Volvo turvallisuustekniikka vähentää peräänajojen riskiä moottoriteillä jopa 42 prosentilla

EuroFOT-tutkimusprojekti on tuonut yhteen 28 eurooppalaista yritystä ja organisaatiota. Sen loppuraportti vahvistaa, että Volvo Car Corporationin turvallisuusjärjestelmät tarjoavat merkittäviä hyötyjä ja auttavat kuljettajia välttämään onnettomuuksia.

Esimerkiksi mukautuvalla vakionopeudensäätimellä ja törmäysvaroittimella varustetun auton riski törmätä moottoritiellä edessä ajavaan ajoneuvoon on jopa 42 prosenttia pienempi.
Laaja-alainen aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä tutkiva EuroFOT-projekti on eurooppalaisten rahastojen tukema. Siinä on mukana 28 organisaatiota, mukaan lukien ruotsalaiset Volvo Car Corporation, Volvo Trucks ja Chalmersin tekninen korkeakoulu.
EuroFOT-projektiin osallistui sata Volvo V70- ja XC70-mallia ja yhteensä 263 kuljettajaa. Kaikkiin autoihin oli asennettu kamerat ja anturit, jotka rekisteröivät jokaisen matkan jokaisen sekunnin 18 kuukauden ajalta. Näin pieninkin tapahtuma ja tilanne voitiin tutkia ja arvioida.
Autot toimittivat Volvo Car Corporationin turvallisuusasiantuntijoille 30 teratavua tietoja 3 miljoonalta ajokilometriltä. EuroFOTin loppuraportti sisältää materiaalia myös toisilta autonvalmistajilta.
- Analyysit osoittavat, että keskittymisemme uusiin turvallisuus- ja tukitekniikoihin tuo tuloksia jokapäiväisissä liikenneolosuhteissa. Olemme EuroFOT-projektin käynnistymisen jälkeen esitelleet useita uusia järjestelmiä ja hienosäätäneet jo olemassa olevia tekniikoita. Yksi esimerkki tästä on jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella, joka varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa autoa automaattisesti, jos tiellä on jalankulkija, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens.

Viiden tekniikan analyysi
EuroFOT-projektissa käytettyjen Volvojen analyysi keskittyi viiteen tekniseen ratkaisuun:
• ACC (mukautuva vakionopeudensäädin) ylläpitää asetettua etäisyyttä edessä ajavaan ajoneuvoon.
• CW (törmäysvaroitin) varoittaa kuljettajaa, jos törmäysvaara edessä olevaan ajoneuvoon on välitön. Samalla jarrut valmistautuvat voimakkaaseen jarrutukseen.
• BLIS (kuollutta kulmaa tarkkaileva järjestelmä) varoittaa kuljettajaa auton molemmilla puolilla kuolleessa kulmassa olevista ajoneuvoista.
• LDW (kaistavaroitin) varoittaa kuljettajaa, jos ajoneuvo on ajautumassa epähuomiossa kaistaviivojen yli.
• DAC (kuljettajan tarkkailutoiminto) varoittaa kuljettajaa, jos hän on väsynyt tai hänen keskittymisensä herpaantuu.

Vakionopeudensäädin ja törmäysvaroitin lisäävät turvallisuutta
EuroFOTin loppuraportista käy selvästi ilmi, että mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäysvaroitin parantavat liikenneturvallisuutta. Suurimmat hyödyt ovat moottoriteillä, jolloin riski ajamisesta edessä kulkevan ajoneuvon perään pienenee jopa 42 prosenttia.
Mukautuvaa vakionopeudensäädintä käytetään moottoritiellä yli 51 prosentilla ajomatkasta, mikä vahvistaa, että kuljettajat arvostavat järjestelmää. 80 prosenttia kuljettajista on sitä mieltä, että eteneminen tiellä on mukavampaa, ja jopa 94 prosenttia ajattelee, että ajaminen on turvallisempaa, kun järjestelmä on käytössä.
70 prosenttia kuljettajista on sitä mieltä, että törmäysvaroitin parantaa turvallisuutta. Yksi tutkimukseen osallistunut henkilö totesi seuraavaa:
- Olen varoitusjärjestelmän ansiosta onnistunut pariin kertaan välttämään onnettomuuden, kun edessä ollut ajoneuvo on äkillisesti iskenyt jarrut pohjaan.

Myönteinen suhtautuminen myös muihin tekniikoihin
Suhtautuminen oli myönteistä myös varoitusjärjestelmiin, jotka liittyvät kuljettajan väsymyksen tarkkailuun, oikealla kaistalla pysymiseen ja kuolleessa kulmassa olevien ajoneuvojen valvontaan. Vielä ei kuitenkaan ole saatavilla riittävästi tietoja, joiden avulla voisi laatia tilastollisesti merkittäviä ennusteita niiden vaikutuksesta onnettomuuksien vähentämiseen.
- Tämä johtuu siitä, että tapausten lukumäärä on suhteellisen pieni. Tunnistetut ja tutkitut hätätilanteet kuitenkin paljastavat, että kuljettajat huomaavat varoitukset ja reagoivat niihin. Hälytykseen johtaneissa väsymykseen liittyvissä tilanteissa kuljettaja otti ajoneuvon hallintaansa ennen kuin tilanteesta tuli vakava, kertoo Volvon liikenneonnettomuuksien tutkimusjohtaja John-Fredrik Grönvall.
EuroFOT-tutkimukseen osallistuneet henkilöt vahvistavat, että kuljettajan tarkkailutoiminto tosiaankin toimii. Eräs heistä totesi seuraavaa:
- Olin uupunut raskaan työpäivän jälkeen. Olen todella iloinen, että järjestelmä varoitti minua ajoissa.

Arvokasta tietoa entistä turvallisempien autojen kehitystä varten
- Kuljettajien käyttäytymistä koskevat tutkimukset ja niissä mukana olevien kuljettajien kommentit ovat erittäin arvokkaita työssämme. Suunnittelemme autoja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden perusteella. EuroFOTin tulokset auttavat meitä kehittämään uusia käyttäjäystävällisiä ja tehokkaita tekniikoita, jotka tuovat meidät lähemmäksi tavoitettamme, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo-autossa vuonna 2020, Peter Mertens sanoo.

Lisätietoja EuroFOTista on osoitteessa: http://www.eurofotip.eu/

Esittelyvideo löytyy tästä: https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=44214

26.6.2012

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutiokuvia/videoita: www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens