Volvo XC40 Recharge -täyssähköauto on saapunut Suomeen

Ensimmäiset Volvo XC40 Recharge -täyssähköautot ovat saapuneet Suomeen. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen täyssähköauto uudessa Recharge-mallistossa.

XC40 Recharge -sähköauto perustuu palkittuun ja erittäin suosittuun kompaktiin XC40-malliin, ja se on ensimmäinen Volvon täyssähköauto. Se on Volvolle todellinen merkkipaalu, joka sisältää myös täysin uuden Android-pohjaisen tieto- ja viihdejärjestelmän.

Alkuperäinen XC40 on voittanut arvostetun Vuoden auto Euroopassa -palkinnon. Kuten mallin muut versiot, myös XC40 Recharge on rakennettu kompaktille CMA-moduulialustalle, joka on kehitetty yhdessä Geely Groupin kanssa.

Nelivetoinen XC40 Recharge tarjoaa toimintamatkaksi 418 km (WLTP) yhdellä latauksella ja 408 hevosvoimaa tehoa. Akku latautuu 80 %:n kapasiteettiin 40 minuutissa pikalatausjärjestelmällä (150 kW).

Uusi Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä tarjoaa asiakkaille parempia yksilöintimahdollisuuksia, helppokäyttöisyyttä ja Googlen teknologioita ja palveluja, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play Kauppa. XC40 Recharge vastaanottaa suuremmat ohjelmisto- ja käyttöjärjestelmäpäivitykset langattomasti over the air -päivityksinä.

XC40 Recharge -auton turvallisuusominaisuudet perustuvat Volvon korkeille standardeille. Akkua suojaa turvakehikko, joka on upotettu auton korirakenteen keskiosaan. Auton alustarakenteeseen sijoitettu akku madaltaa painopistettä, mikä suojaa paremmin ympäripyörähdykseltä.

Sisätiloissa innovatiiviset ratkaisut tarjoavat runsaasti säilytystilaa esimerkiksi ovissa, istuinten alla ja tavaratilassa. Polttomottorin tilalla edessä on säilytyslokero.

Volvo julkistaa seuraavan viiden vuoden aikana täyssähköauton joka vuosi ja tavoittelee täyssähköautoille 50 prosentin osuutta kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä lopun koostuessa hybrideistä. Recharge on kattotermi kaikille ladattaville Volvoille: täyssähköautoille ja lataushybrideille.

– Olemme jälleen ottaneet yhden konkreettisen askeleen kohti sähköisempää liikennettä Suomessa. Ensimmäiset asiakkaamme ovat saaneet oman XC40 Recharge -täyssähköautonsa, kertoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Uuden Volvo XC40 Recharge AWD R-Design -sähköauton hinta on alkaen 62 593 €. Auton ennakkomyynti aloitettiin tämän vuoden alussa ja uutuus on herättänyt suurta kiinnostusta.

– Volvo on johtanut ladattavien autojen markkinoita Suomessa jo pitkään ja myynnistämme yli puolet on tällä hetkellä ladattavia. Asiakkaamme ovat osoittaneet olevansa valmiita siirtymään sähköiseen liikenteeseen ja siksi uudelle XC40 Rechargelle on kysyntää. Lisäksi malli soveltuu loistavasti Suomen olosuhteisiin, sanoo Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen.

Jokainen Volvo -malliston auto sisältää ladattavan Recharge-vaihtoehdon, kompaktista XC40-mallista 60-sarjan autoihin ja XC90-lippulaivamalliin. Volvo tarjoaa lataushybridiversion kaikista malleistaan.

XC40 Recharge -sähköauto ja Recharge-mallisto ovat todisteita yhtiön uudesta kunnianhimoisesta toimintasuunnitelmasta. Se esittelee konkreettisia toimenpiteitä, jotka ovat yhteneväisiä Pariisin ilmastosopimuksen kanssa ja tukevat Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä. Lue lisää Volvon ilmastosuunnitelmasta täällä.

Medialle tiedoksi:
XC40 Recharge -mediakoeajot aloitetaan tammikuussa esittelyautojen saavuttua maahan.

9.12.2020

Volvo Car Finland

Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2019

Tilivuonna 2019 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 356,5 miljoonaa euroa (1 347,1 miljoonaa euroa vuonna 2018). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 26,0 miljardia euroa (23,9 miljardia euroa). Vuoden 2019 myynti käsitti ennätykselliset 705 452 (642 253) autoa, mikä merkitsi 9,8 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna. Tulokset alleviivaavat Volvon talouden ja toiminnan myönteistä kehitystä viime vuosina ja valmistelevat yhtiötä seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2019 yhteensä 705 452 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2019 keskimäärin 41 500 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja yhtiö onnistuu luomaan viisi miljoonaa suoraa asiakassuhdetta. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Olemme jälleen ottaneet yhden konkreettisen askeleen kohti sähköisempää liikennettä Suomessa. Ensimmäiset asiakkaamme ovat saaneet oman XC40 Recharge -täyssähköautonsa.
Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt