taloudellista DRIVe-mallia, joissa kaikissa on luokkansa matalin CO2-päästötaso. C30-, S40- ja V50-mallien erittäin pienet lukemat on saavutettu edistyksellisen moottorin käynnistys-sammutusjärjestelmän avulla.

Volvo C30: 3,9 l/100 km ja 104 g CO2/km
Volvo S40: 4,0 l/100 km ja 107 g CO2/km
Volvo V50: 4,0 l/100 km ja 107 g CO2/km
Volvo V70: 4,9 l/100 km ja 129 g CO2/km
Volvo S80: 4,9 l/100 km ja 129 g CO2/km
Volvo XC60: 6,0 l/100 km ja 159 g CO2/km
Volvo XC70: 6,0 l/100 km ja 159 g CO2/km.

DRIVe-tunnus liitetään Volvo-malliston autoihin, joilla on luokkansa parhaat ympäristölliset ominaisuudet. Kaikki nykypäivän DRIVe-mallit on varustettu perinteisellä dieselmoottorilla ja käsivaihteisella vaihteistolla, jotka on optimoitu erittäin vähäistä polttoaineen kulutusta silmällä pitäen. Autoja on kehitetty myös siten, että vierintä- ja ilmanvastus on mahdollisimman pieni.

- Keskittymisemme DRIVe-malleihin vuonna 2009 osoittaa Volvon kykyä reagoida asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin. Kuluttajat haluavat tuotteita, joiden polttoaineen kulutus ja ympäristölliset haittavaikutukset ovat vähäiset. Käynnistimme laaja-alaisen DRIVe-mallien lanseerauksen vuoden 2008 Pariisin autonäyttelyssä C30-, S40- ja V50-mallien kanssa. Nyt sekä markkinat että me itse olemme valmiita siirtymään seuraavaan vaiheeseen, kertoo Volvon pääjohtaja Stephen Odell.

- Täydentämällä DRIVe-mallistoa V70-, S80-, XC60- ja XC70-malleilla Volvolla on yksi premium-segmentin vahvimmista valikoimista taloudellisia autoja, joilla on erinomaiset ympäristölliset ominaisuudet, Stephen Odell jatkaa.

Volvon DRIVe-mallisto on jaettu kolmeen luokkaan, jotka liittyvät kolmeen eri päästötasoon: 120, 140 ja 160g CO2/km.

- Kategoriat kuvastavat Volvon erittäin kunnianhimoisia CO2-tavoitteita kussakin segmentissä. Ne myös vastaavat moniin ympäristöystävällisemmän autoilun aloitteisiin useissa Euroopan maissa. Tavoitteemme on jatkaa päästötasojen laskemista kehittäessämme uusia ympäristöllisesti entistä optimoidumpia tuotteita, Stephen Odell kertoo.

Ensimmäiset Volvo-mallit Start/Stop-toiminnolla
Volvo C30, S40 ja V50 1.6D DRIVe -malleihin on keväällä 2009 tarjolla edistyksellinen Start/Stop-toiminto, joka laskee Volvo C30:n päästöt tasolle 104 g CO2/km ja S40:n ja V50-farmarin päästöt tasolle 107 g CO2/km.

Jotta hiilidioksidipäästöt on voitu pudottaa näin matalalle tasolle, C30:n, S40:n ja V50:n uudet DRIVe-versiot on varustettu kahdella uudella älykkäällä toiminnolla. Toinen niistä on Start/Stop-toiminto, jonka avulla moottori sammuu automaattisesti, kun auto on pysähdyksissä esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkassa.

Jos kuljettaja siirtää vaihteenvalitsimen vapaa-asentoon ja vapauttaa kytkimen auton ollessa pysähdyksissä, moottori sammuu. Kun kuljettaja seuraavan kerran painaa kytkintä, moottori käynnistyy uudelleen. Tämä tekniikka voi vähentää polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä 4-5 prosenttia (yhdistetty ajo). Start/Stop-tekniikka on erityisen tehokas kaupunkiliikenteessä, jossa säästö voi olla jopa kahdeksan prosenttia.

Volvolle ominainen korkea mukavuustaso ja nopea käynnistysaika
Kun auto on pysähdyksissä ja moottori sammutettu, jotkin elektroniset järjestelmät, kuten ilmastointi, siirtyvät valmiustilaan säästääkseen polttoainetta. Start/Stop-järjestelmä kuitenkin tarkkailee jatkuvasti mukavuustasoa ja aktivoi automaattisesti tarvittavat järjestelmät, jos esimerkiksi matkustamon lämpötila alkaa nousta. Järjestelmä ei rajoita millään tavoin auton mukavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten audiojärjestelmää.

