Wärtsilä lanseeraa ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan moottorivoimalan, joka käy 100 % vedyllä

Wärtsilä Oyj Abp, lehdistötiedote, 18. kesäkuuta 2024 klo 8:00 AM EEST

Teknologiayhtiö Wärtsilä on tänään julkaissut ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen, joka toimii 100 % vedyllä. Vetyvalmis voimalaitos mahdollistaa tulevaisuuden nollapäästöiset voimajärjestelmät.

Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) World Energy Outlook 2023 -raportti1 osoittaa, että vety on olennainen osa tulevaisuuden sähköjärjestelmiämme. Raportin mukaan polku kohti päästötöntä maailmaa vuoteen 2050 mennessä edellyttää, että sähköntuotannossa käytetään 17 miljoonaa tonnia vetyä vuonna 2030, ja määrän on tarkoitus nousta 51 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä.

Uusiutuvien energialähteiden käyttöönotto maailmanlaajuisesti kaksinkertaistuu tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.2 Tämä luo oikeat olosuhteet käyttää ylimääräistä puhdasta sähköä vetypohjaisten, hiilineutraalien polttoaineiden tuotannossa ja siten mahdollistaa 100 % uusiutuvaan energiaan perustuvat voimajärjestelmät.

Uusiutuvien energialähteiden lisääminen ei kuitenkaan yksinään riitä maailmanlaajuisten nettonollatavoitteiden saavuttamiseen. Joustavia voimantuotantoratkaisuja, kuten moottorivoimalaitoksia, tarvitaan tasapainottamaan saatavuudeltaan vaihtelevia uusiutuvia energialähteitä. On keskeistä, että nämä voimantuotantoratkaisut täyttävät myös tulevaisuuden vaatimukset ja voivat käyttää kestäviä polttoaineita, jotta energia-ala voi saavuttaa hiilineutraaliuden.

Wärtsilä vastaa tähän tarpeeseen uudella vetyvalmiilla moottorivoimalaitoksellaan, joka voidaan muuntaa toimimaan 100 % vedyllä. Uusi moottorivoimalaitos on huomattava kehitysaskel verrattuna olemassa olevaan teknologiaan, joka voi toimia maakaasulla ja 25 tilavuusprosentin vetyseoksilla.

"Emme saavuta globaaleja ilmastotavoitteita tai täysin hiilineutraaleja voimajärjestelmiä ilman joustavaa, nollapäästöistä energiantuotantoa, jota voi nopeasti kasvattaa ja vähentää epäsäännöllisen tuuli- ja aurinkoenergian tueksi”, sanoo Anders Lindberg, Wärtsilä Energy -liiketoiminnan johtaja.

"Meidän on oltava realistisia sen suhteen, että maakaasu on osa energiajärjestelmiämme vielä vuosien ajan. Polttoainejoustavat moottorimme voivat nyt käyttää maakaasua ja siten tarjota joustavuutta, tasapainotusta sekä tukea uusiutuvan energian nousulle. Ne voidaan muuntaa käyttämään vetyä, kun sitä on helposti saatavilla, ja näin varmistaa matkaa kohti nollapäästöjä", jatkaa Lindberg.

”Tämä on merkittävä virstanpylväs meille yrityksenä ja yleisemmin koko energiasiirtymälle, sillä vetyvalmiit moottorimme mahdollistavat tulevaisuuden 100 % uusiutuvat voimajärjestelmät.”

Vetyvalmis voimalaitos perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, joka on maailman tehokkain. Se yhdistyy sähköverkkoon 30 sekunnissa käynnistyskäskystä, varmistaa energian saatavuuden polttoainejoustavuuden ansiosta ja tarjoaa vertaansa vailla olevan kuormanseurantakyvyn sekä korkean osakuormatehokkuuden. Wärtsilä 31 -moottorialustalla on yli miljoona käyttötuntia ja yli 1 000 MW asennettua tuotantokapasiteettia maailmanlaajuisesti.

Wärtsilän 100 % vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen konsepti, joka perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, on saanut TÜV SÜD:n sertifikaatin, mikä kertoo laadusta ja turvallisuudesta. TÜV SÜD:n H2-valmiuden sertifiointi koostuu kolmesta vaiheesta ja kolmesta vastaavasta sertifikaatista. Konseptisertifikaatillaan Wärtsilä on nyt saavuttanut ensimmäisen vaiheen moottorivoimalaitoksensa konseptisuunnittelusta. 100 % vetyvalmiin moottorin odotetaan olevan tilattavissa vuonna 2025 ja toimitettavissa vuodesta 2026 alkaen.

1https://iea.blob.core.windows.net/assets/86ede39e-4436-42d7-ba2a-edf61467e070/WorldEnergyOutlook2023.pdf

2https://iea.blob.core.windows.net/assets/86ede39e-4436-42d7-ba2a-edf61467e070/WorldEnergyOutlook2023.pdf

Lue lisää (englanniksi): The world’s first large-scale hydrogen engine power plant is here

Mediakontakti:

Katri Pehkonen
Viestintäpäällikkö
Wärtsilä Energy
katri.pehkonen@wartsila.com

Kuvateksti: Wärtsilä on tänään julkaissut ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen, joka toimii 100 % vedyllä. ©Wärtsilä

Kaikki Wärtsilän tiedotteet löytyvät osoitteesta https://www.wartsila.com/media/news-releases ja http://news.cision.com/wartsila-corporation, jossa voi myös ladata kuvat. Kuvan/kuvien käyttö on sallittua vain tiedotteen sisällön yhteydessä. Wärtsilän kuvia löytyy osoitteesta https://www.wartsila.com/media/image-bank.

Wärtsilä Energy lyhyesti
Wärtsilä Energy on edelläkävijäasemassa siirtymässä kohti uusiutuvaan energiaan pohjautuvaa tulevaisuutta. Autamme asiakkaitamme ja energiasektoria nopeuttamaan matkaa kohti hiilineutraalia sähköntuotantoa markkinoiden johtavien teknologioiden ja sähköjärjestelmien osaamisemme avulla. Ratkaisuihimme kuuluvat joustavat moottorivoimalaitokset, energian varastointi- ja optimointiteknologia, ja palvelut asennettujen tuotteidemme koko elinkaarelle. Moottorimme toimivat myös kestävillä polttoaineilla, mikä mahdollistaa niiden toiminnan myös tulevaisuudessa. Wärtsilä on toimittanut 79 GW voimalaitoskapasiteettia, josta 18 GW on huoltosopimustemme piirissä, ja yli 125 energian varastointijärjestelmää yhteensä 180 maahan.
www.wartsila.com/energy

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava innovatiivisen teknologian ja elinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Panostamme kestävän teknologian ja palveluiden innovaatioihin auttaaksemme asiakkaitamme huomioimaan ympäristön ja parantamaan taloudellista suorituskykyään. Yli 280 toimipisteessä 79 maassa 17 800 omistautunutta ja ammattitaitoista työntekijäämme mahdollistavat toimialojemme siirtymän kohti hiilineutraaliutta ympäri maailmaa. Vuonna 2023 Wärtsilän liikevaihto oli 6,0 miljardia euroa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.