Volvo jatkaa lataushybridien ja nelivetoisten markkinajohtajana Suomessa

Volvo jatkaa alkuvuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen Suomen markkinajohtajana sekä lataushybridien että nelivetoisten autojen rekisteröinneissä. Alkuvuonna rekisteröitiin 2 547 Volvoa, joista lataushybridejä on 1 091 kappaletta. Kaikista Suomessa alkuvuonna rekisteröidyistä lataushybrideistä 29,9 prosenttia on Volvoja. Viime vuonna 2019 vastaavalla ajanjaksolla rekisteröitiin 2 618 Volvoa, joten rekisteröinnit pienenivät 2,8 prosenttia. Volvo XC60 on suosituin ladattava auto Suomessa alkuvuoden aikana 451 auton rekisteröinneillä. Seuraavaksi suosituin ladattava Volvo 252 auton kappaleella on V60. Suhteellisesti suurimman kasvun saavutti lataushybridien uusin tulokas XC40 T5, joita rekisteröitiin 102 autoa.

Nelivetoisia autoja rekisteröitiin Suomessa vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana yhteensä 6 327 kappaletta, joista Volvoja on 1 581, eli lähes joka neljäs uusi nelivetoinen auto Suomessa on Volvo.

Ladattavat Volvot menestyvät maailmanlaajuisesti

Maailmanlaajuisesti Volvo Carsin myynti oli 131 889 autoa vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä, mikä on 18,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Koronavirus-pandemia vaikutti yhtiön globaaliin myyntikehitykseen. Ladattavien Volvo Recharge -mallien myynti säilyi kuitenkin vahvana. Kokonaismyynnistä 14,7 prosenttia on ladattavia, kun vastaavalla ajanjaksolla vuotta aiemmin osuus oli 7,4 prosenttia. Recharge on kattava tuotemerkki kaikille ladattaville Volvon malleille, sisältäen täyssähköautot ja lataushybridit.

Yrityksen myydyin malli maailmanlaajuisesti kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on XC60, jonka kokonaismyynti oli 36 930 autoa (2019: 46 259 autoa), tätä seurasivat XC40 34 348 autolla (2019: 28 903 autoa) ja XC90 18 187 autolla (2019: 22 073 autoa).

–Volvon ennätyksellinen viime vuosi näkyi menestyksenä myös nyt alkuvuonna. Uskomme asiakkaidemme arvostavan vahvaa taustaamme turvallisten ja kestävien autojen valmistajana. Jatkamme edelleen pyrkimyksiä asiakkaidemme liikkumisen vapauden edistämiseksi kestävästi, turvallisesti ja yksilöllisesti, sanoo Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.

Volvon menestystä tukee uudistuva mallisto. Volvon esittelemät uudistetut versiot S90-sedanista ja V90/V90 Cross Country -farmarista ovat nyt myynnissä. Mallistouudistuksen myötä Volvo tuo 48 voltin kevythybridivoimansiirron tarjolle kaikkiin malleihinsa, mikä laajentaa yhtiön sähköistä tarjontaa entisestään.

Volvon ensimmäisen täyssähköauton myyntiennuste toteutunut alkuvuonna

Volvon helmikuussa ennakkoesitellyn ensimmäisen XC40 P8 Recharge -täyssähköauton ennakkomyynti on käynnistynyt Suomessa tavoitteiden mukaisesti. Ensimmäiset asiakkaat saavat uuden Volvo XC40 P8 Recharge -sähköautonsa vuoden 2020 lopulla. Auto on mallimerkinnältään P8 AWD R-Design, ja se on nelivetoinen. XC40 P8 Recharge -sähköauton hinta on alkaen 62 593 €. Volvon täyssähköautoja odotetaan saapuvan Suomeen loppuvuonna 700 kappaletta.XC40 P8 Recharge -sähköauto ja uusi Recharge-mallisto ovat todisteita yhtiön uudesta kunnianhimoisesta toimintasuunnitelmasta, joka julkistettiin syksyllä. Se esittelee konkreettisia toimenpiteitä, jotka ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa ja tukevat Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä. Vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja.

2.4.2020

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari, mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2019

Tilivuonna 2019 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 356,5 miljoonaa euroa (1 347,1 miljoonaa euroa vuonna 2018). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 26,0 miljardia euroa (23,9 miljardia euroa). Vuoden 2019 myynti käsitti ennätykselliset 705 452 (642 253) autoa, mikä merkitsi 9,8 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna. Tulokset alleviivaavat Volvon talouden ja toiminnan myönteistä kehitystä ja valmistelevat yhtiötä seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista premium-autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2019 yhteensä 705 452 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2019 keskimäärin 41 500 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja puolet tuotoista muodostuu suorista asiakaskontakteista. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.