Kuorma-auton innoittama rannekello

Volvo Trucksin uusi muotoilupalkittu Volvo FH – erityisesti kaukokuljetuksiin suunnattu kuorma-auto on innoittanut kokonaisen merkkituotemalliston suunnittelussa. Malliston helmi on Driver Performance Watch -rannekello, jonka muotoilussa on piirteitä uudesta kuorma-autosta.

Syyskuussa 2012 julkistetun uuden Volvo FH –kuorma-auton muotoilu on vuosia kestäneen luovan työn tulos. Kuorma-auto on sittemmin voittanut arvovaltaisen Red dot product design award -muotoilupalkinnon, joka on maailman havitelluin muotoilupalkinto.

Volvon suunnittelijoilla on monenlaista muotoilutaustaa, mutta Volvo Trucksin suunnittelutyöllä on aina samat peruslähtökohdat, Volvo Trucksin ohjaamoiden pääsuunnittelija Asok George kertoo.

– Kun konsepti on valittu, teemme yhteistyötä yhtiön eri osastojen ja eri osaamisalueita hallitsevien kollegoiden kanssa, jotta tuote varmasti suunnitellaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kuorma-auto suunnitellaan nimenomaan ajettavaksi. Ja vaatteet tai muut varusteet suunnitellaan tietysti pidettäviksi, hän sanoo.

Volvo Trucksin suunnittelijoiden ja insinöörien yhteistyötä on nyt hyödynnetty uudessa kuljettajien merkkituotemallistossa, joka on nimeltään “Volvo Trucks Driver Gear – Travis”. Malliston helmen, Driver Performance Watch -rannekellon, on suunnitellut Volvo Trucksin Göteborgin-suunnittelustudion vanhempi suunnittelija Patrik Palovaara.

– Kellon muotoilun pitää kertoa selvää kieltä. Driver Performance Watch -rannekellosta huokuu ylpeys. Kellon kantaja on ylpeä kuorma-autostaan ja ylpeä kellostaan. Se kiinnostaa ja kiinnittää huomion, hän kertoo.

Kellon muotoilu on saanut innoituksensa uudesta Volvo kuorma-autosta, esimerkiksi sen sisustuksesta ja mittariston tutuista Volvo fonteista. Kellon mittasuhteet ja tapa, jolla se asettuu rannetta vasten, antavat kellolle samaa ryhdikkyyttä kuin uudella Volvo FH -kuorma-autolla on.

– Tehtävänä oli luoda kokoelma, joka täydentää uuden FH-kuorma-auton tuloa markkinoille. Haaste oli kuorma-autosta välittyvän tunnelman vangitseminen – ei niinkään kopioida muotoilua vaan tehdä siitä oma tulkintamme, Palovaara kertoo.

Oli tuote mikä hyvänsä, hyvä muotoilu tapahtuu aina käyttäjän ehdoilla.

– Kaikkien tuotteiden suunnittelussa on kyse ongelmista ja niiden ratkaisemisesta käyttäjän ehdoilla, ei muotoilusta pelkästään muotoilun tähden. Työ vaatii perehtymistä. Muotoilu toimii vain silloin, kun muoto ja käytännöllisyys kulkevat käsi kädessä, Palovaara kertoo.

YouTube: http://youtu.be/WHFdoUqE9vI

Lisätietoja:
Minna Forsström, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, sähköposti:
minna.forsstrom@volvo.com, p. 050-577 3455

Videoaineistoa Volvo Yhtymästä on osoitteessa http://www.thenewsmarket.com/volvogroup Voit katsella tai tilata videon tai vastaanottaa sen MPEG2-tiedostona tai Beta SP -nauhana. Rekisteröinti ja videot ovat tiedotusvälineille ilmaisia.

Kuvat ovat saatavana Volvo Trucksin kuvapankissa http://images.volvotrucks.com

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuorma-autoja ja kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskisuurista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on vahva 2 300 toimipisteen verkosto yli 140 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 16 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2012 Volvo toimitti maailmanlaajuisesti 105 000 kuorma-autoa. Volvo Trucks kuuluu Volvo Yhtymään, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen, maanrakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden tuottajista. Volvo Yhtymä tarjoaa myös täydelliset rahoituspalvelut. Volvon työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristö.