Volvon turvatyyny täyttää 20 vuotta

Ensimmäinen Volvo, jossa oli kuljettajan turvatyyny, valmistettiin vuonna 1987 – ja 20 vuoden aikana Volvo on jatkuvasti kehittänyt turvatyynyjen teknologiaa parantaakseen suojausta sekä etu- että sivutörmäyksissä. Volvo on kehittänyt ensimmäisenä maailmassa sivuturvatyynyt sekä IC-turvaverhot. “Autoja ajavat ihmiset. Tämän vuoksi pääperiaatteemme Volvolla on turvallisuus.” Näin totesivat Volvon perustajat Assar Gabrielsson ja Gustaf Larson 80 vuotta sitten yritystä perustaessaan. Sanat pätevät vielä tänäkin päivänä.

1950-luvulta se alkoi
Ensimmäiset turvatyynyratkaisut keksittiin jo 1950-luvun alussa. Teknologia ei ollut silloin kuitenkaan kovin kehittynyttä. Vuonna 1955 kuvaillaan turvatyynyn käyttöä kuten tänä päivänä, mutta sillä merkittävällä erolla että kuljettajan tuli itse laukaista turvatyyny painamalla nappia…

"Useampi turvatyyny ei välttämättä paranna yleistä turvallisuustasoa. On tärkeää ymmärtää turvatyyny osaksi kokonaisuutta, jossa auton rakenne, turvavyöt ja turvatyynyt ovat vuorovaikutuksessa keskenään varmistaakseen optimaalisen suojauksen onnettomuudessa", kertoo Lennart Johansson, Volvon sisätilojen tuotekehityksen johtaja. Turvatyyny muutettiin vakiovarusteeksi Volvo 850:een vuonna 1991.

Maailman ensimmäinen sivuturvatyyny
Neljä vuotta myöhemmin vuonna 1995 Volvo vei teknologiaa pidemmälle esittelemällä sivuturvatyynyn, joka kiinnitettiin istuimen selkänojaan, suojaamaan rintakehää sivutörmäyksissä. "Otimme valtavan harppauksen valmistamalla sivuturvatyynyn osaksi SIPS:ä (Side Impact Protection System). Se vei muut autovalmistajat parin vuoden kehitystyön päähän" sanoo Lennart Johansson. Sitten olikin jo seuraavan maailman ensi-illan aika – IC-turvaverhot.

IC-turvaverhot on suunniteltu tarjoamaan lisäsuojaa päälle ja auttavat pitämään kuljettajan ja matkustajat törmäyksen aikana matkustamon sisäpuolella. Kattoon asennettu versio esiteltiin uuden Volvo S80:n lanseerauksen yhteydessä vuonna 1998 ja nyt se on vakiovarusteena kaikissa Volvo –malleissa, paitsi Volvo C70:ssä. Sen sijaan Volvon avoautoon, C70:een, IC-turvaverhot on asennettu oviin. IC-turvaverhot nousevat törmäyksessä ylöspäin ja pysyvät täytettyinä usean sekunnin ajan tarjoten suojaa, jos auto pyörähtää ympäri.

Laajennetut IC-turvaverhot
Volvo on ottanut uuden askeleen ja esitteli uudet Volvo V70 ja XC70. Molempien mallien IC-turvaverhoja on laajennettu 60 millimetrillä, mikä yhdessä korkeuden säädöllä varustettujen turvaistuinten ja auton vahvemman sivurakenteen kanssa suojaa sivutörmäyksissä erikokoisia lapsia takapenkillä entistä paremmin.

Turvatyyny teknologia on muuttunut paljon siitä, kun se esiteltiin 20 vuotta sitten – ja Volvo on ollut yksi avainpelaaja tässä kehitysprosessissa. "Turvatyynyjen toimivuus on parantunut merkittävästi. Tämän päivän teknologia on paljon mukautuneempi törmäyksiin sekä siihen, miten kuljettaja ja matkustajat liikkuvat törmäysvoimista. 20 vuoden ajan turvatyynyteknologia on ollut ensisijainen osa tavoitettamme rakentaa maailman turvallisin auto", kertoo Lennart Johansson.

25.5.2007

www.media.volvocars.com