Volvon viisi bioetanolimallia – yksi markkinoiden laajimmista mallistoista

Volvolla on yksi markkinoiden mittavimmista etanoliautojen mallistoista. Tarjolla on kaiken kaikkiaan viisi eri mallia, joista jokaiseen on saatavana yksi tai kaksi Flexifuel-moottorivaihtoehtoa. Uusimmat tulokkaat mallistoon ovat Volvo V70 ja Volvo S80, joihin on asennettu viisisylinterinen 2,5 litran Flexifuel-turbomoottori (230 hv (170 kW) ja 340 Nm).

Puhtaasti teknisestä näkökulmasta katsottuna Volvon moottoriasiantuntijat olisivat voineet nostaa moottorin tehoa reilusti yli 230 hevosvoiman. Tämä olisi kuitenkin vaatinut rikkaamman ilman ja polttoaineen seoksen suurilla käyntinopeuksilla, mikä olisi puolestaan lisännyt polttoaineen kulutusta huomattavasti.

- 230 hevosvoimaa on juuri sopiva taso tälle moottorille, sillä se riittää erinomaisesti päivittäisiin ajotarpeisiin ilman, että polttoaineen ja ilman seoksesta tarvitsee tehdä ihannetasoa rikkaampaa. Uskomme, että asiakkaat arvostavat sitä, että olemme asettaneet polttoainetaloudellisuuden etusijalle, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Magnus Jonsson.

- 2.5FT-moottoriversioon voi yhdistää joko käsivalintaisen tai automaattivaihteiston. Tämä korostaa tavoitettamme luoda laaja valikoima ympäristöllisesti optimoituja autoja, joissa ei ole tehty kompromisseja mukavuuden, ajonautinnon tai yksilöllisyyden suhteen, Magnus Jonsson lisää.

Myös Volvon urheilullinen tehdasasenteinen R-design-lisävarustepaketti, joka sisältää erityissuunniteltuja ulkoisia ja sisäisiä ominaisuuksia, on saatavana Flexifuel-moottoreilla varustettuihin autoihin.

Yksi laajimmista mallistoista markkinoilla
Volvo V70 ja S80 ovat vuoden 2007 lopusta asti olleet saatavana myös nelisylinterisen 2-litraisen Flexifuel-moottorin (2.0F) kanssa. Voimanlähde kehittää tehoa 145 hv (107 kW) ja vääntöä 190 Nm.

Tämä tarkoittaa sitä, että Volvolla on nyt yksi markkinoiden laajimmista Flexifuel-mallistoista. Saatavana on kaiken kaikkiaan viisi eri mallia – Volvo C30, S40, V50, V70 ja S80 – joihin jokaiseen on tarjolla yksi tai kaksi moottorivaihtoehtoa.

Volvo S40:n, V50:n ja C30:n Flexifuel-versiot sisältävät nelisylinterisen 1,8-litraisen moottorin (1.8F), joka kehittää tehoa 125 hv (92 kW) ja vääntöä 165 Nm.

Kaikki moottorit ja komponentit on muokattu toimimaan bioetanolilla.

Uuden 2.5FT-moottorin polttoaineen kulutus (yhdistetty ajo) on 8,8 l/100 km (V70) ja 8,6 l/100 km (S80) käsivalintaisella vaihteistolla ja 9,7 l/100 km (V70) ja 9,6 l/100 km (S80) automaattivaihteistolla.

Muiden mallien kohdalla polttoaineen kulutus (yhdistetty ajo) on 7,3 l/100 km (C30 1.8F), 7,4 l/100 km (S40 1.8F ja V50 1.8F), 8,6 l/100 km (V70 2.0F) ja 8,3 l/100 km (S80 2.0F).

Flexifuel-autot toimivat bioetanolilla tai lyijyttömällä bensiinillä (95) tai näiden kahden aineen sekoituksella. Bioetanolia käytettäessä polttoaineen kulutus on noin 30 prosenttia suurempi, sillä bioetanolilla on alhaisempi energiapitoisuus. Tarkka ero riippuu eri tekijöistä, kuten ajotyylistä ja ympäristön lämpötilasta.

Kysyntä kasvussa Euroopassa
Bioetanoli on täysin uudistuva polttoaine. Kun polttoaineena käytetään bioetanolia (85 prosenttia bioetanolia, 15 prosenttia bensiiniä), palamisessa syntyvä hiilidioksidi on osa luonnon omaa hiilen kiertoa.

Volvo lanseeraa Flexifuel-mallejaan yhä useammille markkina-alueille. Malleja myydään Ruotsin ja Suomen lisäksi Ranskassa, Norjassa, Italiassa, Saksassa, Itävallassa, Hollannissa, Espanjassa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, Belgiassa, Sveitsissä ja Thaimaassa.

Volvo Flexifuel-hinnasto 1.4.2009

Malli Autoveroton hinta Autovero Kokonaishinta
C30 1.8F 19400 6386,55 25786,55
S40 1.8F 20700 6962,46 27662,46
V50 1.8F 21700 7303,18 29003,18
V70 2.0F 28800 11556,85 40356,85
V70 2.5FT 36300 14873,72 51173,72
S80 2.5FT 36800 14796,85 51596,85

31.3.2009

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325