• WSOY/

Hannu Jouhkin Demari ajaa Bemarilla on kuin tilaamaton puhelinherätys, joka havahduttaa SDP:n 2010-luvun todellisuuteen

Demari ajaa Bemarilla - punakoneen viritysopas (WSOY:n Barrikadi-sarja) on ärhäkkä pamfletti, joka avaa uuden näkökulman vasemmiston uudistumiseen. Se katsoo yhteiskuntaa ansiotyöllään itsensä elättävän keskiluokan silmin. Jos SDP haluaa voittaa takaisin johtavan puolueen aseman, se ei saa leimautua pelkäksi edunsaajien puolueeksi. Sosiaalidemokraattien on tarjottava poliittinen koti tämän päivän työväelle, koulutetulle keskiluokalle.

"Ansiotyöllä elävä koulutettu keskiluokka ei kuulu mihinkään suojattuun eliittiin. Koulutetut asiantuntijat ovat yhtä lailla globalisaation armoilla kuin paperimiehet tai teollisuustyöntekijät. YT-neuvottelut ja irtisanomiset voivat osua kenen tahansa myyntipäällikön, spesialistin tai it-ammattilaisen kohdalle. Silloin jää leasing-bemari firman talliin ja katoaa pohja elintasolta", toteaa Hannu Jouhki

Onko sosiaalidemokratia menettänyt pysyvästi otteensa kansalaisiin? Mitä demarit tarjoavat äänestäjille globalisaation, maahanmuuton ja lisääntyvän epävarmuuden aikakaudella? Onko SDP mahdollisimman monen suomalaisen asialla vai ainoastaan niiden, joilla menee huonosti?

Jos SDP haluaa nousta, sen on muututtava nykyajan työväenliikkeeksi ja palveltava omalla ansiotyöllään elävää keskiluokkaa. Työtä tekevä ja koulutettu keskiluokka, toimihenkilöt ja asiantuntijat ovat työväenliikkeen unohdettu kansa!

SDP uhkaa jämähtää oppositioon, vaikka maailma on finanssikriisissä, teollisuus siirtää tuotantoa ulkomaille ja kymmenettuhannet ovat jääneet työttömiksi. Jos vanhat merkit pitäisivät paikkansa, sosiaalidemokraatit voittaisivat seuraavat vaalit helposti. Mutta vanhoihin merkkeihin ei voi enää luottaa. Demareiden kannatus ei nouse, sillä maailma on muuttunut, mutta SDP ei. Demarit roikkuvat menneessä maailmassa, joka elää enää työväenlauluissa, julkilausumissa ja vappupuheissa.

"Demari ajaa Bemarilla ei ole mikään knoppikokoelma vaalikeskusteluun. Se on strateginen opas, joka kertoo nousevasta keskiluokasta ja siitä, mitä SDP:n täytyy tehdä säilyäkseen merkittävänä yhteiskunnallisena voimana seuraavien vuosikymmenien aikana."

Kirjoittaja Hannu Jouhki (s. 1973) on helsinkiläinen perheenisä, ekonomi ja SDP:n jäsen. Hän työskentelee kansainvälisen suuryrityksen yhteiskuntasuhdejohtajana Suomessa. Hänen esikoiskirjansa on vuonna 2006 yhdessä Pentti Holapan kanssa julkaistu romaani Mies miehelle (Ajatus kirjat, Gummerus).

Haastattelupyynnöt suoraan tekijälle: Hannu Jouhki, hannu@hannujouhki.fi, puh. 050-303 5137

Arvostelukappaleet:
Inker-Maaria Nieminen, inker-maaria.nieminen@wsoy.fi, puh.. 040-182 5305

Lisätietoja Barrikadi-sarjasta: Jouni Tervo, jouni.tervo@pulitzer.fi, puh. 050-461 8646 ja www.barrikadi.fi