Wärtsilän tammi–kesäkuun puolivuosikatsaus 2024

Wärtsilä Oyj Abp, Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024, 19.7.2024 klo 8.30

Wärtsilän tammi–kesäkuun puolivuosikatsaus 2024

Tämä tiedote on tiivistelmä raportista Wärtsilän Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024. Raportti kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Raportti on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.wartsila.com.

TILAUSKERTYMÄ, KANNATTAVUUS JA RAHAVIRTA PARANIVAT

Keskeistä kaudelta huhti–kesäkuu 2024

• Tilauskertymä kasvoi 10% 1 854 miljoonaan euroon (1 687) ja orgaaninen kasvu, joka ei sisällä valuuttakurssien tai yrityshankintojen/-myyntien vaikutusta, oli 12%
  • Palveluiden tilauskertymä kasvoi 8% 982 miljoonaan euroon (913)
  • Liikevaihto kasvoi 7% 1 556 miljoonaan euroon (1 454) ja orgaaninen kasvu oli 9%
  • Tilaus-laskutussuhde oli 1,19 (1,16)
  • Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 63% 176 miljoonaan euroon (108), joka oli 11,3% liikevaihdosta (7,4)
  • Liiketulos kasvoi 156% 168 miljoonaan euroon (66), joka oli 10,8% liikevaihdosta (4,5)
  • Tulos/osake kasvoi 0,20 euroon (0,05)
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 216 miljoonaan euroon (75)

Keskeistä kaudelta tammi–kesäkuu 2024

• Tilauskertymä kasvoi 10% 3 778 miljoonaan euroon (3 427) ja orgaaninen kasvu oli 15%
  • Palveluiden tilauskertymä kasvoi 7% 1 931 miljoonaan euroon (1 802)
  • Tilauskanta kauden lopussa kasvoi 22% 7 607 miljoonaan euroon (6 249)
  • Liikevaihto oli vakaa, 2 877 miljoonaa euroa (2 919) ja orgaaninen kasvu oli 1%
  • Tilaus-laskutussuhde oli 1,31 (1,17)
  • Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 57% 308 miljoonaan euroon (196), joka oli 10,7% liikevaihdosta (6,7)
  • Liiketulos kasvoi 137 miljoonaa euroa 295 miljoonaan euroon (158), joka oli 10,2% liikevaihdosta (5,4)
  • Laimentamaton tulos/osake kasvoi 0,34 euroon (0,14)
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 475 miljoonaan euroon (219)

WÄRTSILÄN NÄKYMÄT

Merenkulkuliiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q3/2024–Q2/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

Energialiiketoiminta

HÅKAN AGNEVALL, KONSERNIJOHTAJA: HYVÄÄ EDISTYMISTÄ KOHTI TALOUDELLISIA TAVOITTEITA

”Wärtsilän liiketoimintojen markkinaympäristö pysyi vakaana vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Maailmantalouden vastatuulet jatkuivat, mutta talous on osoittautunut suhteellisen resilientiksi.

Energiamarkkinoilla vuosineljännestä luonnehti protektionistisen talouspolitiikan vahvistuminen, mikä lisää kauppaan liittyviä riskejä esimerkiksi äskettäin Yhdysvalloissa ja EU:ssa säädettyjen tuontitullien muodossa. Moottorivoimalaitosten markkinat pysyivät vakaina, ja aktiviteetti oli hyvällä tasolla etenkin Yhdysvalloissa. Tekoälyn nopea kasvu vaikuttaa merkittävästi sähkön kysyntään maailmanlaajuisesti. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n mukaan datakeskusten osuus maailman sähkön kulutuksesta on tällä hetkellä noin 1–2%, ja osuus voi jopa kaksinkertaistua vuoteen 2026 mennessä. Allekirjoitimme toukokuussa yhteistyösopimuksen Euroopan suurimman ja nopeimmin kasvavan datakeskusten sähköratkaisujen toimittajan AVK:n kanssa. AVK:n kokemus datakeskusten voimajärjestelmien suunnittelussa ja Wärtsilän johtava osaaminen korkean hyötysuhteen keskinopeiden moottoreiden suunnittelussa ja valmistuksessa luovat mielenkiintoisia yhteisiä mahdollisuuksia.

Joustavan voimantuotannon ratkaisuilla on tärkeä rooli uusiutuvan energiantuotannon vaihtelevuuden tasapainottamisessa. Asiakkaillemme on äärimmäisen tärkeää, että ratkaisuja voidaan käyttää pitkälle tulevaisuuteen ja tarjoamamme moottorit voivat tulevaisuudessa hyödyntää kestäviä polttoaineita sitä mukaa, kun niitä tulee paremmin saataville. Wärtsilä saavutti kesäkuussa merkittävän virstanpylvään esittelemällä markkinoille suuren mittakaavan 100-prosenttisesti vetyvalmiin moottorivoimalaitoskonseptin ensimmäisenä maailmassa. Ratkaisu voi käyttää nyt maakaasua tuottamaan energiajärjestelmään joustavuutta, ja se voidaan muuntaa vetykäyttöiseksi, mikä takaa nollapäästöisen energiantuotannon pitkälle tulevaisuuteen.

