Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2024

Wärtsilä Oyj Abp, Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2024, 26.4.2024 klo 8.30

Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2024

Tämä tiedote on tiivistelmä raportista Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2024. Raportti kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Raportti on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.wartsila.com.

KAKSINUMEROINEN VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTOMARGINAALI JA JÄLLEEN VAHVA TILAUSKERTYMÄ

Keskeistä kaudelta tammi–maaliskuu 2024

• Tilauskertymä kasvoi 11% 1 924 miljoonaan euroon (1 739), ja orgaaninen kasvu oli 17%
  • Palveluiden tilauskertymä kasvoi 7% 949 miljoonaan euroon (889)
  • Tilauskanta kauden lopussa kasvoi 19% 7 294 miljoonaan euroon (6 153)
  • Liikevaihto laski 10% 1 321 miljoonaan euroon (1 465), ja orgaaninen lasku oli 6%
  • Tilaus-laskutussuhde oli 1,46 (1,19)
  • Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 50% 132 miljoonaan euroon (88), joka oli 10,0% liikevaihdosta (6,0)
  • Liiketulos kasvoi 35 miljoonaa euroa 127 miljoonaan euroon (92), joka oli 9,6% liikevaihdosta (6,3)
  • Laimentamaton tulos/osake kasvoi 0,14 euroon (0,09)
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 258 miljoonaan euroon (145)

WÄRTSILÄN NÄKYMÄT

Merenkulkuliiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q2/2024–Q1/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

Energialiiketoiminta

HÅKAN AGNEVALL, KONSERNIJOHTAJA: KOHTI KESKITTYNEEMPÄÄ JA KANNATTAVAMPAA TOIMINTAA

”Wärtsilän hyvä kehitys jatkui vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Kannattavuutemme parani, liiketoiminnan rahavirta kasvoi ja tilauskantamme oli kauden lopussa suurempi kuin koskaan vahvana jatkuneen tilauskertymän ansiosta. Myös palveluiden hyvä kehitys jatkui niiden liikevaihdon kasvaessa kaksinumeroisesti sekä Marine- että Energy-liiketoiminnoissa.

Maailmantalouden vastatuulet jatkuivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Energiamarkkinoilla makrotalouden epävarma nykytilanne viivästytti päätöksentekoa. Myönteistä on, että energiamurros etenee vakaasti maailmanlaajuisesti. Siirtymä uusiutuvaan energiaan ja perinteisten joustamattomien tuotantolaitosten lähestyvä laajamittainen sulkeminen on lisännyt tarvetta energiajärjestelmien joustavuudelle kaikkialla maailmassa. Tämä tarjoaa merkittäviä kasvumahdollisuuksia Wärtsilälle keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Allekirjoitimme maaliskuussa sopimuksen menestyksekkään yhteistyön jatkamisesta asiakkaamme Lower Colorado River Authorityn (LCRA) kanssa Yhdysvalloissa, Teksasissa. Toimitamme LCRA:lle toiset kymmenen Wärtsilä 50SG -moottoria, yhteisteholtaan noin 190 MW. Nopeasti käynnistyvät Wärtsilän moottorit tasapainottavat energiajärjestelmää vaihtelevan uusiutuvan energian tuotannon lisääntyessä.

Merenkulkumarkkinoilla Lähi-idän konfliktit, hyökkäykset aluksia kohtaan Punaisellamerellä ja kuivuuden vaikutukset Panaman kanavaan ovat vaikuttaneet maailman kauppavirtoihin, mikä on johtanut keskimääräisten kuljetusmatkojen pidentymiseen, kuljetuskustannusten nousuun ja viivästyksiin globaaleissa toimitusketjuissa. Investoinnit uusiin aluksiin olivat selvästi korkeammalla tasolla kuin vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Taustalla on aluskapasiteetin kasvanut kysyntä ja hiilipäästöjen pienentämiseen liittyvä aluskannan uusiminen. Telakkakapasiteetin korkeampi käyttöaste ja kasvu tukivat alustoimitusten määrän kasvua. Markkinatunnelman myönteinen kehitys jatkui Wärtsilälle keskeisillä segmenteillä, etenkin matkustajapuolella. Matkustajamäärät kehittyivät hyvin, mikä lisäsi uusien risteilyalusten ja lauttojen kysyntää. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten tilaukset olivat edelleen hyvällä tasolla. EU:n päästökauppajärjestelmä laajeni 1. tammikuuta koskemaan meriliikennettä. EU:ssa toimivat varustamot joutuvat ostamaan ja käyttämään päästöoikeuksia CO2- tai CO2-ekvivalenttipäästöjensä mukaisesti. Tämä kannustaa varustamoja pienentämään päästöjään ja modernisoimaan aluskantaansa joko uusimalla tai jälkiasennuksilla. Teknologiajohtajuutensa ja laajan teknologiavalikoimansa sekä erikoistuneiden palveluidensa ansiosta Wärtsilällä on hyvät valmiudet auttaa asiakkaitaan hiilineutraaliuden tavoittelussa.

