Wärtsilä tuo Power-to-X teknologian Dubain maailmannäyttelyyn

Wärtsilä Oyj Abp, Lehdistötiedote, 11.6.2021, 10:00 EEST

Teknologiayhtiö Wärtsilä, yhteistyössä Soletair Powerin sekä Q Powerin kanssa, esittelee Power-to-X (P2X) -osaamistaan Suomen paviljongissa, tulevassa Dubain maailmannäyttelyssä. Demonstraatiossa näytetään, kuinka sisäilmasta talteenotetusta hiilidioksidista luodaan synteettistä polttoainetta, mikä vahvistaa Wärtsilän sitoutumista tuottaa kestäviä ratkaisuja merenkulku- ja energia-alan asiakkailleen. Maailmannäyttely järjestetään lokakuun 2021 ja maaliskuun 2022 välillä.

Innovatiivinen P2X-teknologia on tärkeä askel kohti hiilineutraaleja polttoaineita ja eri teollisuudenalojen hiilestä luopumista. Wärtsilän esittely-yksikkö tallentaa hiilidioksidia Suomen paviljongin sisäilmasta ja yhdistää sen vedestä elektrolyysin avulla eroteltuun vetyyn. Biosynteesiprosessi sen jälkeen muuntaa hiilidioksidin ja vedyn hiilineutraaliksi synteettiseksi metaanipolttoaineeksi, joka esittelytarkoituksessa hyödynnetään tarjoamalla puhtaalla energialla tuotettua kahvia paviljongin vierailijoille. Sisäilmasta poistettu hiilidioksidi parantaa myös ilman laatua.

”Kuvittele maailma, jossa hengityksesi voidaan muuntaa hiilineutraaliksi polttoaineeksi; osallistumalla maailmannäyttelyyn Wärtsilä haluaa kutsua yksilöt ja yritykset kuvittelemaan muutosta, jota tarvitaan kestävämmän maailman luomiseen. P2X-demonstraatiolla voimme näyttää, että jopa kaikkein kunnianhimoisimmat ajatukset voivat muuttua oikeiksi innovaatioiksi. Wärtsilä on ottanut johtoaseman älykkäiden teknologioiden käytössä kestävämmän maailman luomiseksi – sekä palvelemiemme alojen osalta että koko maailmassa”, sanoo Atte Palomäki, Wärtsilän johtaja, viestintä, brändi ja markkinointi.

“Innovaatiot ovat yhtiömme historian ytimessä. Aito vaikutus vaatii kuitenkin yhteistyötä asiantuntijakumppanien kanssa. P2X -demonstraatiomme on mahdollinen tähän alaan erikoistuneiden Soletair Powerin ja QPowerin kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön avulla. Haluamme näyttää, että hiiletön tulevaisuus on saavutettavissa hyödyntämällä jo olemassa olevia innovatiivisia teknologioita”, Matti Rautkivi, Wärtsilä Energyn uusien liiketoimintojen johtaja, kertoo.

”Olemme innoissamme mahdollisuudesta tuottaa täysin uusiutuvaa energiaa hengittämästämme ilmasta.  Tämä demonstraatio on reaaliaikainen esimerkki siitä, miten on mahdollista tuottaa tulevaisuuden puhtaita polttoaineita, jotka muuttavat energiantuotannon”, kertoo Petri Laakso, Soletair Powerin toimitusjohtaja.

“Q Power on kehittänyt teknologiaa hiilineutraalien synteettisten polttoaineiden tehokkaaseen tuotantoon. Asiakkaamme voivat biopohjaisten teknologioidemme avulla korvata fossiiliset polttoaineet ja auttaa yhteiskuntaa siirtymään kohti hiiletöntä tulevaisuutta. Työskentelemme mielellämme yhdessä Wärtsilän ja Soletair Powerin kanssa. Yhteistyössä voimme tehdä konkreettisia ratkaisuja vaikeasti hiilettömäksi muutettavilla aloilla”, sanoo Eero Paunonen, Q Powerin toimitusjohtaja.

Wärtsilä on maailmannäyttelyssä Business Finlandin virallinen yhteistyökumppani. Soletair Power ja Q Power ovat lupaavia startup-yrityksiä, joiden kanssa Wärtsilällä on strateginen yhteistyösopimus.

Lue lisää:

• SoletairPower Oy: soletairpower.fi
  • Q Power Oy: qpower.fi

Mediakontakti sekä lisätietoja:

Sari Luhanka
Viestintäpäällikkö
Wärtsilä Oyj Abp
Puh:010 709 5774
sari.luhanka@wartsila.com

Kaikki Wärtsilän tiedotteet löytyvät osoitteesta https://www.wartsila.com/media/news-releases ja http://news.cision.com/wartsila-corporation jossa voi myös ladata kuvat.

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, data-analytiikkaan ja kokonaishyötysuhteeseen. Vuonna 2020 Wärtsilän liikevaihto oli 4,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 70 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.