Pääministeri Sanna Marin tutustui Wärtsilän johdolla Soletair Powerissa Power-to-X –teknologiaan

Wärtsilä Oyj Abp, Uutinen, 2.11 2020 klo 18.45

Wärtsilä toivotti tänään pääministeri Sanna Marinin tervetulleeksi tutustumaan Power-to-X -teknologiaan Soletair Powerin tiloissa Lappeenrannassa. Power-to-X on avainasemassa pyrittäessä 100% uusiutuvan energian käyttöön. Esitteillä ollut Power-to-X -pilottiyksikkö on Soletair Powerin, Wärtsilän ja Q Powerin yhteisesti kehittämä. Se muuntaa rakennuksen sisäilmasta kerätyn hiilidioksidin (CO2) synteettiseksi metaaniksi yhdistämällä vedestä saatu vety ja hiilidioksidi biometanointiprosessissa. Pääministeriä isännöivät Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola, Wärtsilä Energyn uusien liiketoimintojen johtaja Matti Rautkivi, Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laaksonen sekä Q Powerin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin.

Maakuntamatkallaan pääministeri Marin perehtyi ympäristöteknologian tutkimukseen ja sovelluksiin, jotka edistävät päästövähennyksiä ja vihreää siirtymää.

”Meille oli kunnia saada pääministeri Sanna Marin tutustumaan tähän ainutlaatuiseen esittely-yksikköön. Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja älykkään teknologian mahdollisuuksista edistää kestävää kehitystä. Yhteistyössä partnereidensa kanssa Wärtsilä jatkaa investointejaan ja kehittää teknologioita, jotka tukevat siirtymistä kohti tulevaisuutta, jossa energia on 100% uusiutuvaa”, kommentoi Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola vierailullaan.

Vahvaa yhteistoimintaa

Soletair Power, Q Power ja Wärtsilä tekevät yhdessä uraauurtavaa Power-to-X-teknologian kehitystyötä. Fossiilisille polttoaineille on jo nyt olemassa korvaavia vaihtoehtoja ja Power-to-X on yksi avainteknologioista, jolla voidaan päästä 100% uusiutuvan energian käyttöön samalla kun ilmastonmuutoksen vaikutusta voidaan pienentää ja edistää siirtymistä hiilineutraaliin yhteiskuntaan.

Soletair Powerin tiloissa esitelty Power-to-X-yksikkö pystyy luomaan hiilineutraalia ja uusiutuvaa synteettistä polttoainetta keräämällä hiilidioksidia ilmasta. Tulevaisuudessa fossiiliset polttoaineet korvataan näillä uusiutuvilla synteettisillä polttoaineilla, koska niiden vaikutus ilmastoon on pienempi. Power-to-X voi pienentää teollisuuden, kuljetusalan ja energia-alan hiilijalanjälkeä käyttämällä olemassaolevaa infrastruktuuria.

”Näiden teknologioiden vahvuus on, että niissä voidaan hyödyntää ylimääräistä sähköä, jota on tuotettu aurinko- ja tuulivoimalla. Vetyä on suhteellisen helppoa ja halpaa tuottaa, mutta sillä on alhainen energiatiheys ja sitä on kallista kuljettaa tai varastoida sellaisenaan. Siksi Power-to-X-tyyppisillä teknologioilla on suuri tarve, sillä niissä vety on edelleen syntetisoitu metaaniksi tai metanoliksi, joita on helpompi käsitellä ja käyttää energiantuotannossa”, sanoi Wärtsilä Energyn uusien liiketoimintojen johtaja Matti Rautkivi.

Soletair Power on suomalainen startup-yritys, joka on kehittänyt ratkaisuja ilman laadun parantamiseksi rakennuksissa keräämällä hiilidioksidia ja muuntamalla sen synteettiseksi uusiutuvaksi polttoaineeksi.

Joustavien energiaratkaisujensa lisäksi Wärtsilä tutkii erilaisia tulevaisuuden polttoaineita ja muita cleantech-innovaatioita. Wärtsilä mahdollistaa Power-to-X-kehitystä useiden projektien avulla, mukaan lukien Soletair Powerin startup-rahoitus ja strateginen yhteistyö Q Powerin kanssa.

Linkki Yle uutisten juttuun pääministerin Lappeenrannan vierailusta.

Lue lisää englanniksi:
Power-to-X and future fuels
Biomethane is more than hot air

Kuvateksti: Pääministeri Sanna Marin, Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola, Wärtsilä Energyn uusien liiketoimintojen johtaja Matti Rautkivi, Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laaksonen sekä Q Powerin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin tutustuivat Power-to-X -teknologiaan Soletair Powerin tiloissa Lappeenrannassa  © Wärtsilä Corporation / Henri Juvonen.

Kaikki Wärtsilän tiedotteet löytyvät osoitteesta https://www.wartsila.com/media/news-releases ja http://news.cision.com/wartsila-corporation jossa voi myös ladata kuvat.

Mirja-Maija Santala
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Wärtsilä Energy
Puh: 0400 793 827
mirja-maija.santala@wartsila.com

Wärtsilä Energy lyhyesti
Wärtsilä Energy johtaa muutosta kohti tulevaisuutta, jossa sähkö tuotetaan sataprosenttisesti uusiutuvalla energialla. Autamme asiakkaitamme hyödyntämään energiamurroksen koko potentiaalin optimoimalla heidän energiajärjestelmiään ja huolehtimalla siitä, että heidän investointinsa kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Tarjoamme joustavia voimalaitosratkaisuja ja energian hallinta- ja varastointijärjestelmiä ja tuemme asiakkaitamme laitosten koko elinkaaren ajan palveluilla, jotka parantavat tehokkuutta ja varmistavat suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 72 GW, ja toimituksia on tehty 180 maahan.
www.wartsila.com/energy

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, data-analytiikkaan ja kokonaishyötysuhteeseen. Vuonna 2019 Wärtsilän liikevaihto oli 5,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 19.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.