Lehdistötiedote VOLVO FM12 -MALLIIN MYÖS 460 HV:N MOOTTORI - MONIPUOLINEN OSAAJA ON NYT MYÖS ENTISTÄ VOIMAKKAAMPI Volvo esittelee nyt Volvo FM12 -malliin 460 hv:n D12D-moottorin. Tämän voimakkaamman moottorin avulla FM12 selviytyy entistäkin kovemmista kuljetustehtävistä ja sen käyttömahdollisuudet eri töissä laajenevat edelleen. FM-malliin saa nyt voimakkaamman moottorin, uusimman Powertronic-täysautomaattivaihteiston ja kytkimestä riippumattoman voimanoton. - Asiakas voi nyt yhdistää monipuolisen FM-sarjan ja matalan ohjaamon edut todella voimakkaaseen 460 hv:n mottoriin - täydellinen ratkaisu raskaaseen maansiirtoon ja raskaisiin jakelukuljetuksiin, Volvon Euroopan divisioonan voimansiirtolinjan, johtaja Ove Wikström sanoo. 460 hv:n D12D-moottori laajentaa FM-mallistoa ylöspäin aikaisemmasta 420 hv:sta. Uusi moottori on sama, joka on Volvo FH12 460:n voimanlähteenä. Se on suora 6-sylinterinen, turbolla ja intercoolerilla varustettu sekä elektronisesti ohjattu dieselmoottori. Siinä on yksikkösumuttimet, yläpuolinen nokka-akseli ja 4 venttiiliä sylinteriä kohden. 460 hevosvoimaa (338 kW) on käytössä kierroslukualueella 1 500 - 1800 r/min ja maksimivääntövoima 1 100 - 1450 r/min. Moottori täyttää Euro 3 - päästömääräykset. - Me kutsumme FM-sarjaa monipuoliseksi osaajaksi, koska sen käyttömahdollisuudet ovat monipuoliset maansiirrosta kaukokuljetuksiin. Yhdessä 9-litran moottorin kanssa FM-sarjaan on tarjolla moottoritehot 260 hv:sta 460 hv:aan, Ove Wikström jatkaa. Moottori ei kuitenkaan ole ainoa uutuus. Asiakas voi valita D12D- moottoriin joko käsivälitteisen vaihteiston, I-shiftin tai päivitetyn Volvon 6-vaihteisen Powertronic-täysautomaattivaihteiston, joka vaihtaa pehmeästi ilman vetokatkosta. - Monien parannusten joukosta voidaan poimia uusien vahvempien materiaalien käyttö tietyissä komponenteissa. Suuremman väääntömomentin takia esim. vaihteistoa on vahvistettu, Ove Wikström selittää. Siksi FM12 460 -mallissa voidaan käyttää nopeampia taka-akselin välityssuhteita. Momentinmuuntimen lock-up-toiminnon vahvennettu vaimennus pehmentää vaihtamista. Myös ergonomisia parannuksia on tehty, esim. vaihteenvalitsin on integroitu kuljettajan istuimeen. Powertronicissa on joukko uusia, tietyissä kuljetustehtävissä tärkeitä toimintoja. Yksi myös tervetullut uutuus maansiirtoautoihin on vauhtipyöräkäyttöinen voimanotto 460 ja 420 hv:n moottoriversioihin. Voimanoton maksimivääntövoima on 800 Nm ja teho 110 kW, joten se soveltuu todella rankkoihin töihin. Koska voimanotto on kytkimestä riippumaton, sitä voidaan käyttää sekä ajon aikana että ajoneuvon seistessä. Amsterdam lokakuussa 2003 Lisätietoja: Volvo Kuorma- ja Linja-autot Oy Ab Pontus Stenberg, puh.(09) 5079 254, GSM 0500-605 866 e-mail: pontus.stenberg@volvo.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00230/wkr0002.pdf