Volvolla vahva viimeinen neljännes haastavan vuoden 2006 päätteeksi

• Tuotannon käynnistäminen Kiinassa
• Volvo C30 lanseerattiin syyskuun 28. päivä Pariisin autonäyttelyssä
• Suomessa vahva loppuvuosi

Autoteollisuuden vuotta 2006 värittivät tietyt vaikeudet ja yleinen epävarmuus. Raaka-aineiden hinnat pysyivät ennätyksellisen korkealla tasolla, ja uusien autojen kokonaismyynti heikkeni eri puolilla maailmaa. Bensiini- ja dieselajoneuvojen ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot herättivät vahvaa poliittista keskustelua. Kilpailu autoteollisuuden sisällä kiristyi entisestään.

Volvo keskittyi vuonna 2006 kahteen pääkokonaisuuteen. Yhtiö tähtäsi kilpailukyvyn parantamiseen mm. teollisuus- ja hallintojärjestelmien uudelleenjärjestelyillä. Lisäksi jatkettiin voimakkaan tuotesuunnitelman – seitsemän uutta mallia vuosina 2006-2009 – toteuttamista. Markkinoille tuotiin uudet Volvo S80- ja Volvo C30 -mallit.

- Jos tarkastelemme myyntilukuja vuoden 2006 alusta alkaen, voimme nähdä, että kolme ensimmäistä neljännestä olivat vaikeita. Emme niiden aikana aivan saavuttaneet kunnianhimoisia tavoitteitamme. Viimeisellä neljänneksellä kurssi kuitenkin kääntyi nousuun ja myynti kyseisellä jaksolla kasvoi yli viisi prosenttia vuoden 2005 vastaaviin lukuihin verrattuna, kertoo Volvo Carsin pääjohtaja Fredrik Arp.

- Sekä uusi Volvo S80 että Volvo C30 ovat saaneet erittäin myönteisen vastaanoton tiedostusvälineiden ja markkinoiden keskuudessa. Mallit eroavat toisistaan huomattavasti. Ne kilpailevat aivan eri segmenteissä ja vetävät puoleensa erilaisia asiakkaita. Uskon, että näiden kahden ajoneuvon ansiosta Volvon mallisto on entistä vahvempi ja leveämpi. Nyt haasteenamme on lunastaa upean mallistomme synnyttämät odotukset, Arp sanoo.

Myös Suomessa vahva loppuvuosi
Suomen myyntitavoitteet eivät toteutuneet. Rekisteriin merkittiin 9 282 Volvoa mikä tarkoitti 6,5 prosentin laskua edellisvuoteen (9 930), joka oli Volvohistorian paras Suomessa.
- Emme onnistuneet toimittamaan autoja toivottuun tahtiin keväällä, mutta uuden S80-mallin ja V70 Classicin lanseeraus merkitsi meille vahvaa syksyä, sanoo Volvo Auton toimitusjohtaja Pekka Tefke.
- Toisen vuosipuoliskon markkinaosuus nousi yli 8 prosentin, ja tahti on jatkunut samana alkuvuodesta 2007.
Volvolla on Suomessa 6,4 prosentin markkinaosuus, mikä on maailman toiseksi korkein Ruotsin jälkeen. Volvo säilytti myös selkeästi johtoasemansa isojen autojen segmentissä.

Kasvavat markkinat kansainvälisen myynnin vetureina

Volvo-autoja myytiin vuonna 2006 yhteensä 427 747 kappaletta yli sadalla markkina-alueella kaikilla mantereilla. Laskua vuoden 2005 tuloksiin (443 947 myytyä ajoneuvoa) oli 3,6 prosenttia.

Yleisesti ottaen Volvon kansainvälisen myynnin voi tiivistää yhdellä virkkeellä: Pohjois-Amerikan markkinat olivat edelleen haastavat, Euroopan tilanne pysyi muuttumattomana ja Aasia yhdessä muutaman pienemmän kasvavan markkina-alueen kanssa toimi ajoneuvomyynnin veturina.

Autojen kokonaismyynti Amerikassa laski 2,6 prosenttia. USA:ssa oli selkeästi havaittavissa kasvavaa kiinnostusta pienempiä autoja kohtaan. Uusien autojen kokonaismyynti Yhdysvalloissa vuonna 2006 oli 16 556 064 kappaletta. Volvo säilytti hieman alle yhden prosentin markkinaosuutensa 6,3 prosenttia laskeneesta myynnistä huolimatta.

Euroopassa uusia autoja myytiin yhteensä 15 364 997 kappaletta. Kasvua vuoteen 2005 verrattuna oli 0,7 prosenttia. Volvon tulokset Euroopan markkinoilla vaihtelivat, mutta kokonaisuutena tulos laski kaksi prosenttia vuoteen 2005 verrattuna. Tästä huolimatta yhtiö onnistui säilyttämään 1,6 prosentin markkinaosuutensa. Useilla yksittäisillä kasvavilla markkinoilla myynti oli vahvaa.

