Volvo V70- ja S80-malleihin uudet taloudelliset moottorit

Volvo laajentaa Volvo V70- ja Volvo S80 -mallien moottorivalikoimaa: molempiin ajoneuvoihin on myöhemmin tänä vuonna saatavana nelisylinterinen voimanlähde. Vaihtoehdot ovat kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori (145 hv) ja kaksilitrainen turbodiesel (136 hv).

"Yhä useammat asiakkaat painottavat autoa valitessaan taloudellisuutta ja vähäisiä hiilidioksidipäästöjä. Meille on erittäin tärkeää voida tarjota potentiaalisille ostajille enemmän vaihtoehtoja. Volvon kilpailukykyiset nelisylinteriset moottorit ovat piakkoin saatavilla myös V70- ja S80-malleihin. Kaksilitraiset voimanlähteet yhdistävät taloudellisuuden nautinnolliseen ajettavuuteen erittäin houkuttelevalla tavalla ", kertoo Volvon tuotestrategiasta vastaava varatoimitusjohtaja Lex Kerssemakers.

Kaksilitrainen bensiinimoottori kehittää 145 hevosvoimaa (107 kW) tehoa ja 185 Nm vääntöä. Nelisylinterinen vapaasti hengittävä moottori on nykyaikainen, kevyt alumiinimoottori, joka hyödyntää neliventtiilitekniikkaa ja sisältää modernin polttoaineruiskutusjärjestelmän. Voimanlähde tarjoaa kaikille Volvo -moottoreille ominaista tehokasta päästöjenhallinta- ja palamistekniikkaa. Polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen rajoittamiseen on kiinnitetty paljon huomiota.

Nelisylinterisellä bensiinimoottorilla varustettu V70 Sportswagon kuluttaa polttoainetta 8,3 l/100 km (EU-yhdistetty, alustava arvo). S80:n kulutuslukemat ovat 8,1 l/100 km (EU-yhdistetty, alustava arvo).

Kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu V70 alkaen 40.900 e ja S80 alkaen 42.500 e.

Toisen sukupolven yhteispaineruiskutuksella varustettu diesel

2.0D on nelisylinterinen turbodieselmoottori, joka kehittää 136 hevosvoimaa (100 kW) tehoa ja 320 Nm:n vääntömomentin. Moottori reagoi nopeasti ja tasapainoisesti kaasupolkimen käskyihin ja tarjoaa erittäin hyvää ajettavuutta ja suuren ajonautinnon.
Voimanlähde hyödyntää toisen sukupolven yhteispaineruiskutustekniikkaa, jota käytetään myös Volvon suuremmissa dieselmoottoreissa. Sylinterinkansi on valmistettu alumiinista.
Nelisylinterisellä turbodieselmoottorilla varustettu V70 Sportswagon kuluttaa polttoainetta 6,0 l/100 km (EU-yhdistetty, alustava arvo) ja S80 puolestaan 5,9 l/100 km (EU-yhdistetty, alustava arvo).
Moottorissa on vakiona dieselin hiukkassuodatin, joka vähentää tehokkaasti pakokaasujen palamattomia nokihiukkasia ja parantaa auton ympäristöllistä suorituskykyä. Järjestelmä puhdistuu automaattisesti (suodattimen sisältö poltetaan säännöllisin väliajoin). V70 2.0D alkaen 44.900 e ja S80 2.0D 45.800 e.

V70-mallistoon lisää nelivetoa

Uusi Volvo V70 Sportswagon -mallisto laajenee myös nelivedolla. Uudet 3.2 AWD- ja D5 AWD-mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa. Jo nyt saatavilla on V70 T6 AWD. Sen sijaan 2.5T tai 2.4D-malleihin ei ole tulossa nelivetoa.

27.8.2007

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia