WITHINGSin Body Scan -vaaka mullistaa kotiterveysseurannan uusilla toiminnoilla – EKG:n, hermoaktiivisuuden ja kehonkoostumuksen mittaaminen yhdellä punnituksella

Puhelimeen yhdistettävä vaaka auttaa käyttäjiä hallitsemaan terveyttään mittaamalla monipuolisesti elintoimintoja. Sovelluksen kautta saa myös käyttäytymistieteisiin perustuvia henkilökohtaisia terveyssuunnitelmia omien terveystavoitteiden saavuttamiseksi.

LAS VEGAS,NV – 3. TAMMIKUUTA 2022. Älyterveyslaitteiden edelläkävijä WITHINGS vie vuonna 2009 lanseeraamansa älyvaa’at seuraavalle tasolle. Uusi Body Scan -vaaka tarjoaa päivittäisen analyysin yleisterveyteen liittyvistä biomarkkereista: kehonkoostumuksesta, sykkeestä ja verisuonten iästä. Siinä missä vaa’at ovat olleet perinteisesti apuvälineitä painonhallintaan, on hermoaktiivisuutta sekä EKG-mittaava Body Scan ennennäkemätön kotikäyttöinen ”terveysasema”.

Suomessa on noin 450 000 diabeetikkoa, joista noin 50 000 sairastaa tyypin 1 diabetesta ja noin 400 000 tyypin 2 diabetesta1. Vaaka auttaakin tiettyjen sairauksien, kuten tyypin 2 diabetekseen, liittyvien biomarkkereiden havaitsemisessa. Varhaisen tunnistamisen ansiosta Body Scan mahdollistaa päivittäisen ja ennakoivan terveyden hallinnan.

– Body Scanin ansiosta olemme kehittäneet vaa'an uudelleen: se on laite, joka kertoo aamun punnituksesta dataa, joita käyttäjät ei usein saa tietoonsa edes vuosittaisissa lääkärintarkastuksissa. Sovelluksen tarjoamat henkilökohtaiset, yhdessä lääkärien, kardiologien ja neurologien kanssa kehitetyt terveysohjelmat tuovat jatkuvaan terveydentilan seurantaan uuden ulottuvuuden, Withingsin toimitusjohtaja Mathieu Letombe sanoo.

Henkilökohtaiset terveyssuunnitelmat kattavat monipuolisesti hyvinvoinnin eri osa-alueita, kuten ravitsemuksen, unen, liikunnan ja stressinhallinnan. Luotettavat ja olennaista tietoa tarjoavat mittaukset luovat kotiterveyskokemuksen, joka voi auttaa ehkäisemään ja hallitsemaan yleisimpiä kroonisia sairauksia.

Kolmessa CES 2022 -teknologiamessujen Innovation Honoree Awards -kategoriassa palkittu Body Scan -vaaka koostuu kestävästä lasialustasta, jossa on neljä painoanturia ja 14 ITO-elektrodia. EKG:n ja kehonkoostumuksen mittaamiseen tarkoitetut neljä ruostumattomasta teräksestä valmistetut elektrodit sijaitsevat lasialustan sisäänvedettävässä kahvassa. Mittaustulokset näkyvät korkean resoluution 3,2 tuumaisessa LCD-värinäytössä. Body Scanin akku kestää vuoden.

Sydämen terveystiedot päivittäin kotona

Koska sydän- ja verisuonten vointi liittyy usein painoon, on Body Scan suunniteltu tarjoamaan saumattomasti erilaisia sydämeen ja verisuoniin liittyviä mittauksia jokaisessa punnituksessa.

Jopa joka neljäs yli 40-vuotias kokee eteisvärinän elämänsä aikana. Usein oireettomana esiintyvä eteisvärinä on rytmihäiriö, jonka seurauksena voi muodostua kehossa liikkeelle lähtevä verihyytymä. Valitettavan usein hyytymä kulkeutuu aivoihin, jolloin seurauksena on aivoinfarkti.2 Verisuonten iän tarkastelu tarjoaakin päivittäisen, helposti ymmärrettävän arvion valtimoiden terveydestä ja yleisestä hyvinvoinnista.

Body Scan tallentaa 6-kytkentäisen EKG:n rytmihäiriöiden havaitsemiseksi kahdella elektrodisarjalla, jotka sijaitsevat kahvan kummallakin puolella sekä vaa’an alustassa. Patentoitu algoritmi on suunniteltu havaitsemaan eteisvärinään liittyvät sydämen rytmihäiriöt ja tulokset näytetään suoraan vaa’an LCD-näytöllä sekä puhelimeen ladattavassa sovelluksessa. Lukemat voidaan tallentaa näyttämään muutoksia pitkällä aikavälillä ja tiedot voi jakaa lääketieteen ammattilaisten kanssa suoraan sovelluksesta.

Luokkansa paras painon- ja kehonkoostumusmittaus

Body Scanin painoanturit sekä sisäänvedettävän kahvan uniikki muotoilu mahdollistavat vaa’an 50 gramman tarkkuuden ja tarjoavat käyttäjille edistyneen painonhallintakokemuksen. Withingsin historiassa ensimmäistä kertaa käytössä oleva uudenlainen integroitu teknologia tekee kehonkoostumusmittauksesta ennennäkemättömän tarkan. Mittauksella voidaan tunnistaa ja seurata pieniäkin muutoksia kehonkoostumuksessa.

