Volvo V60 Plug-in Hybridille sähköllä toimivien autojen korkeimmat pisteet Euro NCAP:n historiassa

Volvon filosofian mukaan sähköllä toimivan auton täytyy olla aivan yhtä turvallinen kuin minkä tahansa muun uuden Volvo-auton. Uusimmat Euro NCAP -tulokset ovat tästä erinomainen todiste. Uusi Volvo V60 Plug-in Hybrid on saavuttanut pistokehybridimallien korkeimmat törmäystestipisteet.

V60 Plug-in Hybridille kirjattiin täydet viisi tähteä tuoreessa testissä, joka sisälsi myös viiston etutörmäyksen nopeudessa 64 km/h. Tämä todistaa, että auton turvallisuustaso on yhtä korkea kuin normaalin V60-mallin.

- Sovellamme kaikissa tuotteissamme samoja korkeita laatustandardeja. Euro NCAP:n pisteet osoittavat, että nerokas V60 Plug-in Hybridimme turvallisuus ei kalpene tavallisempien mallien rinnalla, kertoo Volvon turvallisuusstrategian ja -vaatimusten johtaja Jan Ivarsson.

Eurooppalainen Euro NCAP -instituutti antaa jokaiselle testatulle mallille kokonaisarvosanan. Erillisiä testejä tehdään neljässä alakategoriassa, joiden avulla kokonaisarvosana muodostetaan. Yksityiskohtaisia tietoja testeistä ja tuloksista on osoitteessa www.euroncap.com.

Ainutlaatuinen lähestymistapa turvallisuuteen

Akuston integrointi ja akkujen synnyttämä lisäpaino ovat johtaneet ainutlaatuiseen tapaan lähestyä turvallisuuskysymyksiä V60 Plug-in Hybridin kehitystyön aikana. Auton rakennetta on muokattu ja vahvistettu, ja se mahdollistaa hallitut muodonmuutokset ja korkean turvallisuustason. V60 Plug-in Hybridin akut ovat hyvässä suojassa tavaratilan lattian alla.

- Plug-in Hybrid -malli on läpikäynyt laajamittaisen testiohjelman kehitysvaiheen aikana muiden uusien automalliemme tapaan. Ohjelmaan sisältyy täysipainoisia törmäystestejä, kuten etu-, taka- ja sivutörmäystestejä eri kuormituksilla. Testit vahvistavat, että myös akkutekniikkamme täyttää tiukimmat turvallisuusvaatimuksemme. Plug-in Hybrid sisältää myös Volvon ainutlaatuisia aktiivisia turvallisuustoimintoja, kuten City Safety -järjestelmän, törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella sekä jalankulkijoiden havaitsemistoiminnon, Jan Ivarsson kertoo.

Myyty loppuun jo etukäteen

Uuden V60 Plug-in Hybridin tuotanto on hyvässä vauhdissa, ja ensimmäiset tuhat kappaletta rajoitetun erän autoja myytiin loppuun jo ennen kuin ne ehtivät autoliikkeisiin. Tämän ensimmäisen tuotantoerän jälkeen Plug-in Hybrid -mallin tuotanto kasvaa 4 000 - 6 000 autoon mallivuodelle 2014, ja seuraavankin vuoden tuotantopaikat alkavat jo täyttyä.

Volvo V60 Plug-in Hybrid on Volvon ja ruotsalaisen energiayhtiön Vattenfallin läheisen yhteistyön tulosta. Kaksi yhtiötä ovat rahoittaneet kehitysprojektin yhdessä.

Kolme autoa yhdessä

V60 Plug-in Hybridin kuljettajan ei tarvitse tyytyä kompromisseihin, sillä auto tarjoaa kolme eri ajotilaa: Pure, Hybrid ja Power. Polttoaineen kulutus on Hybrid-tilassa vain 1,8 l/100 km (CO2-päästöt 48 g/km).

Lisäksi kuljettaja voi ajaa halutessaan jopa 50 kilometriä pelkällä sähköllä, jolloin pakokaasupäästöt ovat nollassa, tai valjastaa käyttöönsä diesel- ja sähkömoottorin yhdistetyn huipputehon, jolloin auto kehittää tehoa 215+70 hevosvoimaa ja vääntöä 440+200 Nm ja kiihtyy 0-100 km/h jo 6,1 sekunnissa.

Ensimmäisestä loppuunmyydystä tuotantoerästä Suomeen tulee 35 Volvo V60 plug-in hybridiä alkuvuodesta 2013.

Katso Volvo V60 plug-in hybridin kolaritesti tästä

28.11.2012

Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Lisätietoa, video ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon turvallisuusstrategian ja -vaatimusten johtaja Jan Ivarsson