Volvo XC90 -malliin on nyt saatavana edistyksellinen V8-moottori

Volvo XC90 -malliin on nyt saatavana edistyksellinen V8-moottori Volvo XC90 vahvistaa asemaansa yhtenä markkinoiden menestyksekkäimmistä premium-maastureista. Auton täysin uusi voimansiirtojärjestelmä koostuu mm. V8-moottorista, 6-vaihteisesta automaattivaihteistosta ja uuden sukupolven AWD-neliveto-järjestelmästä. Uudistukset laajentavat vahvasti Volvo XC90:n asiakaskantaa. Volvo XC90 V8:n ensi-ilta on Pariisin autonäyttelyssä 23. syyskuuta. · Volvon ensimmäinen V8 on erittäin kompakti voimanlähde · Moottori on turvallisuuden maksimoimiseksi asennettu poikittain · 4,4 litraa ja 232 kW/315 hv (311 SAE) · 440 Nm/3 900 r/min · Ensimmäinen ULEV II/Euro 5 -päästönormeja noudattava V8- bensiinimoottori · Ainutlaatuista moottoritekniikkaa · Uusi 6-vaihteinen automaattivaihteisto · Ensimmäisenä maailmassa: AWD ja Instant Traction -järjestelmä. Noin 30 prosenttiin Yhdysvalloissa myydyistä premium-luokan maastureista on asennettu V8-moottori. Menestyksekkäät viisi- ja kuusisylinteriset Volvo XC90 -mallit ovat näin ollen päässeet hyödyntämään ainoastaan 70 prosenttia markkinoiden kokonaispotentiaalista, mutta nyt myös loput 30 prosenttia ovat käden ulottuvilla. "V8-mallimme on erittäin vahva kokonaisuus. Olemme tehon ja suorituskyvyn suhteen samalla viivalla segmentin kärkinimien kanssa. Olemme varmoja, että suuri osa potentiaalisista asiakkaista arvostaa pyrkimyksiämme yhdistää tehokkuus ja ajettavuus korkeaan turvallisuustasoon ja ympäristöystävällisyyteen. On tärkeää, että voimme tuoda markkinoille V8-mallin ilman, että joudumme tinkimään tärkeimmistä periaatteistamme", kertoo Volvo Carsin pääjohtaja Hans-Olov Olsson. Teknologinen läpimurto voimansiirrossa Uuden Volvo XC90:n kiinnostavin valtti piilee voimansiirrossa. V8- moottori toimii yhdessä kompaktin 6-vaihteisen automaattivaihteiston ja Instant Traction -tekniikalla varustetun AWD-järjestelmän kanssa. Ratkaisut tarjoavat mm. entistä parempaa pitoa huonoissa olosuhteissa. Moottori on nerokkaan suunnittelunsa ansiosta markkinoiden kompaktein, ja se on voitu asentaa törmäysvoimia sitovien vyöhykkeiden sisään poikittain. Uutuus on lisäksi ensimmäinen amerikkalaista ULEV II ja Euroopan tulevaa Euro 5 -päästönormia noudattava V8-bensiinimoottori. Erinomaista ajettavuutta ja suorituskykyä XC90:n erinomaiset turvallisuusratkaisut ja ympäristöystävälliset ominaisuudet tuovat V8-markkinoille lisää syvyyttä, sillä V8-autoa harkitsevat asiakkaat tekevät tavallisesti hankintoja tunnepitoisten seikkojen perusteella (esim. ajonautinto, teho, moottorin käyntiääni). Käyntiäänen kehittäminen onkin V8-moottorin valmistuksessa aivan oma tieteenlajinsa. Perinteinen amerikkalainen V8 murisee käheästi, kun eurooppalaiset taas pitävät hieman pehmeämmästä ja urheilullisemmasta käynnistä. "V8-moottorimme ominaisuudet vetävät varmasti puoleensa amerikkalaisia asiakkaita. Klassinen V8:n syke on tallella, mutta sitä on siloiteltu hienostuneesti, minkä ansiosta XC90-mallia voidaan kutsua myös korkealuokkaiseksi eurooppalaiseksi maasturiksi", Hans-Olov Olsson selvittää. Kolme neljäsosaa tuotannosta Pohjois-Amerikkaan Volvo aikoo myydä Volvo XC90 V8 -mallia 15 000 kappaletta vuodessa. 75 prosenttia kokonaistuotannosta suunnataan Pohjois-Amerikkaan. USA on selkeästi suurin V8-autojen markkina-alue. Seuraavat sijat menevät Kanadalle, Meksikolle, Saksalle ja Japanille. Myynti alkaa Yhdysvalloissa vuoden 2005 alkupuolella, minkä jälkeen Volvo XC90 V8 saapuu vähitellen myös muille markkina-alueille. Volvo XC90 esitellään Suomessa keväällä 2005. Palkittu myyntimenestys Volvo XC90 on ollut huomattava myyntimenestys. Alkuperäinen 50 000 auton vuosituotantovolyymi on kasvanut voimakkaasti. XC90:n vuosituotanto Torslandan tehtailla Ruotsissa on nostettu 90 000 kappaleeseen. Volvo XC90 on saanut lyhyemmän ajan puitteissa enemmän kansainvälisiä palkintoja kuin yksikään toinen Volvo-malli. "Ilmoitimme Volvo XC90:n esittelyn yhteydessä, että olemme valmistamassa ensimmäisenä maailmassa todellista uuden sukupolven maasturia. Nyt tiedämme, että asiakkaamme jakavat näkemyksemme. Ympäristöystävällisen ja tilavan katumaasturin, korkean turvallisuustason ja henkilöautomaisten ajo-ominaisuuksien yhdistelmä on tehnyt Volvo XC90:stä yhden automaailman kiitellyimmistä malleista", Hans-Olov Olsson toteaa. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=46654 Huom. Volvo XC90 V8 ei ole saatavana markkina-alueilla, joilla on vallassa vasemmanpuoleinen liikenne. 8.9.2005 www.media.volvocars.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/09/20040909BIT00020/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/09/20040909BIT00020/bild.html Kuvia