Volvon myynti oli Venäjällä erittäin hyvässä vauhdissa vuonna 2006: lukemat lähes kaksinkertaistuivat vuoteen 2005 verrattuna. Autoja myytiin 10 803 kappaletta (+91,5 %). Myydyin malli oli Volvo S60 (2 547 toimitusta). Seuraavat sijat menivät Volvo XC90:lle (2 976 kappaletta) ja Volvo S40:lle (2 384 kappaletta).

Kiinassa kiinnostus Volvoa kohtaan kasvaa edelleen. Volvo S40:n paikallisen tuotannon käynnistyminen Changan Ford Mazdan tehtaalla Chongqingissa on lisännyt sekä Volvon ajoneuvomyyntiä että yleistä mielenkiintoa Volvoa kohtaan. Myyntiluvut kasvoivat vuoteen 2005 verrattuna peräti 50,3 prosenttia. Kiinan myydyin Volvo-malli vuonna 2006 oli Volvo S40 (3 289 kappaletta). Volvo S80 sijoittui hyväksi kakkoseksi (2 045 myytyä ajoneuvoa, sisältää sekä vanhan että uuden version). XC90-mallia myytiin Kiinassa yhteensä 1 843 kappaletta.

Volvon kymmenen suurinta markkina-aluetta vuonna 2006 (2005):
USA 115 818 (123 575)
Ruotsi 55 455 (52 696)
Saksa 35 626 (35 035)
Iso-Britannia 30 512 (38 307)
Espanja 18 247 (18 335)
Italia 17 554 (20 533)
Alankomaat 16 607 (18 879)
Belgia 11 844 (12 638)
Venäjä 10 803 (5 641)
Ranska 10 726 (10 970)

Ilmastomuutokset ja ympäristö

Ympäristökysymyksissä tapahtui vuonna 2006 merkittävää liikehdintää. Useat erikoistapahtumat ja korkean poliittisen tason lausunnot lisäsivät suuren yleisön, teollisuuden ja kaupan sekä poliittisten järjestelmien kiinnostusta ympäristöasioita kohtaan. Autoteollisuudessa tämä tarkoitti pääasiassa sitä, että vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja edistyksellisempiin voimansiirtojärjestelmiin alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Dieselkäyttöisten ajoneuvojen osuus Euroopassa jatkaa kasvuaan. Dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat bensiinikäyttöisiin autoihin verrattuna vähäisempiä, mikä on johtanut monissa Euroopan maissa verohelpotuksiin. Volvon dieselmallien myynti kasvoi vuonna 2006 noin 5,5 prosenttia 156 904 ajoneuvoon (2005: 148 600 ajoneuvoa).

Volvon etanolikäyttöisten moottorien ohjelma - Volvo FlexiFuel - sai bioetanoli E85:n kanssa Volvo S40- ja Volvo V50 -malleissa vahvan vastaanoton Ruotsin markkinoilla. Bioetanoli E85:n ominaisuuksia pääsi hyödyntämään myös muilla Euroopan markkinoilla, kuten Alankomaissa, Ranskassa, Sveitsissä ja Irlannissa. Lisää E85-maita on odotettavissa vuonna 2007. Uusi Volvo C30 lanseerattiin FlexiFuel-vaihtoehdon kera yhteensä yhdeksällä Euroopan markkina-alueella vuonna 2006.

Myydyt Volvo-ajoneuvot polttoainetyypeittäin 2006 (2005):

Bensiini 259 997 (292 864)
Diesel 156 904 (148 600)
Bioetanoli E85 7 053 (378)
Metaani (Bi-Fuel) 3 793 (2 105)

Uusia teknisiä turvallisuusominaisuuksia

Volvo esitteli vuonna 2006 useita teknisiä konsepteja, jotka parantavat henkilökohtaista suojaa ja aktiivista turvallisuutta (kuljettajan mahdollisuuksia välttää liikenneonnettomuuksia).

Tiedotusvälineiden edustajat testasivat mm. Driver Alert -hälytysjärjestelmää, joka sai osakseen paljon myönteistä huomiota. Järjestelmä aistii, jos kuljettaja on aikeissa nukahtaa rattiin ja ilmoittaa häntä tästä äänimerkillä.

Uuteen Volvo S80 -malliin on asennettu törmäysvaroittimen ja jarrutusavun sisältämä järjestelmä. Auton virta-avaimessa on PCC-kauko-ohjausyksikkö, joka tarjoaa käyttäjälle tietoa auton turvajärjestelmän tilanteesta (esim. onko auto lukittu tai hälytys lauennut). Tekniikka käsittää myös sydämenlyöntitunnistimen, joka varoittaa, jos pysäköidyn auton sisällä piileskelee kutsumaton vieras.

Volvon City Safety -järjestelmä auttaa kuljettajaa jarruttamaan autoa ja näin välttämään hitaissa nopeuksissa (alle 30 km/h) tapahtuvia kolareita. Järjestelmä on suunniteltu tyypillisiä kaupunkiajotilanteita, kuten ruuhkia ja pysäköintialueilla ajoa, varten.

9.2.2007
www.media.volvocars.com (sis. kuvapankin)