Lehdistötiedote FUEL PACKAGE - UUSI VOLVO FH- JA FM-MALLIEN VARUSTELUPAKETTI SÄÄSTÄÄ POLTTOAINETTA Alhainen polttoaineenkulutus vaikuttaa ratkaisevasti kaukokuljetusten tuottavuuteen. Siksi Volvo esittelee nyt Volvo FH- ja FM-malleihin joukon teknisiä uutuuksia yhteisnimeltään Fuel Package. Kuorma-auton teknisistä erittelyistä riippuen Fuel Package voi alentaa polttoaineenkulutusta jopa 6 %. Fuel Package -paketti koostuu sekä kuorma-auton ilmanvastusta alentavista aerodynaamisista apuvälineistä että mm. moottorin, vaihteiston ja lisäjarrujen uusista ohjausratkaisuista. Silmiinpistävintä Fuel Package -paketissa ovat ohjaamon uudet ilmanohjaimet. Volvon suurimmassa Globetrotter XL -ohjaamossa on uusi korkeussuunnassa säädettävä kattoilmanohjain. Aikaisemmat ohjaimet oli optimoitu 4 metrin kuorman korkeudelle Uusi säädettävä ilmanohjain voidaan optimoida ajoneuvokorkeuksille 4 ja 4,5 metrin välillä. Aikaisempaan verrattuna uusi ilmanohjain säästää 4,5 metriä korkeassa ajoneuvossa 1,3 litraa polttoainetta 100 kilometrillä. - Pienempi ilmanvastus on tehokkain tapa alentaa kaukokuljetusten polttoaineenkulutusta. Nyt meillä on tarjota järjestelmä, joka toimii optimaalisesti ajoneuvon kuorman korkeudesta riippumatta, Jonas Hägglund sanoo. Hän on vastannut Fuel Packagen kehitystyöstä. Myös ohjaamon sivuilla on ilmanvastusta alentavat ohjaimet. Uudet sivuilmanohjaimet on suunniteltu kullekin Volvo FH- ja FM-malliston ohjaamotyypille erikseen. Ne säästävät noin 1 % polttoainetta verrattuna ajoneuvoon ilman ohjaimia. Viimeisenä ilmanvastusta alentavana toimenpiteenä on ajoneuvon varustaminen aerodynaamisilla koristekapseleilla, jotka vähentävät ilman pyörteitä pyörien ympärillä. Korkealaatuiset koristekapselit lisäävät myös kuorma-auton tyylikkyyttä. Vähiten näkyvät, mutta varmasti vallankumouksellisimmat Fuel Packagen ratkaisut kantavat nimeä EconomyPower. Ne sijaitsevat auton voimansiirtolinjassa. EconomyPower ohjelman avulla moottorin ohjausyksikkö kommunikoi automaattisen vaihtamisjärjestelmän, I-shiftin kanssa. Suurimmalla vaihteella ajettaessa moottorin suorituskykyä lisätään elektronisesti tietyllä kierroslukualueella. Kuljettaja saa suoravaihteella käyttöönsä lisää tehoa 200 Nm eli 40 hevosvoimaa. Tämä mahdollistaa ylämäkien ajon ilman polttoainetta kuluttavaa vaihtamista. EconomyPower on saatavissa Volvo FH12- ja FM12 -malleihin, joissa on 420 tai 460 hv:n moottori. - Moottori antaa lisävoimaa silloin, kun sitä todella tarvitaan. Näin voimakkaammasta moottorista tulee testiemme mukaan jopa 2 % vähemmän polttoainetta kuluttava, Jonas Hägglund kertoo ja lisää, että EconomyPower tekee myös ajamisesta mukavampaa. Turvallinen ja tehokas lisäjarrujen käyttö on myös tärkeätä, kun pyritään säästämään polttoaineenkulutuksessa. VEB-moottorijarrulla varustetuissa kuorma-autoissa Fuel Package -paketissa on joustavammin käytettävä VEB-käyttökytkin. Aikaisemmin sitä on voitu käyttää vain I- shiftillä varustelluissa autoissa, mutta nyt se on myös käsivälitteisissä vaihteistoissa. Kun Volvo FH- ja FM-mallit varustetaan Fuel Package -paketilla, kuorma- auton polttoaineenkulutusta voidaan alentaa jopa 6 %. Amsterdam lokakuussa 2003 Lisätietoja: Volvo Kuorma- ja Linja-autot Oy Ab Pontus Stenberg, puh.(09) 5079 254, GSM 0500-605 866 e-mail: pontus.stenberg@volvo.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00300/wkr0002.pdf