• Volvo Car Finland/

Volvon ympäristöpalkinnon voittanut ekologi talouskriisistä: ”Talousmarkkinoilla on paljon opittavaa ekosysteemeistä”

Poliitikot ympäri maailmaa yrittävät parhaansa mukaan tasapainottaa kansainvälistä talousjärjestelmää. Mutta kenties uudet säädökset ja hallintayritykset eivät lopulta olekaan oikea ratkaisu ongelmaan. Ehkä hallitusten kannattaisi pikemminkin ottaa oppia luonnon sinnikkyydestä ja ekosysteemin kyvystä selviytyä vastoinkäymisistä ja uudistaa itseään.

Tällaisen viestin haluavat lähettää kaksi ekosysteemin palautumiskykyyn eli resilienssiin perehtynyttä tutkijaa. He ovat professori Crawford "Buzz" Holling, joka vastaanotti Volvon ympäristöpalkinnon marraskuun 6. päivä Tukholmassa, ja professori Johan Rockström, joka toimii Tukholman resilienssikeskuksen johtajana Tukholman yliopistossa.

"Talousjärjestelmään kasautuu vuosien saatossa hitaita muutoksia, mutta mikään niistä ei välttämättä itsessään riitä laukaisemaan vastareaktioita. Mutta kun laukaiseva tekijä – kuten investointipankin kaatuminen – lopulta syntyy, koko järjestelmä voi ajautua tilaan, jossa vallitsevat uudet säännöt ja epäluottamus", Johan Rockström sanoo.

Seuraava analogia voi vaikuttaa kaukaa haetulta, mutta talousmarkkinoiden tapahtumia voi verrata elämään lammessa. Tavallisesti vedenalainen elämä sujuu ilman mullistuksia, mutta joukko epäsuotuisia olosuhteita, kuten minimaalinen kemikaalien muutos, voi yhtäkkiä aiheuttaa esimerkiksi levän räjähdysmäisen kasvun, joka tukehduttaa alleen kaiken muun. Ihmiset ovat yrittäneet hallita ekosysteemejä esimerkiksi kalastusta rajoittamalla ja satoja valvomalla, mutta tästä huolimatta kalakannat voivat huveta ja vilja joutua hyönteisten hyökkäysten uhriksi.

"Tämä johtuu siitä, että useimmat järjestelmät – niin luonnossa kuin ihmisten välisessä sosiaalisessa kanssakäymisessä – ovat monimutkaisia ja toisiinsa kytkeytyneitä. Pieni muutos voi johtaa nopeisiin muutoksiin”, sanoo kanadalainen ekologi Buzz Holling, jota pidetään yleisesti resilienssiajattelun isänä.

"Kriiseiltä ei voi välttyä. Näin ekosysteemit vain toimivat", hän lisää.

Buzz Hollingin tutkimustyö on kerännyt viime vuosina entistä enemmän huomiota ja alkanut vaikuttaa tapaan, jolla luonnonjärjestelmiä valvotaan. Resilienssin luominen ei tarkoita kriisien ja nopeiden muutosten välttämistä, sillä tällaiset toimet eivät yksinkertaisesti ole mahdollisia. Kyse on pikemminkin järjestelmien monimuotoisuuden varmistamisesta, jotta järjestelmät voivat palautua mullistuksista.

"Kansainvälisen talouden vakauttamiseen pyrkivien ihmisten tulisi ottaa tällainen lähestymistapa huomioon", Johan Rockström toteaa. Kuten missä tahansa monimutkaisessa järjestelmässä, myös talousjärjestelmässä epävakaus voi levitä ja johtaa koko systeemin romahtamiseen.

Professori Buzz Holling vastaanotti arvostetun Volvon ympäristöpalkinnon ja 1,5 miljoonan Ruotsin kruunun arvoisen rahapalkinnon marraskuun 6. päivänä. Buzz Holling ja Johan Rockström osallistuivat samana päivänä Volvon ympäristöpalkintosäätiön järjestämään seminaariin.

Volvon ympäristöpalkinto

Volvon ympäristöpalkinto jaetaan vuonna 2008 yhdeksännentoista kerran. Volvon ympäristöpalkintosäätiö palkitsee yksilöitä, jotka etsivät keinoja tehdä maailmastamme puhtaamman ja kestävämmän. Volvon ympäristöpalkinnon myöntää itsenäinen säätiö, jonka apuna toimii kansainvälisesti tunnustetuista ympäristöalan asiantuntijoista koostuva palkintotuomaristo. Volvon ympäristöpalkinto on vuodesta 1990 lähtien myönnetty 35 henkilölle. Voittajien joukossa on useita tunnettuja nimiä ja mm. kolme Nobel-voittajaa.

6.11.2008

Lisätietoja:

Voit ottaa Buzz Hollingin ja Johan Rockströmin haastattelupyyntöihin liittyvissä asioissa yhteyttä Claes Sjöbergiin, Tomorrow Media, puhelin +46 70 662 6471, sähköposti: claes@tomorrow.se tai Ellika Hermansson Törökiin, Tukholman resilienssikeskuksen viestintäjohtaja, puhelin +46 73 707 8547 sähköposti: ellika.hermansson.torok@stockholmresilience.su.se

Tukholman resilienssikeskus tekee resilienssiin ja kestävään kehitykseen liittyvää tutkimustyötä. Se perustettiin vuonna 2007 MISTRAn (strategisen ympäristötutkimuksen säätiö) myöntämän sadan miljoonan Ruotsin kruunun tuella.

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com