• W3 Group/

KALASATAMAN VERKKOPALVELU ”FISUVERKKO” ON VALMIINA OTTAMAAN UUDET KIINTEISTÖT JA ASUKKAAT VASTAAN

Report this content

W3 Group Finland on rakentanut modernin verkkopalvelun ”Fisuverkon”, joka toimii Helsingin Kalasataman alueen asukkaiden ja vierailijoiden palveluportaalina. Vaikka fyysinen Kalasatama on vielä työn alla, verkkopalvelut ovat jo valmiina. Fisuverkko on osa laajempaa ”Fiksu Kalasatama”-projektia.

Sivuston tilaaja Kalasataman Palvelu Oy rakentaa, hallinnoi ja huoltaa Kalasataman alueen asukkaiden autopaikkoja, yhteistiloja ja yhteispihoja. Kalasataman Palvelun avainhenkilöt ovat keränneet kokemusta vastaavasta asukasportaalista läheisen Arabianrannan asuinalueen yhteydessä jo vuosien ajan ja tietävät, mikä on verkkopalvelussa asukkaille tärkeää ja oleellista.

Fisuverkko on sivusto, joka on tarkoitettu kaikille Kalasatamassa asuville, opiskeleville, työssäkäyville, vieraileville tai alueesta muuten vain kiinnostuneille ihmisille. Palvelun tarkoituksena on helpottaa etenkin asukkaiden päivittäistä asiointia ja edistää alueen toimijoiden välistä vuorovaikutusta. Samoin tavoitteena on auttaa ja lisätä Kalasataman alueen palveluyritysten määrää ja yhteistoimintaa asukkaiden sekä muiden toimijoiden kesken.

Palvelussa on kolme tasoa, julkinen, kirjautunut sekä asukaskäyttäjä.

Fisuverkon julkiset palvelut tarjoavat mahdollisuuden tutustua Kalasatamaan, lukea keskusteluja ja hakea sekä julkisia että yksityisiä palveluita.  Julkisella puolella voi tutustua taloyhtiöihin ja niiden ympäristöihin. Kirjautuneet käyttäjät voivat myös osallistua keskusteluihin, selata ja tuottaa sisältöjä kuvagalleriaan sekä myydä/ostaa/vaihtaa/lainata/antaa tavaroita tavaratorilla.

Asukaskäyttäjä saa käyttöönsä ensimmäistä kertaa Suomessa julkaistavia palveluja, kuten taloyhtiösivujen lisäksi oman asunnon ja pihapiirin palvelut. Omaan asuntokansioon voi asukkaat kerätä asuntoonsa ja sen käyttöön liittyvää oleellista tietoa, samoin ”pihaparlamentti” tarjoaa keskustelufoorumin saman pihapiirin ympärillä asuville, kuten myös käytännön työkalun, yhteisen pysäköintihallin asioiden hoitoon. Vikailmoitustilanteet on helppo hoitaa Fisuverkossa joko tietokoneella tai mobiililla.  Järjestelmän ytimenä on uusi, asukkaalle kotiin lähetettävä asuntokoodi, jolla aina yhden ruokakunnan jäsenet tunnistautuvat kyseisen huoneiston asukkaiksi. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa mm. taloyhtiö/pihapiiri tai Kalasataman laajuisten suuntaa antavien äänestysten järjestämisen.

W3 Groupin asiakkuuspäällikkö Anu Halme: “Me olemme Internetin rakennusliike ja teemme sinne sellaisia palveluja ja sivustoja kuin asiakkaamme tarvitsevat. On ollut todella ilo olla mukana tekemässä Fisuverkkoa, jossa ainutlaatuisella tavalla yhdistyvät rakennettu ympäristö ja asukkaiden tarpeet. Fisuverkko.fi on moderni ja erittäin käytettävä palvelu, joka on valmiina myös liittymään Avoimen Datan hengessä kaikkiin rajapintoihin, mitä Kalasataman tulevaisuus tuo tullessaan”.

Kalasataman Palvelun toimitusjohtaja Kari Halinen: “Näen Fisuverkon osana Kalasataman perusinfrastruktuuria, vastaavana tärkeänä palveluna kuin yhteispihat, parkkipaikat ja jätehuollon. W3 Group on ollut loistava kumppani projektissa, toimittanut laajan palvelun varmasti ja tehnyt rakentavia ehdotuksia siellä, jossa alkuperäiskonsepti on ollut ehkä liian kaukana konkreettisesta toteutuksesta.”

Lisätietoja:

W3 Group Finland