VOLVO S80 - UUTTA MUOTOILUA JA TEKNIIKKAA

VOLVO S80 - UUTTA MUOTOILUA JA TEKNIIKKAA Volvo parantaa asemiaan ylellisyysautojen luokassa muotoilultaan ja tekniikaltaan uusitun Volvo S80-mallin myötä. - Kyseessä on merkittävät muutokset, jotka parantavat huomattavasti mallin kilpailukykyä. Turvallisuuden, mukavuuden ja tilojensa puolesta Volvo S80 on jo pitkään ollut huippuluokkaa. Nyt suoritamme aimo harppauksen tyylikkyyden ja ajo-ominaisuuksien saralla, toteaa Volvon toimitusjohtaja Hans-Olov Olsson. Volvo S80 sai erittäin positiivisen vastaanoton viisi vuotta sitten ja eteni nopeasti segmenttinsä myyntitilastojen kärkeen. Viime vuosina myyntiluvut ovat kuitenkin laskeneet. - Emme ole viime vuosina kyenneet luomaan S80-mallille riittävän vahvaa profiilia markkinoilla. Mutta uusi Volvo S80 on loppuun asti hiottu timantti. Eikä pelkästään muotoilun, vaan myös tekniikan ja ajotuntuman osalta. Uusi Volvo S80 on niin mukava ja helppo ajaa, että liikkuminen on rentouttavaa ja virkistävää. S80-mallin muotoilussa on useita uudistuksia. Ulkonäköä on muutettu linjakkaammaksi niin edessä kuin takana. Sisätilojen muutokset painottuvat ylellisyyteen, kuten uudet ovipaneelit ja R-konseptin inspiroima mittaristo, sanoo Hans-Olov Olsson. Jalostetut ajo-ominaisuudet Ajo-ominaisuuksia on parannettu uuden aktiivisen 4C-alustajärjestelmän avulla (Continuously Controlled Chassis Concept), joka esiteltiin Volvo S60 R- ja V70 R -malleissa vuonna 2002. Volvo S80 -mallin 4C-järjestelmä on säädetty tarjoamaan maksimaalista mukavuutta. Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa urheilullisemmat asetukset kojetaulussa olevaa nappia painamalla. 4C-järjestelmä on lisävaruste. Toinen Volvo S80 -mallin uutuus on saksalaisen ZF-tehtaan valmistama ohjausvaihde. Ohjausvaste on suorempaa ja ohjaus aiempaa tarkempi. Uuden Volvo S80 -mallin myynti alkaa alkuvuodesta 2003 ja myyntitavoitteena on yli 40 000 autoa vuodessa, joista noin 3 500 Ruotsin markkinoille. Uudessa Volvo S80 -mallissa näyttäisi olevan ne ominaisuudet, joita vaaditaan ylellisyysluokan parhaiden sedan-autojen voittamiseksi, Hans- Olov Olsson päättää. Lisätietoja ja kuvia: www.media.volvocars.com 4.3.2003 [REMOVED GRAPHICS] Volvo Auto Oy Ab Volvo S80 ja aktiivinen 4C-alusta Volvon sedanmalliston lippulaivaan, Volvo S80 -malliin saa nyt samantyyppisen aktiivisesti säätyvän alustan kuin urheilullisessa Volvo S60 R-mallissa. Erona on se, että Volvo S80 -mallin alustan tekniikka on sovitettu etuvetoon - ja sen pääasiallisin tehtävä on ajomukavuuden parantaminen. S60 R -mallin tapaan kuljettaja voi valita urheilu- ja mukavuusasetusten välillä. Ajaminen on aktiivisesti säädetyn alustan ansiosta erittäin mukavaa, myös huonokuntoisilla teillä. Iskunvaimennus mukautuu jatkuvasti tien epätasaisuuksiin niin, että kori tuntuu leijuvan tienpinnan yllä. Jos kuljettaja haluaa ajaa aktiivisemmin, esimerkiksi mutkaisilla pikkuteillä, pelkkää kojetaulussa olevan 4C-napin painallus riittää ajo- ominaisuuksien mukauttamiseksi ajotapaan. Iskunvaimentimien säädöt muuttuvat urheilullisempaan suuntaan. Urheiluasetuksilla ohjaus vastaa nopeammin ja pito paranee entisestään. Auto on alustan säätövalinnoista huolimatta aina valmiina pahimpaan. Esimerkiksi äkillisissä väistöliikkeissä iskunvaimentimet säätyvät automaattisesti turvallisimpien ajo-ominaisuuksien vaatimalla tavalla - pidon maksimoimiseksi ja korin kallistusten sekä jarrutusmatkan minimoimiseksi. Ihanteellinen jakauma Kaarreajossa iskunvaimennus