Volvon kuljetuskonsepti herättää suurta mielenkiintoa Euroopassa

Euroopan kuorma-autokuljetusten odotetaan kasvavat 50 prosenttia seuraavien 15 vuoden aikana. Siirtymällä moduulijärjestelmään kaksi kuorma-autoa pystyisi kuljettamaan saman kuin kolme tänään, mikä vähentäisi tieverkostoon kohdistuvaa rasitusta ja ympäristövaikutuksia. Volvo Truck Corporation esitteli eurooppalaisen moduulijärjestelmän Göteborgissa pidetyssä kansainvälisessä seminaarissa.

Eurooppalaiset viranomaiset ja kuljetusjärjestöt osallistuivat viikolla 15 Göteborgissa pidettyyn seminaariin, jossa Volvo esitteli parempien kuljetusratkaisujen konseptiaan. Moduulijärjestelmäksi kutsutussa konseptissa ajoneuvoista voidaan tarvittaessa muodostaa pidempiä tai lyhyempiä yhdistelmiä. Lyhysti sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että kaksi ajoneuvoyhdistelmää pystyy tekemään tämän päivän kolmen lyhyemmän EU-yhdistelmän työt. - Pohjoismaisen moduulijärjestelmän käyttöönotto koko Euroopassa vähentäisi ympäristöön kohdistuvaa rasitusta, lisäisi turvallisuutta ja vähentäisi teiden ruuhkaisuutta, Volvon kuljetusanalyytikko Ulf Ehrning sanoo. Joistakin saattaa kuulostaa oudolta, että Volvo ajaa tätä asiaa. Se on kuitenkin täydellisesti linjassa sen tavoitteemme kanssa, jonka mukaan haluamme tarjota asiakkaillemme parempia kuljetusratkaisuja. Tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaispituus on 25,25 metriä, kun muissa EU-maissa se on täysperävaunulle 18,75 ja puoliperävaunulle 16,5 metriä. Kansainvälistä kuorma-autoliikennettä koskeva EU-direktiivi sallii EU-ajoneuvojen kytkennän pidemmiksi ajoneuvoiksi Suomen ja Ruotsin liikenteessä. - Meidän täytyy viestittää muulle Euroopalle, että olemassa oleva moduulijärjestelmä on liikenteessä sekä turvallisempi että luotettavampi kuin nykyiset ajoneuvot, Ruotsin tielaitoksen raskaasta liikenteestä vastaava Anders Lundqvist sanoo. EU-direktiiviin myös sisältyvä ruotsalainen moduulijärjestelmä juontaa juurensa ideoista, joita Volvo Trucks ja Volvo Logistic on jo vuosia kehittänyt parantaakseen kuljetusratkaisuja. Tällä hetkellä viranomaiset Hollanissa testaavat moduulijärjestelmää ja järjestelmää koskevat keskutelut ovat käynnissä mm. Saksassa, Belgiassa ja Isossa Britanniassa. - Meidän täytyy löytää uusia ja tehokkaita tapoja hyödyntää Euroopassa jo olemassa olevaa infrastruktuuria. Yhteinen tulevaisuuden tavoitteemme täytyy olla Euroopan taloudellisen kasvun varmistaminen ja samanaikaisesti hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Nämä molemmat tavoitteet saavutetaan samalla kertaa, mikäli jokainen Euroopan maa on valmis hyväksymään moduulijärjestelmän käytön, sanoo Gerhard Riemann, BGA:n hallituksen jäsen ja sen kuljetus- ja logistiikkakomitean puheenjohtaja. 15.4.2005 Lisätietoja: Ulf Arensberg, Public Relations, Volvo Trucks, Europe Division, puh. +46-31-66 66 50 tai +46-708-68 66 33. E-mail: ulf.arensberg@volvo.com