VOLVO XC90 SÄILYTTÄÄ JOHTAVAN ASEMANSA TURVALLISUUDESSA

Volvon XC90-katumaasturi on ollut markkinoilla vuodesta 2002 lähtien ja voittanut lukuisia palkintoja. Mallista on tullut erittäin suosittu eritoten suurten perheiden keskuudessa. Menestyksen syyt eivät kuitenkaan löydy ainoastaan tilavasta seitsemän hengen matkustamosta ja mukavista istuimista. Yksi suosion vahvimmista osatekijöistä on mallin korkea turvallisuustaso, joka pohjautuu SUV-luokassa aikanaan ennen näkemättömiin ratkaisuihin ja järjestelmiin.

Korkeimmat arvosanat turvallisuudesta Volvolla on käytössään autoteollisuuden edistyksellisimmät turvallisuusratkaisujen testitilat, joiden tarjoamat mahdollisuudet yhdessä perusteellisen tutkimustyön kanssa muodostavat perustan Volvon laajalle tietämykselle liikenneonnettomuuksista ja tavasta, jolla suojaava tekniikka toimii tosielämän tilanteissa. Eri Volvo-mallit voidaan näiden tietojen pohjalta suunnitella siten, että ne estävät mahdollisimman tehokkaasti onnettomuuksien syntyä ja tarjoavat parasta mahdollista suojaa, jos törmäystä ei voi välttää. Laaja turvallisuusnäkemys ja vahva tietotaito olivat Volvon keskeisimpiä valtteja yhtiön astuessa SUV-segmenttiin. Volvon tavoitteena oli luoda katumaasturi, jota voitiin ajovakaudeltaan ja turvallisuusominaisuuksiltaan verrata parhaisiin henkilöautoihin. “Voisi jopa sanoa, että piirsimme katumaasturien turvallisuuskartan uudestaan, kun suunnittelimme Volvo XC90-mallin. Tavoitteenamme oli luoda erittäin korkea turvallisuustaso kaikille autossa olijoille. Testitulokset osoittavat, että olemme onnistuneet tehtävässämme”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Ingrid Skogsmo. Volvo XC90 on saanut tasaisesti korkeita arvosanoja ja myönteisiä arvosteluja riippumattomien organisaatioiden tekemissä tutkimuksissa. Euro NCAP:n myöntämät viisi tähteä pohjautuvat suurelta osin kuljettajan ja matkustajien korkeaan turvallisuustasoon ja hyvin toimiviin lasten turvaratkaisuihin. Amerikkalaisen IIHS-instituutin (Insurance Institute For Highway Safety) testi raportoi samansuuntaisista tuloksista: XC90 sai tutkimuksessa korkeimman mahdollisen arvosanan sekä etutörmäyksessä että auton takaosaan kohdistuvassa törmäyksessä. Volvo XC90 on lisäksi yksi harvoista SUV- tai pick-up-luokan malleista, jotka ovat saaneet IIHS:ltä korkeimman testiarvosanan piiskaheilahdusvammoilta suojaavista ratkaisuista. Toinen selkeä osoitus XC90:n korkeasta turvallisuustasosta on IIHS:n sisarorganisaation, Highway Loss Data Instituten, tekemä vertailu eri automallien aiheuttamista vakuutustappioista. Onnettomuuteen joutuneesta Volvo XC90:stä aiheutuneet vakuutustappiot olivat pienempiä kuin muiden keskikokoisten katumaasturien. Rakennettu henkilöauton tapaan Volvo XC90 on nykyaikainen katumaasturi, joka on rakennettu henkilöauton tapaan. Sen keskeisiä ominaisuuksia ovat monokokkikori, tehokkaat muodonmuutosvyöhykkeet, matala painopiste ja edistykselliset loukkaantumisia estävät järjestelmät. XC90-malliin on mm. asennettu ainutlaatuinen ympäri kierähtämistä vastustava järjestelmä. Ympäri pyörähtämiset olivat melko yleinen onnettomuustyyppi aikaisempien SUV-mallien keskuudessa. RSC-kallistuksenesto