säätyy siten, että tienpintaan kohdistuva paine jakautuu ihanteellisesti kaikkien pyörien välillä. Tasasuhtaisen tiekosketuksen ansiosta ohjaus on nopeaa ja tarkkaa. Pito ja ajovakavuus säilyvät hyvänä suuremmissakin nopeuksissa, sillä vaimennus kasvaa automaattisesti nopeuden kasvun myötä. Jos auton sivukiihtyvyys kasvaa, esimerkiksi kaarreajossa, myös silloin vaimennus lisääntyy. Vaimennus kasvaa myös raskaasti kuormatulla autolla ajettaessa, jotta jousitus ei löisi pohjaan - ja jotta ajo-ominaisuudet säilyvät hyvinä. Automatiikka pitää auton korin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä vaakatasossa tienpintaan nähden, ilman että kori niiaa tai keulii. 4C Aktiivinen alusta perustuu kehittyneeseen 4C-tekniikkaan (Continously Controlled Chassis Concept). Se on kehitetty yhteistyössä Öhlins Racing AB:n kanssa. 4C säätelee elektronisesti jokaista iskunvaimenninta erikseen. Vaimennustaso vaihtuu jatkuvasti ja erittäin nopeasti. Pehmeästä kovaan alle 25-osasekunnissa. Kuljettaja ei edes ehdi havaitsemaan muutosta. Useat tunnistimet tarkkailevat auton korin ja pyörien liikkeitä. Tunnistimet keräävät tietoa noin 500 kertaa sekunnissa. Ne mittaavat muun muassa: · Auton nopeutta ja kiihtyvyyttä · Sivuttaiskiihtyvyyttä (kaarreajossa) · Pyörien joustoliikkeitä · Ohjauspyörän asentoa ja sen kääntämisnopeutta · Moottorin kulloistakin vääntömomenttia · Jarrutuksen rajuutta 4C-järjestelmän nopeuden ansiosta kulku on miellyttävää jopa hankalissa "nimismiehen kiharoissa" ajettaessa, ilman että pyörät menettävät pitoaan. 4C-järjestelmän saa lisävarusteena S80-malleihin. Edellytyksenä on, että autossa on DSTC-ajovakavuuden hallintajärjestelmä, sillä osa 4C- järjestelmän tarvitsemista auton käyttäytymistiedoista kerätään DSTC- tunnistimien avulla. 4C- ja DSTC-järjestelmien ansiosta Volvo S80 on erittäin pätevä ja miellyttävä pitkillä matkoilla - ajo-ominaisuudet ovat turvalliset ja mukavat. Uusi moottori 4C-järjestelmän ohessa esitellään myös uusi viisisylinterinen moottori S80-malliin. Se on tilavuudeltaan 2 521 cm3. 2,5 T-moottorissa on pienpaineturbo ja se korvaa aiemman 2,4 T-moottorin. Moottorin suurempi tilavuus kasvattaa sekä tehoa että vääntömomenttia; teho on 154 kilowattia (210 hv) 5000 kierroksella minuutissa ja moottori vääntää 320 newtonmetriä 1500-4500 kierroslukualueella. Sekä imu- että pakopuolella on jatkuvasti muuntuva venttiilien ajoitus, CVVT, jonka ansiosta moottori vastaa räväkästi ja vetää tehokkaasti jo alhaisilla kierroksilla. Moottori täyttää vaativat amerikkalaiset ULEV-päästömääräykset, eurooppalaiset Euro-4 -vaatimukset ja ruotsalaisen 2005 ympäristöluokituksen vaatimukset. Paremmat ohjausominaisuudet Volvo S80-mallissa on nyt Volvo S60 R-, Volvo V70 R- ja Volvo XC90- mallien tapaan saksalaisen ZF-tehtaan valmistama ohjausvaihde. Sen ohjausvaste on nopeampi ja tarkkuus parempi. ZF toimittaa myös uuden, nopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen, jonka ansiosta ohjaus on kevyttä esimerkiksi pysäköitäessä, mutta tarkkaa suurissa nopeuksissa. Volvo S80-mallin 4C-järjestelmä maksaa asiakkaalle 2270 euroa suomen markkinoilla. Aktiivisen alustajärjestelmän edellytyksenä oleva DSTC- ajovakavuuden hallintajärjestelmä maksaa 540 euroa. Molemmat lisävarusteet täytyy valita auton tilauksen yhteydessä. Progressiivinen, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin maksaa 350 euroa. Lisätietoja ja kuvia: www.media.volvocars.com 4.3.2003 [REMOVED GRAPHICS] Volvo Auto Oy Ab Uusi Volvo S80 - uudistukset Uusi Volvo S80 on entisensä - ja ei kuitenkaan. Volvon ylellisyysauton kokonaisilme on muuttunut useiden muotoilu-uudistusten myötä. Oikea muotoilu ja oikea asettelu luovat arvovaltaisen ja tyylikkään kokonaisuuden. Uuden Volvo S80-mallin muotoilussa on uutta niin ulkomuodon kuin matkustamonkin osalta. Auton etuosaa on muokattu ja etusäleikköä ympäröivä osa on uusittu. Näin se yhdistyy pehmeämmin auton sivuihin ja uuteen etuspoileriin. Etuspoilerissa on uudet ilmanottoaukot ja sumuvaloja yhdistävä poikittainen kromilista. Sumuvaoissa on suuremmat valoaukot. Uusi ruudullinen etusäleikkö on tumman hopean värinen ja sitä ympäröi krominen lista. Tyylikäs muotoilu luo kolmiulotteisen vaikutelman. Myös kromatut ja korin väriset listat sekä muut yksityiskohdat, kuten kromatut ovenkahvat ja sivuikkunoiden alla olevat listat tehostavat muotoilua. Sivupeilien uusi muotoilu vähentää ilmanvastusta sekä sivuikkunoiden likaantumista. Uudistettu takaosa S80-mallin takaosa on uusittu laadukkaammaksi ja selväpiirteisemmäksi. Uuden, rekisterikilven yllä olevan kahvan alareunassa on kromilista. Takavalot ovat aiempaa pienemmät, niiden alareunassa on kapea kromilista ja ne jättävät paremmin tilaa takapuskureille. Takavaloissa käytetään LED-tekniikkaa eli ne syttyvät aiempaa nopeammin. Takapuskurin muotoilu on pehmeämpi. Se on korin värinen ja alaosaa peittää tummanharmaa lista. Samanlaiset listat kulkevat myös korin sivuilla. Uudet ovipaneelit Matkustamon ovipaneelit ovat uudet. Laadun tunnetta kohottavat paneelit sointuvat hyvin yhteen kojetaulun kanssa. Etuovien uusiin ovenkahvoihin ulottuu myös helpommin oven ollessa täysin auki, joten ovien sulkeminen on vaivattomampaa. Keskikonsoli, säätimet ja vastaavat sisustuksen yksityiskohdat ovat aiempaa tummemman sävyiset. Seikka, joka niin ikään osaltaan nostaa laadun tunnetta. Autoon saa valinnaisesti alumiini- tai puupaneloinnin. Uusi pähkinäpuukoristus luo sisutukseen hienostuneen ilmapiirin. Ilmastointisäätimissä on kromiset upotuskoristeet ja sähkötoimisten etuistuinten säätöpaneelit sopivat väritykseltään sisustukseen. Hattuhyllyn tekstiiliverhoilu on laadukkaampaa ja samaa käytetään myös Volvo XC90-mallissa. Ja nyt jopa aurinkosuoja on päällystetty samalla tekstiilillä kuin sisäkatto. Uusi mittaristo Yhdistelmämittariston osoitintaulut ovat uudet. Kuusisylinterisissä malleissa on samantyyppinen, urheilullisuutta ja tyyliä yhdistävä mittaristo kuin uusissa Volvo S60 R- ja V70 R-malleissa. Viisisylinteristen versioiden yhdistelmämittaristo on samantyyppinen kuin Volvo XC90-mallissa - osoitintauluja kiertää paksut metallirenkaat. S80-malliin saa lisävarusteena uuden, S60- ja V70-malleissakin käytetyn kolmipuolaisen urheilullisen ohjauspyörän. S80 Executive - entistäkin ylellisempi Volvo S80 Executive on ylellisin Volvo S80-versio. Useat erityiset ratkaisut, kuten vakiovarusteisiin kuuluva ylellinen nahkaverhoilu ja pähkinäpuukoristus kohottavat Volvo S80 Executive -autoilun tavallisen yläpuolelle. Runsaiden jalkatilojen ja valinnaisvarusteisiin kuuluvan jääkaapin sekä ainutlaatuisen takaistuimen RSE-viihdekeskuksen (Rear Seat Entertainment) ansiosta takana matkustava pääsee nauttimaan todella korkealuokkaisesta mukavuudesta ja viihteestä. Uusien Volvo S80 -mallien hinnat on pysyneet samoina. Uuden Volvo S80 2,4-mallin (140 hv) lähtöhinta on edelleen 39 600 euroa. Lisätietoja ja kuvia: www.media.volvocars.com 4.3.2003 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00600/wkr0002.pdf