Volvon istuimet tarjoavat onnettomuuksissa esimerkillisen piiskaheilahdussuojan

Volvon istuimet tarjoavat onnettomuuksissa esimerkillisen piiskaheilahdussuojan Piiskaheilahdusilmiötä ja sen lieventämiskeinoja tutkiva kansainvälinen IIWPG-yhdistys on myöntänyt kaikille testaamilleen Volvo-ajoneuvoille erinomaisen arvosanan. Volvo oli ainoa autonvalmistaja, jonka koko mallisto ylsi testitulosten parhaaseen luokkaan. "Olemme erittäin iloisia, että Volvo-autot ovat menestyneet tutkimuksissa odotustemme mukaisesti. Tällaiset kokeet jäljittelevät toki vain pientä osaa tosielämän pahimmista tilanteista, mutta ne todistavat kuitenkin Volvon tehneen oikeita ratkaisuja. Olemme pyrkineet aktiivisesti pienentämään takaa tulevien iskujen synnyttämien niskavammojen riskiä", kertoo Volvo Carsin turvallisuusjohtaja Ingrid Skogsmo. Volvo esitteli WHIPS-piiskaheilahdussuojan vuonna 1998. Järjestelmän mukaisen istuimen koko selkänoja auttaa suojaamaan niskaa auton takaosaan kohdistuvilta iskuilta. WHIPS kuuluu nykypäivänä kaikkien Volvo-mallien vakiovarustukseen. "Piiskaheilahdussuojamme on nyt ollut kuluttajien käytössä kuusi vuotta. Volvon onnettomuustutkimustyöryhmän antama palaute osoittaa, että WHIPS on puolittanut peräänajojen uhrien pitkäaikaisten niskavammojen riskit. Myös riippumattomien kenttätutkimusten tulokset puhuvat sen puolesta, että järjestelmämme on vähentänyt vammoja merkittävästi", kertoo Volvo Carsin turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija tohtori Lotta Jacobsson. IIWPG testasi Yhdysvalloissa ja Euroopassa kaikkiaan 208 etuistuinta. Tutkimuksissa selvitettiin, kuinka pääntuet on suunniteltu ja kuinka ne toimivat kolaritilanteissa. Testattava istuin asetettiin kelkan päälle, ja auton takaosaan kohdistuvaa iskua simuloitiin nopeudella 16 km/h. 30.12.2004 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=61191&fn=wkr0001.pdf