Merenkulkumarkkinoilla kauppavirtoihin vaikuttivat edelleen voimakkaasti Venäjän vastaiset pakotteet sekä Punaisellamerellä aluksiin kohdistuvat hyökkäykset. Maailmankauppaan kohdistuu haasteita, kuten keskimäärin pidentyneet laivakuljetukset, kuljetuskustannusten nousu ja globaalien toimitusketjujen viivästykset. Tämä on lisännnyt laivakapasiteetin kysyntää. Investointeja uusiin aluksiin tehtiin vuoden alkupuoliskolla selvästi vertailukautta enemmän, ja vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten tilaukset pysyivät hyvällä tasolla. Vaikka telakkakapasiteetin ja alustuotannon kasvu jatkui etenkin Kiinassa ja Etelä-Koreassa, uusien alusten hinnat pysyivät korkealla, mikä kertoo telakkakapasiteetin puutteesta. Markkinatunnelma kehittyi edelleen Wärtsilälle suosiollisesti: meille tärkeimpien alussegmenttien aktiviteetti kasvoi, ja hiilineutraaliustavoitteisiin liittyvät jälkiasennukset ja pidentyneet merikuljetukset tukivat palvelukysyntää. Esimerkkinä tästä julkistimme toukokuussa sähköjärjestelmätoimituksen, jolla muutamme kaksi Scandlines-varustamon lauttaa ladattaviksi hybridialuksiksi. Kyseessä on suurin tämän tyyppinen muuntoprojekti maailmassa. Alusten hybridisointi on yksi hiilineutraaliutta edistävistä ratkaisuista, ja nyt autamme Scandlinesia saavuttamaan asettamansa päästöttömyystavoitteet näiden alusten reitillä vuoteen 2030 mennessä.

Wärtsilän tilauskertymä kasvoi toisella neljänneksellä orgaanisesti 12%. Palveluiden tilauskertymä kasvoi Marinen hyvän aktiviteetin tukemana. Myös laitetoimitusten tilauskertymä kasvoi Marinen, moottorivoimalaitosliiketoiminnan ja Portfolio Busineksen laitetilauskertymien kasvun ansiosta. Energian varastointiliiketoiminnassa laitetoimitusten tilauskertymä laski johtuen akkumateriaalien hintojen laskusta.

Liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä orgaanisesti 9%. Liikevaihto kasvoi sekä palveluissa että laitetoimituksissa. Energyn laitetilaukset voivat olla suuria, jolloin sekä tilauskertymä että liikevaihdon tuloutus voivat vaihdella merkittävästi vuosineljänneksestä toiseen. Odotamme laitetoimitusten kasvavan vuoden jälkipuoliskolla palveluita nopeammin. Tämän taustalla on Energyn laitetoimitusten painottuminen vuoden 2024 jälkipuoliskolle, niin moottorivoimalaitos- kuin energian varastointiliiketoiminnassa. Marinen laitetilaukset näkyvät liikevaihdossa tällä hetkellä tavallista pidemmällä viiveellä johtuen telakoiden jäljellä olevista kapasiteettirajoituksista.

Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 63% 176 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoinen liiketulosmarginaali oli 11,3%. Sekä Marinen että Energyn vertailukelpoinen liiketulos kasvoi, samoin kuin osana Portfolio Businesta raportoitavien, myytävien liiketoimintayksiköiden liiketulos. Viime vuosina Wärtsilän vertailukelpoinen liiketulosmarginaaliprosentti on ollut tyypillisesti korkeimmillaan kunkin vuoden viimeisellä neljänneksellä. Emme odota tämän tavanomaisen kausivaihtelun toistuvan vuonna 2024, sillä laitetoimitusten kasvu vuoden jälkipuoliskolla vaikuttaa suhteelliseen kannattavuuteen.

Liiketoiminnan rahavirta parani merkittävästi toisella neljänneksellä ja kasvoi 216 miljoonaan euroon. Rahavirta kasvoi ennen muuta paremman liiketuloksen ansiosta, mutta johtui myös hyvästä nettokäyttöpääoman kehityksestä. Wärtsilän liiketoiminnot saavuttivat kuluneiden 12 kuukauden aikana yli miljardin euron operatiivisen rahavirran.

Lokakuussa 2023 ilmoitimme energian varastointiliiketoiminnan strategisesta arvioinnista, jonka tavoitteena on kiihdyttää liiketoiminnan kannattavaa kasvua asiakkaita, työntekijöitä ja Wärtsilän omistaja-arvoa parhaiten hyödyttävällä tavalla. Arviointi on yhä käynnissä.