on aktiivinen auton vakautta parantava järjestelmä, joka käyttää gyroskooppia kierähtämisriskien tunnistamiseen. Jos järjestelmä päättelee, että riski on todellinen, moottorin vääntömomenttia vähennetään ja yhteen tai useampaan pyörään kohdistetaan tietty määrä jarruvoimaa kierähtämisliikkeen vastustamiseksi. Jos kierähtämistä ei voi välttää, kuljettajaa ja matkustajia suojaa auton sisäinen turvallisuusjärjestelmä, joka käsittää mm. turvavöiden esikiristimet ja IC-turvaverhot. Erittäin jämäkkä matkustamon turvakehikko pienentää matkustamon kokoon painumisen riskiä. Korkea turvallisuustaso myös kolmannella istuinrivillä Koska XC90:n kaltaiset katumaasturit ovat suosittuja suurten perheiden keskuudessa, Volvo on kiinnittänyt paljon huomiota auton kolmannen istuinrivin kehitystyöhön. Rivi on suunniteltu siten, että siinä voi lasten lisäksi istua mukavasti myös noin 160 cm pitkät aikuiset ilman, että turvallisuuteen on tarvinnut tehdä kompromisseja. Kolmannen rivin kaksi istuinta ovat erittäin tukevat, ja ne on sijoitettu taka-akselin yläpuolelle, mikä pienentää loukkaantumisriskiä sivutörmäyksissä. Volvo XC90:een on lisäksi asennettu paranneltu turvaverho, joka laajenee kolmannelle riville asti. Tämä oli mallin esittelyn aikaan ainutlaatuinen ratkaisu automaailmassa. Jotta istuinten ja auton ulkokuoren väliin jäisi riittävästi tilaa, kolmannen rivin istuimet ovat hieman pienikokoisempia kuin auton muut istuimet. Istuinten takana on paljon tilaa, sillä moottorin kompakti asennustapa on osaltaan mahdollistanut pitkän matkustamon. Pienemmät lapset on hyvä sijoittaa integroidulle turvakorokkeelle toisen istuinrivin keskimmäiselle paikalle. Lapsen istuinta voidaan siirtää eteenpäin noin 300 mm, jolloin lapsen ja etuistuimilla istuvien vanhempien välimatka on pienempi. Volvo on XC90-mallillaan ottanut huomioon myös muut liikenteessä olijat, kuten jalankulkijat ja pyöräilijät. Auton pehmeästi pyöristetty etuosa sekä moottorin ja konepellin välinen tila pienentävät loukkaantumisriskejä yhteentörmäyksessä. XC90:n etuosa on suunniteltu lieventämään myös pienempiin ajoneuvoihin kohdistuvia vahinkoja törmäyksessä. Vain poikittaismoottoreita Kaikki Volvo XC90:n moottorivaihtoehdot on asennettu moottoritilaan poikittain, mikä synnyttää tilavan matkustamon ja parantaa turvallisuutta. Poikittain asennetut moottorit vievät vähän tilaa pituussuunnassa ja luovat tehokkaan muodonmuutosvyöhykkeen. Myös Volvon uusi tehokas kuusisylinterinen rivimoottori on kompaktin kokonsa ansiosta voitu sijoittaa XC90:een poikittain. Koko moottorikokonaisuus kuusivaihteisen automaattivaihteiston kanssa on vain kolme millimetriä pidempi (yht. 625 mm) kuin Volvon viisisylinterinen vastine. Moottorin kompakti muoto on saatu aikaan sijoittamalla apulaitteet, kuten ohjaustehostimen pumppu ja ilmastointikompressori, moottorin taakse vaihdelaatikon yllä olevaan tilaan. Laitteiden vedosta vastaavat hammaspyörät kampiakselin takaosassa (READ – Rear End Ancillary Drive). Suoravetoinen vaihtovirtalaturi on asennettu sylinteriryhmään. Kuusisylinterisen moottorin suhteellisen pitkän kampiakselin värinävaimennin on rakennettu sylinteriryhmän sisään. Suojaavaa turvallisuutta