Volvo vähentänyt eniten CO2-päästöjä Euroopassa

Volvo Car Corporation on vähentänyt eurooppalaisista autonvalmistajista eniten autojensa hiilidioksidipäästöjä. Tämä käy ilmi Euroopan liikenne- ja ympäristöjärjestön, T&E:n, kuudennesta vuosittaisesta analyysistä.

- Olemme iloisia ja erittäin ylpeitä tästä tuloksesta. Noudatamme kunnianhimoista suunnitelmaamme, joka korostaa hiilidioksidipäästöjen jatkuvaa vähentämistä, kertoo Volvon pääjohtaja Stefan Jacoby.

Euroopan kahdeksan suurinta autonvalmistajaa onnistui vuonna 2010 vähentämään CO2-päästöjään keskimäärin 2 - 6 prosenttia. Volvon tulos oli keskiarvoa huomattavasti parempi, sillä yhtiön CO2-vähennys oli peräti 9 prosenttia. Tämä on tulosta keskitetystä DRIVe-ympäristöstrategiasta. DRIVe-malliston polttoainetaloudelliset dieselmoottorit ovat olleet erittäin suosittuja ja keskeinen syy hiilidioksidipäästötason huomattavaan alenemiseen. Esimerkkejä suosikkimalleista ovat V50 DRIVe (päästötaso 99 grammaa/kilometri) ja V70 DRIVe (119 grammaa/kilometri). Volvon CO2-strategia käsittää myös hybridi- ja sähköautot, entistä taloudellisemmat ja tehokkaammat diesel- ja bensiinimoottorit sekä vaihtoehtoiset polttoaineet.

- Tavoitteenamme on laskea kaikkien vuonna 2020 myytävien autojemme hiilidioksidipäästöjen keskiarvoksi 95 grammaa/kilometri. Teoriassa tämä on täysin toteutettavissa, mutta paljon riippuu myös lainsäädännön kehityksestä, energian saatavuudesta ja luonnollisesti asiakkaiden osoittamasta kysynnästä. Lisäsi EU aikoo esitellä uuden menetelmän, jolla hiilidioksidia mitataan. Myös tämä vaikuttaa suunnitelmiimme, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyöosaston varajohtaja Peter Mertens.

Euroopan liikenne- ja ympäristöjärjestön analyysi osoittaa, kuinka hyvin eurooppalaiset autonvalmistajat ovat onnistuneet vähentämään CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta uusissa autoissaan. Kaiken kaikkiaan EU:ssa myytyjen uusien autojen hiilidioksidipäästöt laskivat 3,7 prosentilla vuonna 2010. Uusien Euroopassa myytyjen autojen päästötason keskiarvo on tällä hetkellä 140 grammaa/kilometri.

Volvo pienimmän päästöluokan ykkönen
Volvo DRIVe –mallisto on otettu erittäin hyvin vastaan Suomessa. Suositut V50 – ja V70 –mallit myydään yhä useammin polttoainetaloudellisella dieselmoottorilla, joka pienellä kulutuksellaan pystyy kilpailemaan menestyksellisesti markkinoilla olevien hybridien kanssa. Uusien autojen rekisteröintitilastojen (01-09/2011) pienimmän päästöluokan vertailussa (CO2-päästöt alle 100 g/km) Volvo on ylivoimainen markkinajohtaja yli 50 prosentin markkinaosuudella (51,5).

Vähäpäästöisimmän luokan autoja (CO2-päästöt alle 100 g/km) on tänä vuonna Suomessa rekisteröity yhteensä 2.628 kpl. Näistä Volvoja on peräti 1.353. Toyota on tilaston kakkonen (509) ja Volkswagen kolmonen (246). Tilasto liitteenä.

19.10.2011

Lisätietoja:

Lisätietoja osoitteessa http://www.transportenvironment.org/cars-and-co2/
Seuraa Volvoa Twitterissä: @VolvoCarsDRIVe

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.