Volvo kehittää uusia innovatiivisia ja ennaltaehkäiseviä turvallisuusjärjestelmiä

Volvo on ennaltaehkäisevien ja suojaavien turvallisuusjärjestelmien saralla maailman johtava autonvalmistaja. Yhtiöllä on takanaan pitkä historia edistyksellisten turvallisuustekniikoiden kehittämisestä, ja se keskittyy parhaillaan uuden mullistavan turvallisuusjärjestelmien sukupolven viimeistelyyn. Ratkaisujen tarkoituksena on parantaa sekä auton sisä- että ulkopuolella olevien ihmisten turvallisuutta ja tehdä ajokokemuksesta entistä rentouttavampi ja nautinnollisempi.

Volvon turvallisuushistoria on pitkä ja kattava. Noin 80 vuotta sitten yhtiön perustajat Assar Gabrielsson ja Gustaf Larson julistivat: "Autoa ajavat ihmiset. Sen vuoksi turvallisuus on - ja tulee jatkossakin olemaan - Volvon tärkein perusarvo auton valmistuksessa." Noihin aikoihin pääpainopiste oli nk. passiivisella turvallisuudella eli järjestelmillä ja toiminnoilla, jotka suojaavat ihmisiä onnettomuustilanteessa.
Vuosien kuluessa Volvo on laajentanut näkökantaansa ja keskittänyt voimavaroja myös erittäin hienostuneiden ennaltaehkäisevien turvallisuusjärjestelmien kehitystyöhön.
"Nykypäivänä keskitymme tekniikkaan, joka osaa ennakoida onnettomuuksia ja estää niitä tapahtumasta. On erittäin tärkeää ymmärtää, että onnettomuudet eivät ole väistämättömiä. Ennakoiva turvallisuus keskittyy auttamaan ja tukemaan kuljettajaa", kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen ennaltaehkäisevän turvallisuusosaston johtaja Jonas Ekmark.
Auto, liikenne ja kuljettaja
Volvo kehittää turvallisuusjärjestelmiä kolmesta eri perspektiivistä: auto, liikennetilanne ja ihminen. Volvon autot ovat tunnettuja turvallisuudestaan, vahvuudestaan ja materiaaleistaan, mutta ratkaisevin tekijä kriittisissä tilanteissa ei kuitenkaan ole auto tai liikenne vaan kuljettaja. Kuljettajan täytyy pysyä aina valppaana, pystyä tekemään nopeita päätöksiä vaikeissakin tilanteissa ja välttää väsymystä. Tämä on usein helpommin sanottu kuin tehty.
"Tutkimukset osoittavat, että noin 50 prosentissa kaikista peräänajo-onnettomuuksista kuljettaja ei jarruta lainkaan. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kuljettaja ei koskaan huomannut, mitä oli tapahtumassa eikä siten pystynyt estämään onnettomuutta. Kehittämämme aktiiviset turvallisuusjärjestelmät tarjoavat lisää pelivaraa, jotta kuljettajalla olisi aikaa ohjata auto turvaan vaarallisesta tilanteesta", Jonas Ekmark kertoo.
Ihmissilmän apuna
Ruuhkaiset kadut, lukuisat valinnat ja uudet viestintätyökalut kilpailevat kuljettajan huomiosta. Jotta kuljettaja osaisi päättää, mikä tieto on muita tärkeämpää, Volvon autoihin voi asentaa edistyksellistä tekniikkaa, joka osaa lukea liikennettä ihmissilmää nopeammin. Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät varoittavat uhkista ja voivat puuttua peliin ja toimia kriittisissä tilanteissa, jos kuljettajalla ei ole aikaa tai taitoa välttää kolaria.
"Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekniikka huolehtisi ajamisesta. Se vain auttaa kuljettajaa ajamaan turvallisemmin ja tekee ajokokemuksesta nautinnollisemman", Jonas Ekmark muistuttaa.
Turvallisemman ja stressittömämmän liikenteen puolesta työskentelevä Volvo rohkaisee autonvalmistajia yhteistyöhön toistensa ja muiden liikenneturvallisuuden puolestapuhujien kanssa. Viranomaiset, tierakennusyhtiöt ja teleteollisuus voisivat toimia yhdessä turvallisemman infrastruktuurin luomiseksi.
Innovatiivisia turvallisuusjärjestelmiä jo käytössä
Useita Volvon kehittämiä aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä on jo käytössä. Viime aikoina on lisäksi esitelty kolme uutta järjestelmää:

Driver Alert Control – ainutlaatuista tekniikkaa, joka varoittaa väsynyttä kuljettajaa keskittymisen herpaantumisesta.

Törmäysvaroitin automaattisella jarrutuksella – automaattinen jarrutus, jos peräänajo uhkaa.

Kaistavahti – varoittaa kuljettajaa, jos auto ylittää kaistaviivan ilman selkeää syytä.
Nämä järjestelmät ovat saatavilla Volvo S80-, V70- ja XC70-malleihin vuoden 2007 lopulla.

8.11.2007

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia: www.media.volvocars.com