• Volvo Car Finland/

Volvo XC40 -täyssähköautossa nähdään täysin uusi Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä, jossa on sisäänrakennettuja Googlen teknologioita

Volvo luo autojen tieto- ja viihdejärjestelmän uudelleen tulevassa täysin sähköisessä Volvo XC40 -mallissa. Uusi Android-pohjainen järjestelmä tarjoaa asiakkaille ennennäkemättömiä personointimahdollisuuksia, entistä parempaa käytettävyyttä ja uusia sisäänrakennettuja Googlen teknologioita ja palveluja.

Volvo Car Group on ensimmäinen yhtiö, joka tekee yhteistyötä Googlen kanssa autojen Android-tieto- ja -viihdejärjestelmän integroinnissa. Järjestelmään on sisäänrakennettu Google Assistant, Google Maps ja Google Play Kauppa. Yhtiöt ovat olleet kehitystyökumppaneita jo useamman vuoden ajan.

Uusi järjestelmä mahdollistaa Android Automotive OS:n täyden integroinnin autoon ja tarjoaa reaaliaikaisia päivityksiä eri palveluihin, kuten Google Maps ja Google Assistant, sekä kansainvälisen kehittäjäyhteisön luomiin sovelluksiin. Sähköinen XC40 on myös ensimmäinen Volvo, joka vastaanottaa ohjelmiston ja käyttöjärjestelmän OTA (over-the-air) -päivityksiä*, mikä asettaa Volvon autojen yhteystoimintojen eturintamaan. Täysin sähköinen XC40 kehittyy ajan kuluessa sen sijaan, että se saavuttaisi huippunsa jo lähtiessään tehtaalta.

– Voimme vihdoin tarjota saman kokemuksen autoissa kuin älypuhelimissa – ja siten, että vuorovaikutus on turvallista ajamisen aikana. Tuomalla OTA-päivityksiä eri osa-alueille huollosta täysin uusiin toimintoihin auto pysyy yhtä tuoreena kuin muut digitaaliset tuotteet, ja siinä on aina uusimmat ja hienoimmat ominaisuudet, sanoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.

Yksi Android Automotive OS:n parhaista ominaisuuksista on, että se on Android-pohjainen käyttöjärjestelmä, joka on tuttu miljoonille kehittäjille. Googlen ja Volvon kehittäjien luomat teknologiat ja palvelut on sulautettu autoon, ja lisää autoille optimoituja ja sovitettuja musiikki- ja mediasovelluksia on tulossa Google Play Kauppaan. Google Assistant antaa asiakkaan ohjata auton toimintoja puheella. Käyttäjä voi esimerkiksi säätää lämpötilaa, asettaa navigoinnin määränpään, toistaa suosikkimusiikkia ja podcasteja Spotifyn kaltaisilla sovelluksilla ja pitää yhteyttä viestejä lähettämällä.

Teknologian integrointi vähentää keskittymisen herpaantumista ja auttaa kuljettajaa pitämään kädet ohjauspyörässä ja katseen maantiessä. Google Assistantin avulla voi myös olla vuorovaikutuksessa älykotilaitteiden kanssa Volvosta käsin. Google Maps tarjoaa päivitettyjä kartta- ja liikennetietoja reaaliajassa, pitää kuljettajat ajan tasalla tulevista liikennetilanteista ja ehdottaa ennakoivasti vaihtoehtoisia reittejä ja lähimpiä latausasemia. Monipuolisilla karttatiedoilla voidaan parantaa myös XC40:n ADAS-tukijärjestelmän ominaisuuksia. Autolle voidaan jakaa tärkeitä tietoja esimerkiksi nopeusrajoituksista ja maantien kaarteista. Volvo jatkaa ohjelmistojen ja yhteyspalvelujen kehittämistä myös omien ohjelmistoinsinööriensä sekä digitaalisten palvelujen Volvo On Call -alustan avulla.

Uusi tieto- ja viihdejärjestelmä integroidaan täysin Volvon On Callin kanssa, mikä tarjoaa uusia ominaisuuksia, kuten akun tilan ja varaustasojen tarkkailun. Volvo On Callin perinteiset toiminnot, kuten auton esilämmittäminen kylmällä säällä, auton etsiminen pysäköintialueelta, ovien lukitus ja lukituksen avaus sekä auton jakaminen digitaaliavaimella, kuuluvat myös kokonaisuuteen.

Täysin sähköinen XC40-malli esitellään ensimmäisen kerran yleisölle 16. päivä lokakuuta.

Huomautuksia toimittajille:

* Täysin sähköinen XC40 on ensimmäinen Volvo -auto, joka vastaanottaa suurempia ohjelmiston ja käyttöjärjestelmän OTA-päivityksiä. Sovellusten ja karttojen OTA-päivitykset ovat jo saatavilla muissa nykyisissä Volvo -malleissa.

* Google, Android ja Google Play ovat Google LLC:n tavaramerkkejä.

* Yllä kuvattujen toimintojen ja palvelujen saatavuus voi vaihdella markkinakohtaisesti.

Katso video täältä

9.10.2019

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari, mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2018
Tilivuonna 2018 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 336,3 miljoonaa euroa (1 324,6 miljoonaa euroa vuonna 2017). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 23,8 miljardia euroa (19,7 miljardia euroa). Vuoden 2018 myynti käsitti ennätykselliset 642 253 (571 577) autoa, mikä merkitsi 12,4 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista premium-autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2018 yhteensä 642 253 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Volvolla oli vuonna 2018 keskimäärin 43 000 (39 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan-pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja puolet kaikista autoista tarjotaan asiakkaille tilauspalvelun kautta. Volvo odottaa myös, että tuolloin kolmannes myydyistä autoista on autonomisia.

Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Voimme vihdoin tarjota saman kokemuksen autoissa kuin älypuhelimissa – ja siten, että vuorovaikutus on turvallista ajamisen aikana. Tuomalla OTA-päivityksiä eri osa-alueille huollosta täysin uusiin toimintoihin auto pysyy yhtä tuoreena kuin muut digitaaliset tuotteet, ja siinä on aina uusimmat ja hienoimmat ominaisuudet.
Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green