Lehdistötiedote ALKOLUKKO KÄYNNISTYKSEN ESTOJÄRJESTELMÄ KOEKÄYTÖSSÄ SUOMESSA VOLVON KUORMA-AUTOSSA Suomessa jää vuosittain kiinni yli 20 000 rattijuoppoa. Joka viidennessä moottoriajoneuvon kolarissa kuljettaja on vähintään 0,5 promillen humalassa. Alkoholin kulutus kasvaa jatkuvasti ja siksi päihtyneenä ajamista tuskin voidaan vähentää tai estää ilman uusia keinoja. Yksi uusi tapa parantaa liikenneturvallisuutta on asentaa autoon alkolukko. Se toimii siten, että kuljettaja joutuu ajoneuvoon noustuaan puhaltamaan tunnistimeen ennen liikkeellelähtöä. Laite estää auton käynnistämisen ja ajamisen, mikäli uloshengitetyn ilman alkoholipitoisuus ylittää esim. 0,5 promillen rajan. Alkolukkoa käytetään jo mm. USA:ssa, Kanadassa, Saksassa, Itävallassa ja Ruotsissa. Lisäksi monissa eri maissa on meneillään tai suunnitellaan laajoja kenttäkokeita. Suomessa VTT on tutkinut, kuinka teknisin keinoin voidaan vähentää rattijuopumusta ja siitä aiheutuvia onnettomuuksia. Rattijuopumustapausten ja niistä johtuvien onnettomuuksien väheneminen alentaa merkittävästi tapauksiin liittyvien inhimillisten kärsimysten määrää. Samalla onnettomuuksien aiheuttamat kustannukset laskevat. Alkolukkoa voidaan käyttää ennalta ehkäisevästi esim. joukkoliikenteen, viranomaisten, koululaiskuljetusten ja vaarallisten aineiden kuljetusten ajoneuvoissa. Ruotsissa esimerkkiä näyttää tielaitos, joka on tehnyt kuorma-autoliiton kanssa sopimuksen alkolukon vapaaehtoisesta käyttöönotosta. Ulkomaisissa tutkimuksissa on myös todettu autoon asennetun alkolukon vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen uusimista. Ne rattijuopumuksesta ajokieltoon määrätyt, joilla ei ole huumetaustaa, sekakäyttöä tai alkoholiriippuvuutta, voisivat käyttää alkolukkoa. Käyttö perustuisi vapaaehtoisuuteen ja käyttäjä maksaisi itse kaikki kustannukset. Ruotsissa noin 200:lla rattijuopumuksesta tuomitulla on alkolukko autossaan. Lisäksi laite on asennettu vapaaehtoisesti jo yli tuhanteen ammattikuljettajan autoon. Volvo on maailman johtavia kuorma-autovalmistajia ja sen yksi perusarvoista on turvallisuus. Niinpä Volvo haluaa olla edelläkävijä tässäkin asiassa. Volvo on Suomessa asentanut alkolukon yhteen esittelykuorma-autoistaan ja haluaa sen avulla selvittää nyt käytännön kokemuksia ja mielipiteitä mm. laitteen käytöstä, kuljettajien mielipiteistä sekä tämäntyyppisten laitteiden yleisestä hyväksyttävyydestä. Marraskuussa 2003 Lisätietoja: Volvo Kuorma- ja Linja-autot Oy Ab Pontus Stenberg, puh. + 358 (0)9 5079 240, GSM + 358 (0)500-605 866 e-mail: pontus.stenberg@volvo.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00230/wkr0002.pdf