Laitteen pohjassa ja kahvassa olevien elektrodien avulla Body Scan käyttää monitaajuista biosähköinen impedanssianalyysiä (Bioelectrical Impedance Analysis, BIA) kehon kokonaiskoostumuksen mittaamiseen. Toiminto mittaa kehon rasva- ja vesiprosentin, viskeraalirasvaa, lihas- ja luumassaa sekä solunulkoista ja solunsisäistä vettä ja antaa lukemat yksittäisille ruumiinosille, kuten vartalolle, käsivarsille ja jaloille. Pitkäaikaisseurannannalla saadaan tietoa rasvamassan jakautumisesta, tietoa mahdollisista paikallisista rasvalöydöksistä liittyvistä terveysriskeistä ja havaitaan tehokkaasti lihasten epätasapainoa.

Vaa’an alustassa ja kahvassa olevat elektrodit lähettävät hyvin matalia ja turvallisia sähkösignaaleja. Withingsin tieteellisesti kehitetty algoritmi tunnistaa sähkön johtavuuksien vastusta, eli impedanssia, joka mittaa tarkan kehon koostumuksen alle kolmessa sekunnissa.

Hermoaktiivisuuden arviointi

Impeto Medicalin asiantuntijoiden kanssa kehitetty Body Scan -vaaka seuraa hikirauhasten aktiivisuutta jaloissa antaen päivittäisen arvion pienestä hermoaktiivisuudesta. Mittaus tehdään alle 30 sekunnissa kohdistamalla levyssä olevien elektrodien kautta pieni tasavirta jalkoihin. Tulos lasketaan ihon sähkökemiallisen johtamisen perusteella ja ilmoitetaan selkeänä pisteytyksenä puhelimeen ladattavassa Withings-sovelluksessa.

Sudomotorisella toiminnalla tarkoitetaan autonomisen hermoston hikirauhasten toiminnan hallintaa vasteena erilaisiin ympäristö- ja yksilöllisiin tekijöihin. Body Scan arvioi sudomotorista toimintaa mittaamalla jalkojen hikirauhasten kykyä vapauttaa kloridi-ioneja reaktiona sähköiseen ärsykkeeseen. Heikentynyt sudomotorinen toiminto on merkki pienentyneestä hikirauhasen hermotuksesta, mikä liittyy pienten hermosyiden rappeutumiseen.

Muutokset elämäntavoissa, kuten terveellisen ruokavalion ja säännöllisen aktiivisuuden lisääminen, voivat olla tehokkaita keinoja hermotoiminnan parantamisessa. WITHINGS-sovellus tarjoaa neuvoja terveellisiin valintoihin arjessa sekä hyödyllistä tietoa ja yksilöllisiä suunnitelmia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Saatavuus

Body Scan on saatavissa vuoden 2022 toisella puoliskolla CE-merkinnän saamisen jälkeen hintaan 319,95 euroa. Vaakaa on saatavana kahdessa värissä, mustana ja valkoisena. Body Scanin mukana tulee kolmen kuukauden tilaus WITHINGSin terveys- ja hyvinvointiohjelmiin.

Lisätiedot

Kelli Korhonen, viestintätoimisto Pohjoisranta BCW, kelli.korhonen@bcw-global.com

Lähteet
1) Diabetesliitto: https://www.diabetes.fi/diabetes/yleista_diabeteksesta/tilastotietoa#48e587d9

2) Sydänliitto: https://sydan.fi/fakta/eteisvarina/

Withings

Vuonna 2008 perustettu Withings on maailman johtava yhdistettyä terveystietoa tarjoava teknologiafirma. Yhtiön insinöörit, datatieteilijät ja terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat intohimoisesti elegantteihin jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettuihin esineisiin, joiden lääketieteelliset ja hyvinvointia edistävät ominaisuudet tekevät terveystietojen seurannasta helppoa. Withingsin laaja kotona käytettävien laitteiden tarjoaa yli 20 mittarin seurannan ja ne ovat päivittäin käytössä miljoonilla ihmisillä ympäri maailman. Yhtiön tuotevalikoima sisältää älyvaakoja, hybridikelloja, älykkäitä lämpömittareita, verenpainemittareita sekä unenseurantaan tarkoitettuja laitteita, jotka kannustavat käyttäjiään ottamaan terveytensä takaisin omiin käsiinsä sekä seuraamaan terveysdataansa.

Impeto Medical

Impeto Medical on vuonna 2005 perustettu ranskalainen yritys, joka on erikoistunut innovatiivisten lääkinnällisten laitteiden tutkimukseen, kehittämiseen, tuotantoon ja myyntiin, erityisesti perifeeristen neuropatioiden havaitsemiseen ja seurantaan. Yli tuhansien maailmanlaajuisesti myytyjen SUDOSCAN®-tuotteiden myötä Impeto Medical asettaa uuden standardin pienkuituisten neuropatioiden havaitsemisessa ja seurannassa lääkärin vastaanotolla, mikä on erityisen tärkeää vakavien komplikaatioiden, kuten diabeteksen ja useiden neurologisten sairauksien, ehkäisyssä. Ensimmäistä kertaa Sudoscan on integroitu kodissa olevaan laitteeseen, jolloin yleisö voi saada kattavan tuloksen hermotoiminnastaan ​​yksinkertaisen painon avulla. 20.11.2021 alkaen Impeto Medicalin toiminta on myyty kokonaan WITHINGS-yhtiölle.