Volvo ottaa vastaan sähköautojen tarjoaman turvallisuushaasteen

Volvo on parhaillaan tekemässä erittäin laaja-alaista ja perusteellista tutkimusta sähköautojen turvallisuudesta. Sen lopputuloksena syntyy korkeatasoinen turvallisuuskokonaisuus, joka tarkkailee akun tilaa automaattisesti ja suojaa akkua tehokkaasti onnettomuuksissa.

Volvo noudattaa samoja korkeita turvallisuusstandardeja kaikissa tuotteissaan auton tyypistä, polttoaineesta tai voimanlähteestä riippumatta. Minkä tahansa uuden automallin tavoitteena on tarjota parempaa turvallisuutta kuljettajalle ja matkustajille. Turvallisuuteen liittyvät haasteet voivat kuitenkin poiketa toisistaan käytetyn voimansiirron ja polttoaineen perusteella. - Holistinen näkökulma ja tosielämän liikenneolosuhteet ovat aina Volvon turvallisuustyön lähtökohtana. Tiedämme todellisista onnettomuuksista koottuja tietoja sisältävän valtavan tietokantamme ansiosta, mihin meidän täytyy keskittyä jokapäiväisissä liikenneoloissa. Tulevia sähköautojamme varten kehitetyt ratkaisut ottavat huomioon tilanteet, jotka ovat ainutlaatuisia tämäntyyppisille ajoneuvoille, kertoo Volvon turvallisuusasiantuntija Thomas Broberg. Volvon turvallisuusinsinööreille työt uuden voimanlähteen parissa eivät ole erityisen mullistavia. Hyväksi havaittuja ja testattuja työskentelymenetelmiä käytetään edelleen toimivassa prosessissa, jonka kautta saadaan parhaat mahdolliset tulokset. Samalla sähköön liittyviin töihin suhtaudutaan kuitenkin nöyrästi ja avoimin mielin. Kaikki osa-alueet auton tuotanto-, käyttö- ja huoltotavoista kierrätykseen analysoidaan, ja saatuja tietoja käytetään lopullisen tuotantoauton kehityksen muovautumisessa. Perusteellista testausta nyt ja tulevaisuudessa Volvon turvallisuustestit suoritetaan useissa eri vaiheissa: ensin komponenttitasolla, sitten kokonaisilla järjestelmillä ja lopuksi valmista autoa testataan sekä virtuaalisesti tietokoneella että fyysisesti Volvon teknisesti edistyksellisessä törmäystestikeskuksessa. - Tällä hetkellä teemme testejä komponenttitasolla nähdäksemme, kuinka voimakas jarrutus ja sitä seuraava törmäys vaikuttaa akkuun. Tutkimme tuloksia useista eri näkökulmista. Teemme myös edistyksellisiä törmäystestejä täydessä mittakaavassa, jotta voimme paremmin arvioida sähköstä voimansa saavien autojen tekniikkaa, Thomas Broberg paljastaa. Volvo käyttää ainutlaatuista tietotaitoaan todellisista liikenneoloista, kun se suorittaa yksityiskohtaisia testauksia ja vahvistuksia. Yhtiö perustaa testiohjelmansa alan turvallisuusinstituutioiden yleisille vaatimuksille ja protokollille. - Ajan kuluessa voi hyvinkin käydä niin, että vain sähköstä voimansa saavat autot ovat jopa turvallisempia kuin polttomoottoreilla varustetut ajoneuvot. Me näemme sähkötekniikan jännittävänä haasteena myös turvallisuuden näkökulmasta, Thomas Broberg sanoo. Valmistautumista onnettomuuden jokaiseen vaiheeseen Kun Volvolla analysoidaan turvallisuusskenaarioita tosielämän liikennetilanteiden pohjalta, insinööri käyttävät mallia, joka kuvaa tosielämän liikenneonnettomuuden eri vaiheita. Koko prosessi on jaettu viiteen vaiheeseen normaalista ajotilanteesta onnettomuuden jälkeisiin tapahtumiin. Näiden viiden vaiheen perusteella Volvo kehittää uusia turvallisuusratkaisuja ja parantaa nykyistä tekniikkaa. Tämä lähestymistapa on erittäin laaja-alainen. Se kattaa kuljettajalle optimaaliset olosuhteet turvalliseen ajamiseen tarjoavat mukavuusvarusteet ja ajovakautta parantavat toiminnot sekä järjestelmät, jotka varoittavat kuljettajaa tai puuttuvat aktiivisesti ajamiseen yhteentörmäyksien välttämiseksi. Jos