Volvo on edelleen Suomen suosituin ladattava auto

Volvo saavutti vuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen 9,3 prosentin osuuden uusien henkilöautojen kokonaismarkkinasta. Tällä tuloksella Volvo on Suomen automarkkinoiden premium-merkkien selkeä ykkönen ja kaikkiaan toiseksi rekisteröidyin automerkki. Osuus kokonaismarkkinasta on korkeampi kuin viime vuonna samaan aikaan, jolloin se oli 8,7 prosenttia. Volvoja rekisteröitiin alkuvuonna yhteensä 2 029 kappaletta.

Volvo jatkoi ylivoimaisesti Suomen ladattavien henkilöautojen, lataushybridien ja nelivetoisten henkilöautojen ykkösenä. Valtaosa uusista Volvoista on ladattavia (täyssähköautoja tai lataushybridejä), joiden osuus Volvon kokonaisrekisteröinneistä on upeat 73,3, prosenttia (1 487 Volvoa). Volvon osuus ladattavien autojen kokonaismarkkinasta on 19,9 prosenttia (1 487 autoa), lataushybrideistä 27,7 prosenttia (1 239 autoa) ja nelivetoisista 22,0 prosenttia (1 500 autoa).

”Ensimmäisen vuosineljänneksen osalta on vaikeaa nostaa yhtä erityistä menestystekijää, koska onnistumisia on niin monella eri osa-alueella. Uudistuneen mallistomme lataushybridit ja niiden Suomessa kootut akut ovat otettu erittäin hyvin vastaan; tehokkaammat T8 Long Range High Performance -lataushybridit ovat lisänneet T8:n haluttavuutta entisestään ja XC60 on ylivoimaisesti Suomen suosituin lataushybridi. C40 Recharge on puolestaan noussut suosituimmaksi täyssähköiseksi Volvoksi”, kommentoi Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen.

Suomen suosituimmissa lataushybrideissä Suomessa kootut akut

Suomen ylivoimaisesti suosituin ladattava hybridi ja suosituin Volvo alkuvuonna 2022 on XC60 706 auton rekisteröinneillä, joista ladattavia hybridejä on 611 kappaletta. SUV-mallien osuus Volvon kokonaisrekisteröinneistä alkuvuonna on 70,1 prosenttia (1 423 kappaletta).

Volvon uusien Long Range -lataushybridien pitkän toimintamatkan akut kootaan Suomessa Valmet Automotiven akkutehtaalla. Kotimainen toimija vastaa kaikkien Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettavien 90- ja 60-sarjan Volvon lataushybridien akkutarjonnasta.

Uusi suuremman kapasiteetin akku vahvistaa merkittävästi Volvon sähköistettyä mallistoa; se pidentää toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää hiilidioksidipäästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta. Uusi hybridivoimansiirto kasvattaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin (S60-malli) yhdellä latauksella. Suuri osa autoilijoista voi näin ajaa päivittäiset matkansa pelkällä sähköllä.

Suomen vastuullisin automerkki 2022

Volvo saavutti viime vuonna Suomen arvostetuimman automerkin tittelin Taloustutkimuksen ja Kauppalehden Brändien arvostus 2021 -tutkimuksessa. Kuluvana vuonna Volvo arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi automerkiksi Sustainable Brand Index 2022 -kuluttajatutkimuksen mukaan. Kyselytutkimukseen vastanneet 9 150 kuluttajaa arvioivat 214 suurinta brändiä 26 eri toimialalta.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin itsenäinen bränditutkimus, joka mittaa kestävän kehityksen soveltamista yritysten toiminnassa. Analysoimalla muun muassa trendejä, asenteita ja käyttäytymistä tutkimus pyrkii vaikuttamaan yritysten kaupalliseen strategiaan.

”Kuluttajien arvioihin perustuvat arvostetuimman ja vastuullisimman automerkin arvonimet ovat osoituksia konkreettisista onnistumisista turvallisen, kestävän ja yksilöllisen liikkumisen puolesta”, toteaa Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Volvon seuraava täyssähköauto esitellään tänä vuonna

Volvon sähköistämisstrategia saa jatkoa jo tämän vuoden aikana, kun yhtiön seuraava täyssähköinen malli ja joukko uusia teknologiainnovaatioita esitellään loppuvuodesta.

Vuoteen 2030 mennessä Volvon tavoitteena on valmistaa ainoastaan sähköautoja, ja suunnitelmissa on tuoda tulevina vuosina markkinoille täysin uusi täyssähköautojen mallisto. Volvon sähköistämissuunnitelma on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista. Se on osa tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä. Volvo pyrkii jatkuvasti vähentämään hiilipäästöjä kaikessa liiketoiminnassaan.

Volvon perusteellinen ilmastosuunnitelma hiilipäästöjen rajoittamiseksi kaikissa toiminnoissaan ja tuotteissaan tavoittelee ilmastoneutraaliutta vuoteen 2040 mennessä. Ensimmäisenä konkreettisena askeleena matkalla kohti vuoden 2040 visiota yhtiö aikoo vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana.

5.4.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.