Volvon ainutlaatuinen valvontajärjestelmä ja sitä seuraava korkea mukavuustaso ovat mahdollisia pienen lisäakun ansiosta. Pienakku tukee suurempaa akkua tarjoamalla lisätehoa. Ratkaisun ansiosta Volvon DRIVe-mallien käynnistys on erityisen nopeaa ja sulavaa. Käynnistysmoottorin aktivointi ei vaikuta millään tavoin esimerkiksi audiojärjestelmän toimintaan. Tämä erottaa Volvon käyttämän tekniikan kilpailijoiden vastaavista ratkaisuista. Suurempaa vakioakkua on päivitetty, ja se pystyy käsittelemään jopa 175 000 käynnistys-sammutusjaksoa.

Kuljettaja saa järjestelmältä jatkuvaa palautetta auton tietonäytön kautta. Start/Stop-toiminto voidaan ottaa käyttöön ja pois käytöstä keskikonsoliin asennetun DRIVe-painikkeen avulla. Toiminto on oletusarvoisesti käytössä. Tulevaisuudessa DRIVe-painike säätelee myös lisäjärjestelmiä, kuten erityisiä DRIVe-asetuksia, jotka varmistavat erittäin taloudellisen suorituskyvyn.

Toinen uusi ominaisuus C30, S40 ja V50 DRIVe 1.6D -malleissa Start/Stop-toiminnon lisäksi liittyy auton hidastamisen yhteydessä vapautuvan energian keräämiseen. Toiminto lataa akkua heti, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen tai jarruttaa vaihteen ollessa valittuna. Laturi valjastaa käyttöönsä auton kineettistä energiaa, eikä sen tarvitse käyttää dieseliä voimanlähteenään, kun akun lataustaso laskee. Toiminnolla voidaan saavuttaa 2-3 prosentin polttoainesäästöt.

V70 ja S80 alle 140 g/km
Ensimmäistä kertaa myös Volvo V70- ja S80-malleista on tarjolla DRIVe-versio. Autot on varustettu samalla voimansiirtotekniikalla – 1,6-litraisella dieselmoottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla – kuin pienemmätkin mallit, mutta niiden moottori-ohjelmistoa on hienosäädetty ja kolmannen, neljännen ja viidennen vaihteen välityssuhteita on muutettu.

Optimoidusta voimansiirrosta on paljon apua Volvon suurempien sedan- ja farmarimallien polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämisessä. V70:n lukemat ovat laskeneet tasolle 4,9 l/100 km ja 129 g (parannusta 18 % nykyiseen kaksilitraiseen dieseliin verrattuna) ja S80:n tasolle 4,9 l/100 km ja 129 g (parannusta 15 % kaksilitraiseen dieseliin verrattuna).

- Meidän mielestämme asiakkaiden ei tarvitse kärsiä kompromisseista joko ajo-ominaisuuksien tai mukavuuden suhteen pienemmästä moottorikoosta huolimatta. Näiden autojen suorituskyky on täysin riittävä ja ympäristölliset haittavaikutukset hyvin pienet. Mallien ympäristöystävällisyys on itse asiassa tasolla, jota tämän kokoluokan kilpailijat eivät vielä ole edes lähestyneet, sanoo Volvon tuotekehityksen varajohtaja Magnus Jonsson.

Myös monet muut tekijät vaikuttavat vähentyneeseen polttoaineen kulutukseen. Esimerkiksi renkaat on erityissuunniteltu matalaa vierintävastusta silmällä pitäen. V70:n ja S80:n DRIVe-versioissa on ensimmäistä kertaa myös sähköinen ohjaustehostinpumppu, joka tuottaa juuri oikean määrän kuljettajan tarvitsemaa tehostusta tarkalla ja energiaa säästävällä tavalla. Tämä ohjaustehostinjärjestelmä on asennettu kaikkiin DRIVe-malleihin.

V70-malleissa on käytetty lisäksi erityisiä ilmanvastusta pienentäviä ratkaisuja, kuten suojattua etusäleikköä ja madallettua alustaa (20 mm edessä, 15 mm takana).