onnettomuudelta ei kuitenkaan voi välttyä, Volvo-autot tarjoavat edistyksellistä törmäyssuojaa sekä ratkaisuja, jotka auttavat sekä kuljettajaa että pelastushenkilökuntaa onnettomuuden jälkeen. Ainutlaatuisia ratkaisuja sähköautoille Kaikki Volvon nykyiset turvallisuusjärjestelmät ovat saatavilla myös yhtiön sähköautoihin. Sähkö kuitenkin tuo kokonaiskuvaan uusia mahdollisia turvallisuusskenaarioita, jotka täytyy ottaa huomioon. Volvon turvallisuusasiantuntijat ovat sähkövoiman parissa tehtävässä turvallisuustyössä analysoineet viisi eri onnettomuusvaihetta ja kehittäneet ainutlaatuisia ratkaisuja akulle ja kuljettajan ja matkustajien suojaamiseksi. 1. Normaali ajo: Kehittynyt valvontajärjestelmä tarkkailee akkua ja varmistaa jäähdytysjärjestelmää säätelemällä, että jokainen kenno ylläpitää oikean jännitetason ja optimaalisen käyttölämpötilan. Tämä on tärkeää sekä turvallisuuden että akun kapasiteetin kannalta. Jos poikkeamia esiintyy, akku sammutetaan automaattisesti varotoimenpiteenä. 2. Konflikti: Volvon plug-in-hybridiautoon asennettu akku painaa noin 150 kg. Tämä lisäpaino synnyttää uusia vaatimuksia ajoneuvon dynamiikan ja auton käyttäytymisen suhteen esimerkiksi nopeissa väistöliikkeissä. Volvon nykyiset alustat ja jarrutusjärjestelmät pystyvät käsittelemään kasvaneen massan, ja DSTC-ajovakauden hallintajärjestelmä auttaa kuljettajaa hallitsemaan tilanteita. 3. Välttäminen: Jos törmäys vaikuttaa väistämättömältä ja kuljettajalla on vaikeuksia käsitellä tilannetta, ajoneuvo voi aktivoida automaattisia turvallisuusjärjestelmiä, kuten törmäysvaroittimen täydellä jarrutustoiminnolla tai City Safetyn. Tekniikka pyrkii välttämään onnettomuuden tai minimoimaan sen seuraukset. Järjestelmiä voidaan käyttää sähkövoimaa käyttävissä autoissa samaan tapaan kuin muissakin malleissa. 4. Yhteentörmäys: Jotta törmäyksen vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi, akku on sijoitettu hyvään suojaan auton takaosaan pyöräkoteloiden väliin erilleen auton törmäysvoimia sitovista vyöhykkeistä. Akku on myös koteloitu vankasti. Turvallisuusinsinöörit tietävät tosielämän liikenneonnettomuustutkimusten pohjalta, että tämä sijainti suojaa akkua tehokkaasti peräänajoissa. Teräspalkit ja muut rakenneosat akun ympärillä on vahvistettu, jotta ne suojaisivat akkua törmäyksen vaikutuksilta. Jos akku vaurioituu ja syntyy kaasuvuoto, autossa on erityisiä poistokanavia, jotka johtavat kaasun ulos auton alta ilman kontaktia kuljettajaan tai matkustajiin. Erittäin kuumissa olosuhteissa autossa olijoita suojaa akun vahva kotelointi. Akkuun liitetyt törmäysanturit lähettävät törmäyshetkellä tietoa kolarista auton ohjausyksikölle, joka katkaisee automaattisesti virransyötön estääkseen mahdollisen oikosulun. 5. Törmäyksen jälkeen: Akussa on turvakatkaisutoiminto, joka sammuttaa akun ja eristää sen, jos sähkövirta kulkee väärään suuntaan (esimerkiksi silloin, jos kaksi kaapelia painautuu yhteen onnettomuuden seurauksena). Volvo tekee lisäksi läheistä yhteistyötä pelastuslaitosten kanssa ja tarjoaa niille yksityiskohtaisia tietoja siitä, mikä on paras tapa käsitellä eri Volvo-malleja onnettomuuden sattuessa. Turvallisuutta huolloissa Autoissa on katkaisutoiminto, joka kytkee irti auton virtalähteen nopeasti ja turvallisesti. Kierrätys ja turvallisuus Volvolla ja akkuvalmistajilla on kauaskantoinen tuotevastuu sekä tuotannossa että kierrätyksessä. Tämä varmistaa akun oikean käsittelyn, kun se tulee käyttöikänsä loppuun. 24.9.2009 Lisätietoja: Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvocars.com Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.