Ennakoimme seuraavien 12 kuukauden kysyntäympäristön olevan vertailukautta parempi sekä merenkulku- että energialiiketoiminnassa. Panostuksemme kestävän teknologian innovaatioihin pysyvät Wärtsilän toiminnan ytimessä auttaessamme asiakkaitamme huomioimaan ympäristön entistä paremmin ja parantamaan taloudellista suorituskykyään. Keskitymme strategiamme toteuttamiseen, ja asemamme on edelleen erittäin hyvä yhteiskunnan siirtyessä hiilineutraaliin merenkulkuun ja 100-prosenttisesti uusiutuvaan tulevaisuuden energiajärjestelmään.”

AVAINLUVUT

MEUR 4–6/2024 4–6/2023 Muutos 1–6/2024 1–6/2023 Muutos 2023
Tilauskertymä 1 854 1 687 10% 3 778 3 427 10% 7 070
josta palvelut 982 913 8% 1 931 1 802 7% 3 519
josta laitteet 872 774 13% 1 847 1 625 14% 3 550
Tilauskanta kauden lopussa 7 607 6 249 22% 6 694
Liikevaihto 1 556 1 454 7% 2 877 2 919 -1% 6 015
josta palvelut 834 807 3% 1 666 1 543 8% 3 148
josta laitteet 722 647 12% 1 211 1 376 -12% 2 867
Tilaus-laskutussuhde 1,19 1,16 1,31 1,17 1,18
Vertailukelpoinen oikaistu EBITA* 180 113 60% 317 206 54% 518
% liikevaihdosta 11,6 7,8 11,0 7,1 8,6
Vertailukelpoinen liiketulos 176 108 63% 308 196 57% 497
% liikevaihdosta 11,3 7,4 10,7 6,7 8,3
Liiketulos 168 66 156% 295 158 87% 402
% liikevaihdosta 10,8 4,5 10,2 5,4 6,7
Tulos ennen veroja 160 53 200% 278 137 103% 364
Osakekohtainen tulos, laimentamaton ja laimennettu, EUR 0,20 0,05 0,34 0,14 0,44
Liiketoiminnan rahavirta 216 75 475 219 822
Korolliset nettovelat kauden lopussa -250 462 35
Nettovelkaantumisaste -0,11 0,23 0,02
Omavaraisuusaste, % 35,3 33,5 37,0
*Vertailukelpoinen oikaistu EBITA ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä eikä hankintamenojen allokointeihin liittyviä poistoja.

Wärtsilä esittää raportoinnissaan tiettyjä Euroopan arvopaperi- ja markkinaviranomaisen (ESMA) antaman ohjeen mukaisia vaihtoehtoisia tunnuslukuja. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen määritelmät esitetään osiossa Tunnuslukujen laskentakaavat.

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Virtuaalinen analyytikko- ja lehdistötilaisuus järjestetään webinaarina tänään, perjantaina 19.7.2024 klo 10.00.

Osallistuminen internetin kautta

Rekisteröidy ja kirjaudu sisään alla olevan internet-osoitteen kautta. Kun rekisteröidyt, sinua kehotetaan osallistumaan kuuntelijana tai aktiivisena Q&A-osallistujana. Kun tapahtuma alkaa, tapahtumasivu siirtyy automaattisesti esitystilaan.

wartsila.videosync.fi/q2-2024/register

Jos osallistut internetin kautta, voit ilmoittautua Q&A jonoon napsauttamalla video-/audiotilan oikeassa alakulmassa olevaa viittauspainiketta. Kun tapahtuman juontaja ilmoittaa nimesi, avaa mikrofoni video-/audiotilan vasemmasta alakulmasta, jotta sinut kuullaan.

Osallistuminen puhelinkonferenssin kautta

Käytä puhelinkonferenssin valintaa vain, jos sinulla on ongelmia internet-osallistumisen kanssa tai jos organisaatiosi palomuurit ovat asettaneet rajoituksia internet-osallistumiselle.

Ilmoittaudu puhelinkonferenssin osallistujaksi rekisteröitymällä alla olevasta linkistä. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostin, jossa on puhelinnumerot ja henkilökohtainen PIN-koodi, jolla pääset konferenssiin.

palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048992

Jos osallistut puhelinkonferenssiin, voit osallistua Q&A-jonoon kirjoittamalla *5 (tähti-viisi) puhelimen näppäimistöstä. Voit peruuttaa Q&A-jonon paikkasi kirjoittamalla vastaavasti *6 (tähti-kuusi).

Tilaisuuden taltiointi on saatavilla Wärtsilän internet-sivuilla mahdollisimman pian tilaisuuden jälkeen.

Arjen Berends
Talous- ja rahoitusjohtaja

arjen.berends@wartsila.com

Hanna-Maria Heikkinen