VOLVO FH12 460 EKO4 - PUHTAASTI TEHOKAS

LEHDISTÖTIEDOTE/KULJETUS-LOGISTIIKKA 2003 VOLVO FH12 460 EKO4 - PUHTAASTI TEHOKAS FH-mallisto on Volvon kuorma-autojen lippulaiva. Vankka luotettavuus, alhaiset käyttökulut ja laaja, monipuolinen mallisto muodostavat vakaan perustan tehokkaille kuljetuksille. Nyt FH12-malliin on saatavilla myös Eko4-pisteitten vaatimukset täyttävä 460 hevosvoiman moottori. Volvo FH12-mallisto on laaja ja runsaiden mallivalikoimien avulla auto on helppo räätälöidä kuljetustehtävän mukaan. Ohjaamo ja alusta on valmistettu erikoisteräksestä, joten auton omapaino on pieni ja hyötykuorma vastaavasti suurempi. Aerodynaaminen muotoilu vähentää ilmanvastusta ja polttoaineen kulutusta. Turvallisuudesta ja kuljettajan mukavuudesta on huolehdittu. Ajo- ja kolariturvallisuudet ovat ensiluokkaisia ja hyvä ohjaamon tuuletus pitää kuljettajan virkeänä. Paksut eristeet ja aerodynaaminen muotoilu varmistavat, että ohjaamon melutaso on alhainen. Vakionopeudensäädin kuuluu vakiovarustukseen. Kuljettajan tietokeskus kertoo tarkat tiedot ajoneuvojen toiminnoista ja tilasta. FH12-malliston moottorivalikoimassa on Euro 3 -päästömääräysten mukaisia moottoreita kaikissa teholuokissa 380:sta aina 500 hevosvoimaan. Itävallassa on kuitenkin voimassa oma eko-pisteytysjärjestelmänsä, joka asettaa omat rajoituksensa ajoneuvojen päästöille. FH12-mallin vakiomoottoreille on annettu 5 ekopistettä, mutta viime vuonna Volvo kehitti 420 hevosvoiman moottorista neljän ekopisteen version. Nyt FH12-malliin on tarjolla myös 460-hevosvoimainen neljän ekopisteen moottori. Se on hyvä osoitus Volvon jatkuvasta ympäristötyöstä. Kyseessä on turboahtimella ja ahtoilman jäähdyttimellä varustettu suora, kuusisylinterinen 12,1 litran diesel. Tehon lisäys on tervetullut jyrkille alppiteille. Moottorin yhteyteen saa käsivalintaisista vaihteistoista, I-Shift -vaihteiston, Geartronic-vaihteiston tai uuden version Volvon kuusiportaisesta Powertronic-automaattivaihteistosta, joka suorittaa vaihteensiirrot täysin ilman voimanjaon keskeytyksiä. Itävalta toimii läpikulkumaana Saksan ja Italian välisessä liikenteessä, mikä altistaa herkän alppiluonnon liikenteen päästöille. Siksi Itävalta on ottanut raskaiden kuljetusajoneuvojen suhteen käyttöön erityisen eko- pisteytysjärjestelmän. Mitä suuremmat ajoneuvon typen oksidipäästöt ovat, sitä enemmän eko-pisteitä sille annetaan. Jokaisen kuljetusajoneuvon on maksettava ekopisteidensä mukainen summa aina kulkiessaan Itävallan kautta. Lisäksi kokonaispisteiden määrä on rajattu. Eli mitä vähemmän pisteitä, sitä vähemmän maksuja ja sitä enemmän matkoja. Lisätietoja: Volvo Kuorma- ja Linja-autot Oy Ab Pontus Stenberg, puh. (09) 5079 254, GSM 0500-605 866 e-mail: pontus.stenberg@volvo.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00050/wkr0002.pdf