Volvo on ladattavien ja nelivetoisten ykkönen vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Volvo jatkoi ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen selkeällä ykkössijalla ladattavien, lataushybridien ja nelivetoisten henkilöautojen rekisteröinneissä Suomen automarkkinoilla. Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröitiin yhteensä 3 278 Volvoa.

Kokonaisrekisteröinneissä Volvo on neljänneksi suurin automerkki 7,5 prosentin markkinaosuudella. Suurin osa rekisteröidyistä Volvoista, 2 001 kappaletta, on ladattavia hybridejä, jolloin Volvon osuus lataushybridien kokonaismarkkinasta on 23 prosenttia. Sähköautoja Volvon kokonaisrekisteröinneistä on 347 kappaletta, jolloin Volvon johtava osuus ladattavien autojen kokonaismarkkinasta (lataushybridit ja täyssähköautot) on 16,0 prosenttia. Nelivetoisten henkilöautojen markkinajohtajuus saavutettiin 18,0 prosentin markkinaosuudella ja 2 353 auton rekisteröinnillä.

”Olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa kasvattaneet lataushybridiemme sähköajon osuutta jatkuvasti. Suomessa osuus on 43,4 prosenttia. Tällä on suuri merkitys sähköistämisstrategiassamme ja liikenteen sähköistämisen edistämisessä. Uudet Long Range -lataushybridimme kasvattavat osuutta voimakkaasti edelleen”, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt toteaa.

Viime vuonna esitelty uusi suuremman kapasiteetin akku vahvistaa merkittävästi Volvon sähköistettyä mallistoa; se pidentää toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää CO2-päästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta. Uusi hybridivoimansiirto kasvattaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin (S60-malli) yhdellä latauksella. Suuri osa autoilijoista voi näin ajaa päivittäiset matkansa pelkällä sähköllä.

Suomen suosituin lataushybridi on SUV-lataushybridien vertailuvoittaja

Tekniikan Maailma vertaili keväällä 2022 Suomen ostetuinta lataushybridiä Volvo XC60:ta ja neljää premium-lataushybridimaasturia. Mukana vertailussa Volvo XC60:n kanssa olivat Audi Q5 Sportback, DS 7 Crossback, Land Rover Discovery Sport, ja Lexus NX.

Volvon menestys perustuu vertailun mukaan tasaisen vahvaan suoritukseen eri osa-alueilla. Merkittävänä tekijänä erinomaisessa saavutuksessa mainitaan myös Volvon uusi Salossa Valmet Automotiven akkutehtaalla koottu pitkän toimintamatkan Long Range -ajoakku. Kotimainen toimija vastaa kaikkien Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettavien 90- ja 60-sarjan Volvon lataushybridien akkutarjonnasta.

Vertailuvoittaja XC60 jatkoi myös Suomen ylivoimaisesti suosituimpana ladattavana hybridinä ja suosituimpana Volvo-mallina alkuvuoden aikana. Mallia rekisteröitiin vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 1 155 kappaletta, joista ladattavia hybridejä 972 kappaletta.

Suomen vastuullisin automerkki 2022

Volvo saavutti viime vuonna suomalaisten eniten arvostaman automerkin tittelin Taloustutkimuksen ja Kauppalehden Brändien arvostus 2021 -tutkimuksessa.

Tänä vuonna Volvon asemaa yhtenä autoteollisuuden suunnannäyttäjistä kestävän kehityksen saralla vahvistettiin Suomen vastuullisin automerkki Sustainable Brand Index 2022 -kuluttajatutkimuksen ykkösenä.

Volvon sähköistämisstrategia saa jatkoa tämän vuoden aikana, kun yhtiön seuraava täyssähköinen malli esitellään loppuvuodesta.

Volvon sähköisen malliston kiinnostukseen vastataan nopeammalla toimituksella

Volvon laajentunut täyssähköinen mallisto ja lataushybridien sähköisen toimintamatkan kasvattaminen ovat vahvistaneet Volvojen kysyntää. Lisääntyneeseen kiinnostukseen on vastattu myös tehostamalla saatavuutta.

”Toimitusajat ovat olleet normaalia pidempiä, mutta nyt saatavuusnäkymät ovat parantuneet huomattavasti ja vastaamme paremmin kasvavaan kysyntään. Esimerkiksi suositun täyssähkömallimme C40 Rechargen saa itselleen heti alkuvuonna 2023. Myös muiden mallien osalta saatavuutta on pyritty tehostamaan onnistuneesti ja katsomme luottavaisin mielin tulevaan”, iloitsee Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen.

Volvon mallisto uudistuu

Kysyntää on osaltaan kasvattanut myös malliston jatkuva uudistuminen.

Suositun XC40 mallin uudistukset yhdistävät XC40 Recharge ja C40 Recharge -täyssähköautojen ilmettä. Uusi etupuskuri ja kehyksetön säleikkölevy liittävät XC40 Recharge -täyssähkömallin visuaalisesti Volvo C40 Recharge -malliin yhdistäen nämä kaksi autoa, jotka symboloivat Volvon sähköisen matkan alkua.

Myös S60 ja V60 -mallien ulkomuotoa päivitettiin hienovaraisesti ja autoihin tuli Android-pohjainen käyttöjärjestelmä muun malliston tavoin. Googlen palveluilla varustettu Android-pohjainen järjestelmä on nyt myös XC90-mallissa.

Kaikissa nyt myynnissä olevissa uuden mallivuoden 2023 Volvo -malleissa on automaattinen ohjelmistopäivitystoiminto (OTA), joka on tärkeässä roolissa Volvon tavoitteessa tehdä asiakkaidensa autoista jatkuvasti parempia. Tämä kehitysaskel vakiinnuttaa samalla Volvon asemaa yhtenä alan johtotekijöistä autojen langattomien päivitysten saralla.

Teknologia otettiin ensimmäisenä käyttöön Volvon täyssähkömalleissa ja jatkossa koko mallisto voi vastaanottaa auton käyttöjärjestelmän päivityksiä langattomasti ja automaattisesti.

5.7.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.