XC60 ja XC70 nyt alle 160 g/km
Uuden Volvo XC60 -crossover-mallin ja XC70-farmarin voimansiirtomallisto laajenee mallivuonna 2010 uudella etuvetoisella DRIVe-versiolla, joka saa voimansa 2.4D-moottorista. Molempien autojen CO2-päästötaso on 159 g/km ja polttoaineen kulutus 6,0 l/100 km (luokkansa taloudellisin).

Etuvedon lisäksi autojen polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästötason laskuun vaikuttavat muut pienemmät parannukset. Volvon moottoriasiantuntijat ovat onnistuneet vähentämään dieselmoottorin kitkaa ja pumppuhävikkiä ja paineenlaskua imu- ja pakojärjestelmissä.
Ruiskutuspainetta on nostettu uuden sukupolven korkeapainepumpuilla, ja ruiskutusarkkitehtuuria on hienosäädetty pietsosähköisen järjestelmän avulla. Palaminen on nyt tehokkaampaa, ja voimanlähde käyttää uuden sukupolven moottorinohjausohjelmistoa. Turboahdin on optimoitu tuottamaan korkean vääntömomentin matalilta käyntinopeuksilta alkaen.

Vaihteiden välityssuhteet on optimoitu, jotta autoa voidaan ajaa taloudellisesti. Esimerkiksi nopeudella 100 km/h ja suurimmalla vaihteella ajettaessa moottorin käyntinopeus ja polttoaineen kulutus ovat uuden voimansiirron kanssa huomattavasti pienemmät.

Yksi tärkeä osa kehitystyötä oli säilyttää urheilulliset ajo-ominaisuudet, jotka ovat keskeinen osa näiden autojen vetovoimaa.

- Runsas teho, korkea vääntömomentti ja urheilullinen alusta antavat etuvetoiselle versiolle oikeanlaista XC60-dynamiikkaa. Auto on täydellinen valinta asiakkaalle, joka haluaa vähentää CO2-päästöjä ja nauttia samalla täysipainoisesta ajokokemuksesta, Magnus Jonsson sanoo.

- XC70 DRIVe yhdistää korkean mukavuustason ja monipuoliset maasto-ominaisuudet vähäiseen polttoaineen kulutukseen. XC70 DRIVe on muiden mallien tapaan optimoitu tosielämän tilanteita varten. Tämä tarkoittaa sitä, että se on testattu ajo-olosuhteissa, jotka muistuttavat todellisia ajotilanteita. Tämän ansiosta tässä lehdistömateriaalissa annetut arvot ovat hyvin lähellä niitä lukemia, joita asiakkaat näkevät auton ajotietokoneelta normaalin ajon aikana, Magnus Jonsson jatkaa.

Parempaa taloudellisuutta koko mallistossa
Volvon mallistoon tekemät ympäristöystävällisten ominaisuuksien parannukset eivät rajoitu DRIVe-versioihin. Autojen polttoaineen kulutuksen vähennysmenetelmät hyödyttävät myös muita malleja. Lisäksi kaikki automaattivaihteistot ovat 5-7 prosenttia taloudellisempia tulevissa versioissa kahden seuraavan vuoden sisällä.

- Tavoitteemme on tarjota autoja, joiden CO2-päästötaso on kunkin kokoluokan matalin. DRIVe on tämän kehityksen symboli, ja tätä tunnusta kantavat autot ovat niitä, joiden kanssa olemme edistyneet eniten. Painotamme taloudellisuutta kuitenkin kaikkien mallien ja voimansiirtojen kanssa. Tarjoamalla laaja-alaisen tuotevalikoiman, joka sisältää taloudellisia ja tehokkaita vaihtoehtoja, annamme asiakkaalle mahdollisuuden valita autonsa ympäristöllisten vaikutusten taso, Magnus Jonsson toteaa.

Vuoden 2010 Volvo DRIVe -mallien suorituskyky, CO2-päästöt ja polttoaineen kulutus:

Malli Moottori Teho CO2 Kulutus
C30 Start/Stop 1.6D 109 hv/240 Nm 104 g 3,9 l/100 km
S40 Start/Stop 1.6D 109 hv/240 Nm 107 g 4,0 l/100 km
V50 Start/Stop 1.6D 109 hv/240 Nm 107 g 4,0 l/100 km
V70 1.6D 109 hv/240 Nm 129 g 4,9 l/100 km
S80 1.6D 109 hv/240 Nm 129 g 4,9 l/100 km
XC60 2.4D 175 hv/420 Nm 159 g 6,0 l/100 km
XC70 2.4D 175 hv/420 Nm 159 g 6,0 l/100 km

24.2.2009

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com
www.volvooceanrace.org

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.