Yksinkertaistimme vuoden 2024 alusta lähtien organisaatio- ja raportointirakennettamme kahteen segmenttiin, Marine ja Energy, jotka keskittyvät omien alojensa hiilineutraaliuspyrkimysten tukemiseen. Portfolio Business raportoidaan edelleen muina liiketoiminta-aktiviteetteina. Wärtsilän tilauskertymä kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä orgaanisesti 17%, mitä tuki hyvä laitetilausten tilauskertymä Marine-liiketoiminnassa sekä moottorivoimalaitoksissa sekä palveluiden jatkunut kasvu. Liikevaihto laski orgaanisesti 6%. Palveluiden liikevaihto kasvoi, mutta laitteiden liikevaihto laski sekä Energyssä että Marinessa. Suurinta lasku oli energian varastointiliiketoiminnassa.

Kuten olemme aiemmin todenneet, Energyn laiteliiketoiminnassa yksittäiset tilaukset voivat olla suuria, jolloin sekä tilauskertymä että liikevaihdon tuloutus voivat vaihdella merkittävästi vuosineljänneksestä toiseen. Vuonna 2024 Energyn laitetoimitukset ja liikevaihdon tuloutus painottuvat vuoden jälkipuoliskolle sekä moottorivoimaloissa että energian varastoinnissa. Marine-liiketoiminnassa laitetilaukset tuloutuvat tällä hetkellä aikaisempaa hieman hitaammin, mikä johtuu telakoiden vielä olemassa olevista kapasiteettirajoituksista.

Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 50% 132 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoinen liiketulosmarginaali oli 10,0%. Marginaalin kasvua tuki liikevaihdon suotuisampi jakauma laitteiden ja palveluiden kesken ja sitä rasitti vuosineljänneksen alhaisempi operatiivinen vipuvaikutus. Myös osana Portfolio Businesstä raportoitavien, myytävien liiketoimintayksiköiden tulokset paranivat. Liiketoiminnan rahavirta parani merkittävästi, 258 miljoonaan euroon. Taustalla vaikuttivat parempi liiketulos, saatujen asiakasmaksujen erittäin hyvä taso vahvan tilauskertymän ansiosta sekä palveluiden vahvan liikevaihdon synnyttämä hyvä rahavirta.

Lokakuussa 2023 ilmoitimme energian varastointiliiketoiminnan strategisesta arvioinnista, jonka tavoitteena on kiihdyttää liiketoiminnan kannattavaa kasvua asiakkaita, työntekijöitä ja Wärtsilän omistaja-arvoa parhaiten hyödyttävällä tavalla. Arviointi on yhä käynnissä.

Jatkoimme merkittäviä tutkimus- ja kehitysinvestointeja vastuullisiin ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviin teknologioihin. Ensimmäisellä neljänneksellä julkistimme täysin integroidun suuren kapasiteetin Quantum2-akkuvarastointijärjestelmän. Quantum2 on suunniteltu ja optimoitu suuriin energian varastointijärjestelmiin, ja sen korkean energiatiheyden ansiosta järjestelmissä tarvitaan vähemmän yksiköitä. Helmikuussa kerroimme, että Wärtsilä johtaa viisivuotista yhteistyöprojektia, jossa on mukana yli 200 suomalaista yritystä, teollisuuden organisaatiota, tutkimuslaitosta ja yliopistoa. Tämän WISE-projektin (Wide & Intelligent Sustainable Energy) kumppanit kehittävät yhdessä autonomista ja päästötöntä tasapainottavaa energiantuotantoa energiamurroksen tueksi data-analytiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen. Tavoitteena on vahvistaa ja rakentaa Suomen energiasektoria maailman johtavaksi energiainnovaatioekosysteemiksi.

