Edgar-dekkaripalkintoehdokas Jim Thompson Kämpissä ja kaupoissa

Jim Thompson kertoo paitsi uutuuskirjastaan Kylmä kuolema myös itsestään avoimessa haastatteluillassa keskiviikkona 9.3. Hotel Kämpissä (Kämp Bar, Pohjoisesplanadi 29, Helsinki). Illan aikana Thompson palaa myös aiempaan tuotantoonsa ja esittelee viisi luettavaksi suosittelemaansa kirjaa. Tervetuloa tutustumaan Thompsonin karuun maailmaan!

Thompsonin helmikuussa maailman ensi-iltansa saanut Kylmä kuolema -sähkökirja kipusi Akateemisen Kirjakaupan sähkökirjalistalla heti ilmestyttyään ykköseksi. Viikko sitten julkaistu painettu laitos on sekin saanut lukijoiden keskuudessa jo huikean vastaanoton.

Kylmä kuolema on jatkoa Thompsonin maailmanmenestysromaanille Lumienkelit. Teoksessa ylikomisario Kari Vaara on muuttanut Kate-vaimoineen Kittilästä Helsinkiin. Edellinen henkirikostapaus selvisi, mutta hinta oli kova: viisi kuollutta, kaksi leskeä, seitsemän orpolasta. Ja Katen keskenmeno, josta Vaara syyttää itseään. Helsingissä Vaara alkaa selvittää arvostetun sotaveteraanin monella tapaa arkaluontoista tapausta. Samaan aikaan seurapiirikaunotar löydetään kidutettuna hengiltä. Viiltävän jännittävän uuden Thompson-dekkarin elementit ovat kasassa, kun mennyt ja nykyinen kohtaavat tavalla, jota kukaan ei osannut odottaa.

Lumienkelit tavoittelee Yhdysvalloissa huhtikuun lopussa jaettavaa arvostettua Edgar-palkintoa, jota pidetään yleisesti jännityskirjallisuuden Oscarina.

"Kirjailijan ainutlaatuinen mielikuvituksen lento yhdistettynä runsaan lähdeaineiston käyttöön takaa lopputuloksen, joka ei jätä kylmäksi.” (Savon Sanomat 3/2011)

”Ylikomisario Kari Vaaran lakoninen kertojanääni on samalla aikaa vaarallinen ja humaani, hänen maailmansa on kylmä, karu, arvoituksellinen ja eksoottinen. Hänen tarinansa on kiivas ja raaka, mutta hän kertoo sen rennolla tyyneydellä.” (Peter Høeg, kirjailija, Lumen tajun kirjoittaja)

Jim Thompson, 46, on Helsingissä asuva amerikkalaiskirjailija, jolta on aiemmin julkaistu poliittinen trilleri Jerusalemin veri (2008), Lumienkelit (2009) ja Venäjälle sijoittuva teos Jumalan nimeen (2010). Kylmä kuolema on toinen Kari Vaara -romaani. Ensimmäinen, Lappiin sijoittuva dekkari Lumienkelit, on ilmestynyt myös mm. Yhdysvalloissa, Saksassa ja Espanjassa. Helsingin yliopistosta valmistunut Thompson on kirjoittamisen ohessa työskennellyt Suomessa ja Yhdysvalloissa mm. baarimikkona, portsarina, rakennusmiehenä, valokuvaajana, harvinaisten kolikkojen välittäjänä, maanviljelijänä, sotilaana ja kuuluttajana WWF-tyylin showpainissa.

Lisätiedot:
Jim Thompson, james.thompson@welho.com, p. 040 570 9050