Volvo Trucks - yksi Mont Blancin onnettomuuden 16:sta osapuolesta

Volvo Trucks on yksi niistä kuudestatoista syytettyinä olevista osapuolista oikeudenkäynnissä, jossa käsitellään Mont Blanc -tunnelissä 24. päivänä maaliskuuta 1999 tapahtunutta traagista tulipaloa. Onnettomuudessa menehtyi 39 ihmistä. Volvo valittaa, että yhtenä onnettomuuteen osallisena oli Volvo FH12-420 hv -tyyppinen kuorma-auto, mutta vahvistaa samalla, ettei mikään viittaa siihen, että tulipalo olisi alkanut kyseisessä kuorma-autossa olleesta suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Volvo FH12 tuli markkinoille 1993. Se on erittäin tarkkaan testattu ja menestyksekäs Volvo malli, joka tunnetaan erityisen hyvin luotettavuudestaan ja laadustaan. Tähän päivään mennessä Volvo FH12 -kuorma-autoa on myyty yli 300 000 kappaletta kaikkialle eri puolilla maailmaa. Onnettomuudessa osallisena ollut kuorma-auto oli valmistettu Volvon Gentin tehtaalla Belgiassa. Se oli läpäissyt yhtiön ankarat laatutestit ja oli täydellisessä kunnossa. Onnettomuuden sattuessa kuorma-autolla oli ajettu 103 000 km. "Volvo valittaa syvästi sitä, että 39 ihmistä kuoli onnettomuudessa ja ilmaisee syvimmän osanottonsa uhreille ja heidän perheilleen", Volvo Trucksin viestintäjohtaja Tommy Kohle sanoo. "Me teemme kaikkemme taataksemme, että tehtaalta lähtevät kuorma-autot ovat täydellisessä kunnossa. Tuotantomme kaikkia vaiheita valvotaan tiukkojen testien ja laatuvalvonnan avulla. Olemme työskennelleet yhdessä asiantuntijoidemme kanssa selvittääksemme tulipalon syyn. Olemme löytäneet merkkejä siitä, että kuorma-auton syttyminen olisi johtunut yllättävästä ja äkillisestä öljyvuodosta. Sen sijaan syytä öljyvuotoon ei ole pystytty selvittämään johtuen tulipalon erittäin korkeista lämpötiloista ja sen pitkästä yli 50 tunnin kestosta. Tiedämme kuitenkin varmasti, ettei tulipalo alkanut suunnittelu- tai valmistusvirheestä." Volvo panostaa todella paljon tekniseen kehitys- ja tutkimustyöhön. Ajoneuvojen turvallisuus ja luotettavuus ovat keskeisillä sijoilla kaikessa toiminnassamme. Volvon oma onnettomuuksien tutkimuslautakunta seuraa jatkuvasti kaikkia ajoneuvo- ja liikenneturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä , jotta oppisimme entistäkin enemmän onnettomuuksista ja voisimme parantaa tuotteitamme ja niiden turvallisuutta. "Kuorma-autoilla ajetaan nykyisin usein 24 tuntia vuorokaudessa ja ne ovat erittäin luotettavia", Tommy Kohle jatkaa. "Normaalisti kuorma-autopaloja ei tapahdu. Siitä huolimatta vaurioitunut moottoriajoneuvo, joka synnyttää lämpöä, voi syttyä palamaan, sillä siinä on palavia öljyjä, polttoainetta ja sähköjärjestelmä. Tämä täytyy myös ottaa huomioon arvioitaessa ja kehitettäessäEuroopan infrastruktuuriverkoston turvallisuutta. Volvo luottaa Ranskan oikeuslaitokseen ja toivoo vilpittömästi, että oikeudenkäynnistä saatavat opit auttavat jatkossa minimoimaan vastaavien onnettomuuksien syntymisen. " 2.2.2005 Lisätietoja: Claes Claeson, Volvo Lastvagnar, puh. +46-31-663908 tai +46-708-36 39 08