Volvo XC90:een on perusteellisen kolarisuojan lisäksi asennettu useita edistyksellisiä onnettomuuksia estäviä järjestelmiä. Näiden joukossa on aikaisemmin mainittu RSC-kallistuksenesto, joka vakauttaa autoa ympäri kierähtämisen uhatessa. XC90:een on asennettu myös Volvon dynaaminen luistonestolla varustettu ajovakauden hallintajärjestelmä (DSTC), joka moottorin vääntömomenttia vähentämällä ja jarruvoimaa tarpeen mukaan käyttämällä pienentää luiston riskejä. “Järjestelmä takaa turvallisemman ajokokemuksen useimmissa tilanteissa. Tarjoamme uuden Volvo XC90:n yhteydessä monia ennaltaehkäisevää turvallisuutta parantavia ratkaisuja. Olemme painottaneet eritoten auton hyvää hallittavuutta”, Ingrid Skogsmo sanoo. Aktiiviset Bi-Xenon-valot – kääntyvät ajovalot Jotta näkyvyys mutkikkailla teillä pimeällä ajettaessa olisi paras mahdollinen, XC90:een on saatavana aktiiviset Bi-Xenon-valot. Liikkuvat ajovalot seurailevat tien kaarteita. Miniprosessori mittaa ja analysoi useita parametreja ja optimoi valokuvion tilanteen mukaan. Ajovalot voivat kääntyä jopa 15 astetta molempiin suuntiin (yhteensä 30 astetta), minkä ansiosta ne valaisevat kerralla pidemmän osuuden tiestä myös kaarteissa. Toiminto kytkeytyy päiväsaikaan automaattisesti pois käytöstä, mikä lisää valojen käyttöikää. BLIS tarjoaa parempaa hallittavuutta Volvo XC90:een voidaan asentaa myös kuollutta kulmaa tarkkaileva BLIS-järjestelmä. BLIS käyttää sivupeileihin sijoitettuja kameroita ja rekisteröi, jos auton rinnalla kuolleessa kulmassa on jokin toinen ajoneuvo. Jos kuolleessa kulmassa on auto, peilin lähellä syttyy merkkivalo, joka varoittaa kuljettajaa ja auttaa häntä tekemään oikean ratkaisun. BLIS antaa kuljettajalle paremmat eväät hallita ajotilannetta. Pysäköintikamera – ylimääräinen silmäpari takana Volvo esittelee myös pysäköintikameran, joka helpottaa pysäköimistä ja suojaa auton takana olijoita. Kyseessä on edistyksellinen toiminto, joka antaa kuljettajan käyttöön ylimääräisen silmäparin ja näyttää lisäksi ajoneuvon suunnitellun ajoreitin ennen peruuttamista. Laajakulmakamera tarkkailee auton takana olevaa aluetta. Kuva näytetään navigointijärjestelmän näytöllä kojelaudassa. Kamerakulma on säädetty näyttämään koko alue ilman perspektiivin liiallista vääristymistä. Näyttöön piirtyy opasteita, jotka seuraavat ohjauspyörän käännöksiä ja auttavat kuljettajaa tekemään oikeat ohjausliikkeet. Pysäköintikamera on autoon täysin integroitu toiminto, ja sen odotetaan olevan asiakkaiden saatavilla vuoden 2006 syksyllä. “Volvo XC90:stä on tullut katumaasturien turvallisuuden merkkipaalu. Vaikka auton turvallisuustaso oli jo lanseerauksen yhteydessä ainutlaatuisen korkea, emme ole jääneet lepäämään laakereillemme. Kaikki tekemämme muutokset ja uudet ominaisuudet on arvioitu turvallisuusperspektiivistä. Niinpä XC90 on edelleen yksi markkinoiden ehdottomasti turvallisimmista SUV-malleista”, Ingrid Skogsmo toteaa. 28.6.2006 Tämän lehdistötiedotteen sisältämät kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Car Corporationin kansainvälistä mallistoa. Tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta. www.media.volvocars.com www.volvocars.com www.volvocars.fi