Volvon istuin törmäystestin paras

EuroNCAP on ottanut käyttöön uuden testausprotokollan, jolla arvioidaan henkilöautojen tarjoamaa piiskaheilahdussuojaa peräänajotilanteissa. Volvo XC60 oli yksi harvoista malleista, jotka saivat testissä parhaan mahdollisen arvosanan.
EuroNCAP järjesti piiskaheilahdussuojaa tutkivia erityistestejä nyt ensimmäistä kertaa. Ensimmäisellä kierroksella testattiin 25 autoa. Volvon ainutlaatuisella WHIPS-piiskaheilahdussuojajärjestelmällä varustettu XC60 oli yksi viidestä autosta, jotka saivat testeissä parhaan mahdollisen arvosanan.

Arviointikokonaisuuteen sisältyy useita erilaisia testejä. Ensimmäisenä tutkitaan istuimen geometriaa (esimerkiksi pääntuen asento), jotta voidaan määrittää, kuinka hyvin istuin voi suojata vammoilta yhteentörmäyksessä. Tämän jälkeen suoritetaan kolme testiä erityislaitteistolla, jolla tutkitaan voimakkuudeltaan eriasteisia törmäyksiä. Testeissä simuloidaan tilannetta, jossa paikallaan olevan auton takaosaan kohdistuu isku. Lopuksi tulokset arvioidaan ja autolle annetaan arvosanaksi joko punainen, oranssi tai vihreä. Punainen tarkoittaa huonoa suoritusta, oranssi hyväksyttävää ja vihreä hyvää.

"Uusi Volvo XC60 suoriutui kaikista testeistä hyvin ja sai kokonaisarvosanakseen vihreän", kertoo Volvon turvallisuusasiantuntija Thomas Broberg.

Volvo XC60 sai lisäksi viiden tähden maksimiarvosanan aikuisia suojaavista ominaisuuksistaan EuroNCAP:n etu- ja sivutörmäystestissä.

Yleinen vamma, joka voi aiheuttaa paljon kipuja

Piiskaheilahdusvammat kuuluvat yleisimpiin liikenneonnettomuusvammoihin, ja niitä esiintyy pääasiassa peräänajoissa. Jos piiskaheilahdusvammoilta voitaisiin välttyä kokonaan, yhteiskunta säästyisi huomattavilta kustannuksilta ja yksittäiset henkilöt selviäisivät onnettomuustilanteista vähäisemmin vahingoin.

"Niskavammojen syynä on pään ja kehon välinen erittäin nopea liike. Tämän vuoksi on ensisijaisen tärkeää, että piiskaheilahdussuojajärjestelmä tukee koko selkää ja päätä ja auttaa henkilön päätä liikkumaan vartalon kanssa. Muita tärkeitä tekijöitä ovat istuimen selkänojan muotoilu ja riittävän korkealle ja lähelle päätä sijoitettu pääntuki", Thomas Broberg kertoo.

WHIPS puolittaa loukkaantumisriskit

Volvon WHIPS-järjestelmä on integroitu etuistuimiin, ja se tukee henkilön koko selkää ja päätä peräänajossa. Suojaava järjestelmä pehmentää liikettä selkänojan ja istuintyynyn välisten energiaa sitovien elementtien avulla. Peräänajon sattuessa selkänoja myötäilee henkilön liikettä ja vähentää niskaan ja selkärankaan kohdistuvia voimia.

Volvon WHIPS-järjestelmä täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Tekniikka esiteltiin alun perin vuonna 1998 Volvo S80 -mallissa. WHIPS on kuulunut kaikkien Volvo-mallien vakiovarustukseen vuodesta 2000 lähtien. Thomas Broberg kertoo, että järjestelmästä kerätyt kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä: Volvon onnettomuustutkimustyöryhmän mukaan WHIPS on vähentänyt piiskaheilahdusvammojen pitkäkestoisia vaikutuksia peräti 50 %.

Todellisiin onnettomuuksiin pohjautuvaa tutkimusta

Volvon turvallisuuden eteen tekemä työ perustuu aina tosielämän onnettomuuksiin. Tietoja kerätään Volvon oman onnettomuustutkimustyöryhmän havaintojen ja kymmenien tuhansien törmäystestien kautta. Nämä tiedot muodostavat tulevaisuuden turvallisuusjärjestelmien kehityksen perustan. Tehokkain tapa vähentää liikenneonnettomuuksia on luonnollisesti auttaa kuljettajaa välttämään kolaritilanteet kokonaan. Volvo XC60 on esimerkiksi varustettu City Safety -järjestelmällä, joka auttaa kuljettajaa välttämään yhteentörmäykset edessä kulkevien ajoneuvojen kanssa hitaassa kaupunkiliikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa. EuroNCAP ei tällä hetkellä testaa tämäntyyppisiä turvallisuusjärjestelmiä.

"Hyvät tulokset autojen suojaavaa turvallisuutta testaavissa puolueettomissa tutkimuksissa ovat toki hieno asia, mutta meille kaikkein tärkeintä on tarjota asiakkaille kaikissa tilanteissa markkinoiden ehdottomasti turvallisimmat ajoneuvot", Thomas Broberg toteaa.

28.11.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325