Volvon sähkökuorma-autot ovat saavuttaneet 80 miljoonaa kilometriä viidessä vuodessa

Volvon sähkökuorma-autot ovat ajaneet yli 80 miljoonaa kilometriä tai 2000 kierrosta maailman ympäri siitä lähtien, kun Volvo lanseerasi ensimmäisen sähkökuorma-autonsa vuonna 2019. Nämä kuorma-autot ovat vähentäneet CO2-päästöjä ja samalla parantaneet merkittävästi kuljettajien työympäristöä.

Volvon uusimmat seurantatiedot paljastavat, että sen sähkökuorma-autot ovat ajaneet yli 80 miljoonaa kilometriä kaupallisessa liikenteessä ympäri maailman vuodesta 2019 lähtien. Saman matkan suorittaminen vastaavilla dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla olisi kuluttanut yli 25 miljoonaa litraa1 dieseliä ja pakoputkesta tulevat hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 68 000 tonnia2.

”Olen iloinen nähdessäni, kuinka kuljetusyritykset omaksuvat sähkökuorma-autojen hyödyt päivittäisessä toiminnassa. Liikennesektori edustaa 7 prosenttia maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä, ja akkusähkökuorma-autot ovat tärkeä väline ilmastojalanjäljen pienentämisessä. Monien varhaisten käyttäjien ansiosta voimme jo nyt nähdä tämän tekniikan valtavan potentiaalin”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm sanoo.

Viiden vuoden kokemus sähkökuorma-autoista
Volvon varhainen tulo sähkökuorma-autojen segmenttiin on rakentanut ainutlaatuista osaamista sähköisistä päästöttömistä kuljetuksista – oppia, jota hyödynnetään Volvon seuraavan sukupolven tarjooman kehityksessä.

• Varhainen käyttöönotto kannattaa – sähkökuorma-autoilla operoivilla kuljetusyrityksillä on vahva kilpailuetu, kun ne pystyvät tarjoamaan kuljetusten ostajille päästöttömän kuljetuksen
  • Sähkökuorma-autojen edut menevät ympäristöhyötyjä pidemmälle – kuljettajat kokevat huomattavasti paremman työympäristön, jossa melu- ja tärinätasot ovat paljon alhaisemmat

Sähkökäyttöisyys kasvaa maailmanlaajuisesti
Volvo Trucksin maailmanlaajuiset sähkökuorma-autojen toimitukset kasvoivat 256 % 1977 kuorma-autoon vuonna 2023, ja yhtiö näkee asiakkaiden kiinnostuksen jatkuvan vuonna 2024. Euroopassa yli puolet sähkökuorma-autojen asiakkaista valitsi Volvon tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä – Volvon osuus sähkökuorma-autojen segmentissä oli 56 %. Yhdysvalloissa Volvon osuus kaikista myydyistä sähkökuorma-autoista oli 44 prosenttia.

Volvo on tähän mennessä toimittanut yli 3500 sähkökuorma-autoa asiakkaille 45 maassa kuudella mantereella. Vuoden 2023 aikana Volvo Trucks laajensi sähkökuorma-autojen läsnäoloaan toimittamalla ensimmäiset raskaat sähkökuorma-autonsa Latinalaiseen Amerikkaan, ja ajoneuvot toimitettiin asiakkaille Brasiliassa, Chilessä ja Uruguayssa. Volvosta tuli myös ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka toimitti akkukäyttöisiä raskaita sähkökuorma-autoja Marokossa, Etelä-Koreassa ja Malesiassa.

”Kuljetusyritysten lisäksi myös kuljetus- ja logistiikkapalvelujen ostajat ovat liittymässä SBTi – Science Based Target -aloitteeseen ja alkavat vaatia kestäviä kuljetusratkaisuja tarjoajiltaan. Tämä on jälleen yksi ajuri siirtymässä sähkökuorma-autoihin”, Roger Alm sanoo.

Akkusähkökuorma-autot kaikkiin kuljetustarpeisiin
Volvon sähkökuorma-autot vastaavat tarpeisiin monenlaisissa tehtävissä – kaupunkijakelusta ja jätehuollosta alueellisiin kuljetuksiin ja rakentamiseen. Viiden sähköistämisvuoden aikana Volvo on myös rakentanut vahvaa asiantuntemusta asennetun energian käytön, latauksen ja sähkökuorma-autojen huollon optimoinnissa.

Vuodesta 2019 tähän päivään Volvo Trucks on asteittain laajentanut sähkökäyttöistä tarjontaansa nykyiseen valikoimaan, joka sisältää kahdeksan täyssähkökuorma-autoa.

Tarjolla olevat Volvon sähkökuorma-automallit ovat Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric ja VNR Electric. Eniten myyty Volvo FH Electric palkittiin arvostetulla International Truck of the Year 2024 -palkinnolla.

1 perustuu asiakastietoihin samanlaisista dieselkäyttöisistä kuorma-autoista

2 GLEC framework versio 3:n well-to-wheel-laskelmien mukaan

25. kesäkuuta 2024

LINKKI korkearesoluutiokuviin

Lehdistökuvat ja -videot ovat saatavilla Volvo Trucksin Mediahubissa osoitteessa https://media.volvogroup.com/

Lisätiedot:
Janne Silvonen, Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Finland Ab, janne.silvonen@volvo.com, p. +358 40 922 3206

Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.

Lainaukset

Olen iloinen nähdessäni, kuinka kuljetusyritykset omaksuvat sähkökuorma-autojen hyödyt päivittäisessä toiminnassa. Liikennesektori edustaa 7 prosenttia maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä, ja akkusähkökuorma-autot ovat tärkeä väline ilmastojalanjäljen pienentämisessä. Monien varhaisten käyttäjien ansiosta voimme jo nyt nähdä tämän tekniikan valtavan potentiaalin.
Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja