• Volvo Trucks/

Volvo Trucks IAA:ssa 2024: Uudet kuorma-autot ja teknologiat tukevat matkalla kohti nollapäästöjä ja nollaa onnettomuutta

Volvo Trucksin mallisto IAA 2024 -näyttelyssä on täynnä todisteita Volvon sitoutumisesta vähentää kuljetusten päästöjä ja ehkäistä onnettomuuksia. Volvo esittelee kuorma-autoja sähköisellä voimansiirrolla, polttokennolla ja uusiutuvilla polttoaineilla polttomoottorissa – strategia, joka mahdollistaa kestävät kuljetukset tänään ja huomenna.

Volvo Trucks esittelee IAA 2024 -messuilla maailmanlaajuisen tuotemallistonsa vahvempana kuin koskaan. Näytillä on uusi Volvo FH Aero -mallisto, joka lanseerattiin hiljattain Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa mukaan lukien sähkö- ja kaasukäyttöiset mallit. Yhdysvaltojen markkinoilla puolestaan esiteltiin täysin uusi Volvo VNL täysin uudella alustalla, joka sisältää uraauurtavia autonomisia teknologioita. IAA:ssa on mahdollista päästä kokemaan Volvo VNL ensimmäistä kertaa Euroopassa. Molemmat kuorma-automallit on kehitetty polttoainetehokkuuteen ja turvallisuuteen keskittyen.

“Odotan innolla asiakkaiden ja median reaktioita uusista kuorma-automalleistamme ja tulevaisuuden teknologioista”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja. “Mallistomme tämän vuoden IAA-näyttelyssä näyttää Volvo Groupin globaalin vahvuuden ja osoittaa sitoutumisemme saavuttaa nollapäästöt ja nolla onnettomuutta – molemmat ovat yhtä tärkeitä asiakkaidemme menestyksen kannalta.”

Uusi Volvo FM Low Entry on myös näytillä IAA:ssa – tämä on Volvon ensimmäinen kuorma-auto, joka on kehitetty vain sähköisellä voimansiirrolla ja erinomaisella kuljettajan näkyvyydellä turvallisuuden parantamiseksi kiireisessä kaupunkiympäristössä. Ikoninen Volvo FH16 Aero esitellään täysin uudella 17-litraisella D17-moottorilla, joka lisää tehoa ja vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Tämä kuorma-auto on suunniteltu vaativimpiin tehtäviin ja optimoituun tuottavuuteen, ja se on sertifioitu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) ja biodiesel B100:lle.

Volvo Trucks esittelee myös tulevan e-akselin, joka on räätälöity Volvon seuraavan sukupolven akkusähkökuorma-autoon ja polttokennosähkökuorma-autoon mahdollistaen pidemmän toimintamatkan ja optimoidun ajettavuuden.

Volvolla on viiden vuoden kokemus sähkökuorma-autoista asiakkaiden käytössä 47 maassa ympäri maailmaa ja vety on seuraava askel mitä tulee tulevaisuuden käyttövoimiin. Vetypolttokennokuorma-autoja ja vetyä polttomoottorissa käyttäviä kuorma-autoja kehitetään rinnakkain yhtiön tulevaisuuden kestävän kuorma-autovalikoiman kanssa kaikille markkinoille ja kestäviin kuljetustehtäviin ympäri maailman. Molempien vetyteknologioiden odotetaan saavuttavan asiakkaat tämän vuosikymmenen lopulla.

Useat IAA:ssa esittelyssä olevat Volvon kuorma-autot on varustettu Volvon uudella Camera Monitor System (CMS) -peilikamerajärjestelmällä, joka tuo etuja sekä polttoaineensäästönä parantuneen aerodynamiikan ansiosta että myös parantaa turvallisuutta paremman näkyvyyden ansiosta.

Volvon mallistosta IAA:ssa on näytillä kahdeksan kuorma-autoa:

• Volvo FH Aero Electric 4x2 Camera Monitor System (CMS) -peilikamerajärjestelmällä
  • Volvo FH16 Aero 4x2 HVO-polttoaineella, XXL-ohjaamolla ja CMS-peilikamerajärjestelmällä
  • Volvo FMX Electric 6x4 kolmikaatokipillä
  • Volvo FM Low Entry 6x2 keinukipillä
  • Volvo FM Gas-powered 4x2 CMS-peilikamerajärjestelmällä
  • Volvo FE Electric 4x2 keinukipillä
  • Volvo VNL 860 runsailla varusteilla
  • Volvon polttokennotestiauto

Laajan malliston lisäksi, Volvo esittelee uusia teknologioita ja palveluita, jotka ovat valmisteilla seuraavan sukupolven kuorma-autoihin mukaan lukien latauspalvelut sähkökuorma-autoihin.

Volvo Trucksin osasto B01 sijaitsee hallissa 21 ja kuorma-autoja pääsee myös koeajamaan IAA:n testiradalla. Volvon mediatilaisuuden tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

11. heinäkuuta 2024

LINKKI korkearesoluutiokuviin

Lehdistökuvat ja -videot ovat saatavilla Volvo Trucksin Mediahubissa osoitteessa https://media.volvogroup.com/

Lisätiedot:
Veli Pusa, myyntijohtaja, Volvo Finland Ab, veli.pusa@volvo.com, p. +358 400 983 126

Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.