Ennakoimme seuraavien 12 kuukauden kysyntäympäristön olevan vertailukautta parempi sekä Marine- että Energy-liiketoiminnoissa. Etenemme vakaasti kohti taloudellisia tavoitteitamme, ja olemme hyvässä asemassa tulevaisuutta varten. Jatkamme strategiamme toteuttamista tehdäksemme Wärtsilästä vahvemman, keskittyneemmän ja kannattavamman yhtiön. Vuosi 2024 on Wärtsilälle erityinen, sillä se on 190-vuotisjuhlavuotemme. Jo kahden vuosisadan ajan meille keskeistä on ollut uudistaa jatkuvasti itseämme ja asiakastoimialojamme henkilöstömme innovatiivisuuden tukemana. Käynnissä oleva merenkulku- ja energia-alan siirtymä kohti hiilineutraaliutta on kenties kaikkein kriittisin murros, jonka olemme pitkän toimintahistoriamme aikana kohdanneet, sillä tämä murros on välttämätöntä kestävän yhteiskunnan varmistamiseksi.”

AVAINLUVUT

Korolliset nettovelat kauden lopussa -79 477 35
Nettovelkaantumisaste -0,04 0,24 0,02
Omavaraisuusaste, % 34,8 33,4 37,0
*Vertailukelpoinen oikaistu EBITA ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä eikä hankintamenojen allokointeihin liittyviä poistoja.

Wärtsilä esittää raportoinnissaan tiettyjä Euroopan arvopaperi- ja markkinaviranomaisen (ESMA) antaman ohjeen mukaisia vaihtoehtoisia tunnuslukuja. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen määritelmät esitetään osiossa Tunnuslukujen laskentakaavat.

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Virtuaalinen analyytikko- ja lehdistötilaisuus järjestetään webinaarina tänään perjantaina 26.4.2024 klo 10.00.

Osallistuminen internetin kautta

Rekisteröidy ja kirjaudu sisään alla olevan internet-osoitteen kautta. Kun rekisteröidyt, sinua kehotetaan osallistumaan kuuntelijana tai aktiivisena Q&A-osallistujana. Kun tapahtuma alkaa, tapahtumasivu siirtyy automaattisesti esitystilaan.

Jos osallistut internetin kautta, voit ilmoittautua Q&A jonoon napsauttamalla video-/audiotilan oikeassa alakulmassa olevaa viittauspainiketta. Kun tapahtuman juontaja ilmoittaa nimesi, avaa mikrofoni video-/audiotilan vasemmasta alakulmasta, jotta sinut kuullaan.

Osallistuminen puhelinkonferenssin kautta

Käytä puhelinkonferenssin valintaa vain, jos sinulla on ongelmia internet-osallistumisen kanssa tai jos organisaatiosi palomuurit ovat asettaneet rajoituksia internet-osallistumiselle.

Ilmoittaudu puhelinkonferenssin osallistujaksi rekisteröitymällä alla olevasta linkistä. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostin, jossa on puhelinnumerot ja henkilökohtainen PIN-koodi, jolla pääset konferenssiin.

Jos osallistut puhelinkonferenssiin, voit osallistua Q&A-jonoon kirjoittamalla *5 (tähti-viisi) puhelimen näppäimistöstä. Voit peruuttaa Q&A-jonon paikkasi kirjoittamalla vastaavasti *6 (tähti-kuusi).

Tilaisuuden taltiointi on saatavilla Wärtsilän internet-sivuilla mahdollisimman pian tilaisuuden jälkeen.

Arjen Berends
Talous- ja rahoitusjohtaja

arjen.berends@wartsila.com

Hanna-Maria Heikkinen